۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

پیش‌بینی تولید هزار تُن میگوی پرورشی در گلستان

مدیر کل ادارۀ شیلات استان گلستان با اشاره به اینکه به زودی ذخیره سازی لارو میگو در مزارع گمیشان آغاز می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری هزار تُن میگوی پرورشی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در گلستان تولید شود.
کد خبر: ۸۶۶۰۰
پیش‌بینی تولید هزار تُن میگوی پرورشی در گلستان
 
سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اواخر اردیبهشت ماه شاهد آغاز ذخیره‌سازی لارو میگو در مزارع گمیشان خواهیم بود.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان ادامه داد: امسال هزار هکتار از مزارع میگوی پرورشی گمیشان با تراکم پایین زیر کشت میگو خواهد رفت.

به گفتۀ این مقام مسئول در شیلات استان گلستان، پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری هزار تُن میگوی پرورشی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در گلستان تولید شود.

وی یادآور شد: سال گذشته پیش‌بینی تولید دو هزار و ۲۰۰ تُن میگو را داشتیم که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری لکۀ سفید در مزارع گمیشان این رقم در نهایت به ۴۰۰ تُن رسید.

وی اظهار امیدواری کرد: با تدابیر اندیشیده شده از سوی شیلات و دامپزشکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال شاهد شیوع بیماری در مزارع نباشیم.

قدس علوی در ادامه گفته‌های خود به تهیه نسخۀ نهایی "برنامۀ ملی راهبردی کنترل بیماری لکۀ سفید میگو در ایران"  ارسالی از سازمان دامپزشکی کشور، اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم این برنامۀ ملی نقش مهمی در کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از شیوع در مزارع داشته باشد.

وی با اشاره به رشد چشم‌گیر تولید میگوی گلستان طی سال‌های اخیر گفت: تولید میگوی پرورشی در استان گلستان از ۳۰۴ تُن در سال ۹۲ به بیش از دو هزار و ۵۸۵ تُن در سال ۹۷ رسیده است.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: همچنین در سال ۹۲ تنها ۲۵۰ نفر در این زمینه مشغول به فعالیت بودند که این رقم در سال ۹۷ به هزار و ۲۵۰ شغل افزایش یافته و رشد ۵۰۰ درصدی اشتغال در زمینه میگو اتفاق افتاد.

به گفته وی، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۵ برای اجرای زیرساخت‌های فاز یک میگو و احداث کانال آبرسان از دریا به مجتمع میگو گمیشان در گلستان اختصاص یافت که این امر  نقطه عطفی در مجتمع پرورش میگو از ابتدای شکل گیری مجتمع محسوب می‌شود.

قدس علوی با بیان این که ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای زیرساخت‌های فاز دو مجتمع میگو گمیشان در سفر دوم رئیس جمهور به استان مصوب شده است گفت: تاکنون ۱۴ میلیارد تومان از ۱۵ میلیارد اعتبار دریافت شده و فاز دوم در شرایط خوبی قرار دارد.

وی با بیان این که ۸۰ درصد میگوی گلستان صادر می‌شود، گفت: در سال ۹۲ صادرات میگو استان بالغ بر یک و نیم میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته  که در سال ۹۷ بالغ بر ۱۲.۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور رقم خورد که نسبت به سال ۹۲ رشد ۷۵۰ درصدی را شاهد هستیم.

وی در ادامه گفته‌های خود یکی از مهم‌ترین اهداف شیلات استان در خصوص سیاست‌های اجرایی در مجتمع میگو گمیشان را تشکیل شرکت تعاونی ویژه پرورش دهندگان این مجتمع اعلام کرد و گفت: به زودی یک تشکل تعاونی فراگیر در این زمینه تشکیل می‌شود.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان تصریح کرد: این تعاونی می‌تواند در راستای اهداف خود، توان مدیریت و سرمایه گذاری را در حوزه میگو و تأمین نهاده‌های این صنعت از جمله لارو، کود، و ... افزایش دهد.
به گفته قدس علوی پس از تشکیل این تعاونی تمامی مزرعه‌داران موظف به عضو شدن در آن هستند و از آن پس هیچ مزرعه داری نباید خارج از این تشکل فعالیت داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار