۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
بورس در هفته‌ای که گذشت:

درخشش نماد‌های حمل و نقلی

بازار سهام طی چهار روز کاری هفته گذشته شاهد تقابل پر‌قدرت عرضه تقاضا برای گذر از مقاومت مهم یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل بود. به این ترتیب که طی هفته گذشته بازار در حالی سه روز مثبت را ثبت کرد که با یک روز منفی هم همراه شد، اما در نهایت با بازدهی بیش از ۶.۵ درصدی هفته گذشته به پایان رسید.
کد خبر: ۸۶۹۱۰
درخشش نماد‌های حمل و نقلی
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، رشد نرخ دلار در بازار آزاد که به تبع آن افزایش نرخ ارز سامانه نیما را هم به همراه دارد یکی از مهمترین دلایلی است که این روز‌ها روند صعودی بازار را رقم زده است.
همچنین بهبود قیمت‌های جهانی در کنار آغاز فصل مجامع از دیگر دلایلی است که می‌تواند سیر صعودی را در بازار سهام سرعت ببخشد. در نهایت بازار هفتۀ گذشته با بازدهی ۶.۵ درصدی به پایان رسید و پرونده بهار تاریخی سال ۹۹ نیز با بازدهی بیش از ۱۴۰ درصدی بورس تهران امروز بسته شد.
آمار معاملات هفته گذشته
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد رسید تا رشدی ۶.۵ درصدی را ثبت کرده باشد. این متغیر طی مدت مورد بررسی ۱۲۵ هزار واحد افزایش داشت.
در چهار روز معاملاتی هفتۀ گذشته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری خوارزمی و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت گروه‌های چاپ، محصولات چرمی، محصولات کاغذی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، وسایل ارتباطی، استخراج ذغال سنگ، لاستیک و پلاستیک، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، خودرو و قطعات و استخراج سایر معادن جزء صنایع پربازده بازار بودند.
در مقابل دو نماد عمده‌فروشی و پیمانکاری صنعتی از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.
پیش بینی هفته جاری
در پایان هفته شاهد خبری مبنی بر صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران بودیم که برخی از کارشناسان آنرا ریسک سیستماتیک جدیدی برای بازار می‌دانند. بیش از پنج سال است که هیچ قطعنامه‌ای توسط این شورا بر علیه ایران صادر نشده و به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند پالس منفی را به بازار سهام بدهد.
اما از سویی دیگر قدرت نقدینگی و تزریق پرشتاب پول به این بازار باعث شده تا اصلاح‌ها و استراحت‌های بازار بسیار کوتاه شود و گا‌هاً به ساعت هم نکشد. روند ورود سرمایه‌ها به بازار در شرایط کاهش پرسرعت ارزش ریال یکی از مهمترین دلایلی است که همه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها را برهم زده است.
بر اساس همین موضوع کارشناسان معتقدند در این شرایط رشد نرخ دلار، تورم پیش روی اقتصاد کشور، رکود و امنیتی شدن بازار‌های موازی و همچنین حمایت و برنامه ریزی‌های دولت برای بازار سهام از مهمترین عواملی است که می‌تواند تا پایان فصل تابستان روند صعودی بازار را ادامه دار کند.
در گروه حمل و نقل چه می‌گذرد؟
صنعت حمل و نقل طی هفته گذشته بازدهی بیشتر از کل بازار را رقم زد. به این ترتیب این گروه با رشد بیش از ۹ درصدی ارزش بازار مواجه شد. از میان ۱۵ نماد حاضر در صنعت حمل و نقل طی هفته گذشته فقط سهام شرکت خط دریا بندر با نماد حبندر اُفت نزدیک به چهار درصدی قیمت سهام را تجربه کرد. سایر نماد‌های حاضر در این گروه بین ۱۸ تا چهار درصد رشد قیمت سهام را تجربه کردند. جزئیات عملکرد سهام حاضر در گروه حمل نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
درخشش نماد‌های حمل و نقلی
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار