۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

تنور بازار چارتری کانتینری رو به سردی می‌گراید

تنور بازار چارتری کانتینری رو به سردی می‌گراید
پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ و با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود تقاضا، نرخ‌های چارتری کشتی‌های کانتینربر رو به افول روند.
کد خبر: ۸۶۶۵۴
به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر نوشت: از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، نرخ‌های چارتری کشتی‌های کانتینربر یک همبستگی معکوسی را نسبت به رشد یا کاهش ظرفیت ناوگان بیکار و غیرفعال نشان دادند. چنانچه با افزایش ظرفیت ناوگان بیکار، نرخ‌های چارتری روند نزولی را طی می‌کردند. اما این روند به طور تعجب‌آوری در پایان ۲۰۱۹ تغییر پیدا کرد، به طوریکه علی‌رغم افزایش شدید ظرفیت جهانی ناوگان بیکار، اما نرخ‌های چارتری شیب صعودی را در پیش گرفتند. نکتۀ قابل توجه اینکه پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۲۰ و با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود تقاضا، نرخ‌های چارتری بر روی شیب نزولی حرکت خواهند کرد.

شایان ذکراست: علت افزایش شدید ظرفیت ناوگان بیکار در پایان ۲۰۱۹، تعداد زیادی از کشتی‌های کانتینربری بودند که از خطوط سرویس‌دهی خارج و جهت نصب اسکرابر به یارد‌ها فرستاده شدند. در پایان دسامبر ۲۰۱۹، این کشتی‌ها سهم ۶۸ درصد از کل ناوگان بیکار را به خود اختصاص دادند. در پایان آوریل ۲۰۲۰، ظرفیت ناوگان بیکار بر روی دو میلیون و ۴۰۰ هزار TEU ایستاد، کشتی‌هایی که برای نصب اسکرابر به ناوگان بیکار پیوسته بودند، با ظرفیت ۷۱۶ هزار TEU، سهم ۳۰ درصد از کل ناوگان بیکار را تشکیل دادند.

این گزارش ادامه داد: اوایل هفتۀ گذشته، کشتی‌سازی صنایع سنگین سامسونگ کرۀ جنوبی کشتی کانتینربر مگامکس HMM OSLO به ظرفیت ۲۳ هزار و۹۷۲ TEU را به کشتیرانی مرچنت هیوندایی تحویل داد. HMM OSLO دومین کشتی از مجموع دوازده کشتی کانتینری مگامکس که مرچنت هیوندایی قرار است از کشتی‌سازی مذکور در سال ۲۰۲۰ تحویل بگیرد.

لازم به ذکر است: Yara International ASA- شرکت شیمیایی نروژی متمرکز بر تولید کود نیتروژن، نیترات، آمونیاک، اوره و دیگر مواد شیمیایی مبتنی بر نیتروژن- اخیر اعلام کرده است که توسعه نخستین کشتی کانتینربر تمام اتوماتیک YARA BIRKELAND را متوقف خواهد کرد. براساس برنامه ریزی قبلی، کشتی YARA BIRKELAND با ظرفیت ۱۲۰ TEU که با نیروی باتری کار می‌کند قرار بود در سال جاری وارد خط سرویس‌دهی شود.

هدف کشتی کانتینری این بود که در ابتدا عملیات تحت نظارت دستی آغاز شود، سپس به عملیات کنترل از راه دور تبدیل شود و در نهایت خدمات کاملاً اتوماتیک را ارائه دهد. شرکت Yara International ASA در بیانه‌ای یادآورشد: به دلیل اپیدمی کووید‌۱۹ و تغییر چشم‌انداز جهانی، تصمیم گرفته از توسعه بیشتر شناور جلوگیری کند و گام‌های بعدی را با شرکای خود ارزیابی خواهد کرد. این شرکت در خصوص اینکه آیا پروژه برای این زمان به تعویق افتاده و یا اینکه درکل کنسل خواهد شد، توضیحات بیشتری ارائه نکرد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار