۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
بازار سهام طی هفته ای که گذشت :

ثروت اندوزی سهامداران بورسی

بازار سهام هفتۀ گذشته را با بازدهی خیره کنندۀ ۱۵ درصدی به پایان رساند تا رشد این بازار را در ۱۸ روز کاری سال جدید به بیش از ۴۴ درصد برساند.
کد خبر: ۸۶۵۱۵
ثروت اندوزی سهامداران بورسی
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، طی معاملات هفته‌ای که گذشت نماگر اصلی بازار با فتح کانال ۷۰۰ هزار توانست سقف تازه‌ای را در مسیر حرکت خود ثبت کند. همچنین ارزش معاملات روزانه هم در دو بازار بورس و فرابورس به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که رکورد جدیدی بود.
اما بازار‌های جهانی نفت روز‌های بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشت و آغاز هفته با منفی شدن قیمت در قرارداد‌های آتی، رکورد عجیبی ثبت شد. اُفت شدید تقاضا و پُر بودن مخازن، تولیدکنندگان را وادار به فروش نفت در قیمت‌های نامتعارف در روز دوشنبه کرد. هرچند تا حدودی بهبود تقاضا در روز‌های بعد رخ داد.
در بازار جهانی فلزات اساسی نیز نوسانات محدود قیمت‌ها ادامه داشت و کاهش تقاضا و رشد شاخص دلار همچنان این بازار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در بازار ارز طی هفته گذشته با اُفت قیمت نفت شاهد بازگشت قیمت دلار به بالاتر از سطح ۱۶هزار تومانی بودیم و به نظر می‌رسد دلار همچنان در این محدوده نوسان داشته باشد و در ادمه می‌تواند رشد محدودی نیز داشته باشد.
اما در بازار سهام که به محلی جذاب برای تامین مالی بدل شده، رشد قیمت گروه‌ها و نماد‌های بزرگ که هدف واگذاری‌های دولت در قالب صندوق‌های ETF هستند، رخ داد و به نظر این رشد همچنان ادامه داشته باشد.
در شرایط این روز‌های بازار که به جرأت می‌توان گفت در تاریخ بازار سرمایه کشور بی‌سابقه است تنها قدرت نقدینگی و جریان پول است که روند‌ها را تعیین می‌کند. برنامه‌ریزی دقیق دولت برای تأمین مالی از این بازار و جبران کسری بودجه از یک سو، کاهش نرخ بهره بانکی و افزایش تورم که منجر به کاهش ارزش ریال می‌شود، از سوی دیگر باعث شده تا نقدینگی‌های سرگردان با سرعتی خیره کننده وارد بازار سهام شوند.
آمار معاملات
در پایان معاملات هفته منتهی به سوم اردیبهشت ماه ۹۹، شاخص کل با نزدیک به ۱۵ درصد افزایش به رقم ۷۴۱ هزار و ۹۲۳ واحد رسید.
در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل با ۹۶ هزار و ۱۶۰ واحد افزایش نسبت به هفته ماقبل، برای اولین بار در سطح ۷۴۱ هزار و ۹۲۳ واحد قرار گرفت.
شاخص کل هم وزن هم که عملکرد صنایع و نماد‌های کوچک را نمایش می‌دهد با ۲۶ هزار و ۴۹۷ واحد افزایش که حدود ۱۲ درصد است رقم ۲۵۲ هزار و ۵۶ واحد را به نمایش گذاشت.
در هفته اول از دومین ماه بهار، ارزش کل معاملات اوراق بهادار نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت.
در ضمن تعداد ۳۷ میلیارد و ۲۳۶ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از پنج میلیون و ۶۹۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.
پیش بینی هفته جاری
کارشناسان معتقدند همچنان هیچ عاملی برای منفی شدن بازار وجود ندارد.
تورم به صورت خزنده در حال رشد است و فوران نقدینگی در بازار سرمایه از این تورم استقبال کرده و روندی همسو به خود گرفته است. به نظر می‌رسد با توجه به برنامه دولت در تأمین نقدینگی از بازار سهام، رشد بازار کم و بیش ادامه داشته باشد و برنامه‌های عرضۀ اولیه زیرمجموعه‌های ارگان‌های بزرگ اقتصادی نیز بتواند شادابی دوچندانی را به بازار بدهد.
گزارش‌های پایانی سال ۹۸ می‌تواند بازار را تا حدودی متأثر کند. هرچند در مقطع فعلی، بازار تمرکز زیادی بر متغیر‌های بنیادی ندارد. گزارش فعالیت ماهانه فروردین شرکت‌ها نیز حاکی از تأثیر شدید شیوع بیماری کرونا بر فعالیت شرکت‌ها دارد.
در دو گروه بانک و بیمه و البته خودرویی‌ها نیز که در فهرست واگذاری‌های دولتی قرار دارند احتمالاً ادامه روند صعودی را برای هفته جاری شاهد باشیم.
نگاهی به صنعت حمل و نقل در هفته گذشته
صنعت حمل و نقل طی هفته‌ای که گذشت شاهد سبزپوشی دسته جمعی نمادهایش بود.
در پنج جلسه معاملاتی هفته گذشته این صنعت با بازدهی بیش از ۱۲ درصدی همراه شد.
همه ۱۵ شرکت حاضر در این گروه رشد قیمت سهام را تجربه کردند و نماد‌های حاضر در صنعت حمل و نقل بین ۲۴ تا یک درصد بازدهی مثبت را به ثبت رساندند.
بهترین نماد گروه حمل و نقل طی هفته گذشته آسیا‌‌سیر ارس با نماد حآسا بود که بازدهی نزدیک به ۲۵ درصدی داشت. جزئیات عملکرد صنعت حمل ونقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
 
ثروت اندوزی سهامداران بورسی
ارسال نظرات
آخرین اخبار