۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

تأثیر منفی کرونا بر فعالیت صیادان آبادان و خرمشهر

این روزها خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث کسادی مشاغل صیادی و حرفه های وابسته به آن در بنادر صیادی چوئبده‌، آبادان‌، خرمشهر و اروندکنار شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۶۳۳۷
تأثیر منفی کرونا بر فعالیت صیادان آبادان و خرمشهر
 
به گزارش خبرنگار مانا، نگرانی صیادان خوزستانی از فراگیر شدن ویروس کشنده کرونا بیشتر آنان را خانه نشین کرده است.

خانه نشین شدن بیشتر صیادان سبب شده واحد‌های وابسته به صید و صیادی نظیر کارخانه‌های یخ سازی، تورسازی، و کارگاه‌های بسته‌بندی ماهی و میگو دچار رکود شده و جمع دیگری از فعالان این بخش به خیل بیکاران پیوسته‌اند.

از جایی که بیشتر صیادان خوزستانی بیمه نیستند نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

در ایام نوروزی سال‌های گذشته صید و صیادی به علت ورود صد‌ها هزار گردشگر از مناطق مختلف کشور به شهر‌های آبادان و خرمشهر رونق خاصی داشت، ولی امسال شیوع بیماری کرونا، شرایط را برای صیادان و ماهی‌فروشان بسیار سخت کرده است.

محمد معلم مدیرعامل اتحادیه صیادان خوزسنان در گفتگو با خبرنگار مانا خواستار حمایت دولت از مشاغل صیادی در این برهۀ حساس شد.

وی گفت: اختصاص بسته‌های حمایتی معیشتی به صیادان خوزستانی یک ضرورت است.

معلم افزود: دستمزد یک صیاد از یک سفر هشت تا ۱۰ روز حدود ۱۰ میلیون ریال است و با احتساب دو سفر دریایی در هر ماه، ماهیانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون ریال دستمزد یک سفر دریایی برای هر صیاد است و در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی آنان به شدت در مخاطره افتاده است.

وی افزود: کرونا همۀ مشاغل مرتبط با صیادی را مختل کرده و تقریباً همه خانه‌نشین شده‌اند.

حدود سه هزار فروند قایق و شناور در ناوگان صیادی خوزستان فعال هستند و حدود ۵۰ هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

سالانه حدود ۴۵ هزار تُن ماهی و میگو در صیدگاه‌های شمال‌غرب خلیج فارس صید می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار