۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

اختصاص اعتبارات ملی برای حفاظت از کشتی تاریخی پرسپولیس

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از حفاظت و مرمت کشتی تاریخی پرسپولیس متعلق به دوره قاجاریه واقع در محوطه موزۀ منطقه‌ای خلیج فارس، در سال جاری و با استفاده از اعتبارات ملی خبر داد.
کد خبر: ۸۶۲۲۲
اختصاص اعتبارات ملی برای حفاظت از کشتی تاریخی پرسپولیس
 
محمد‌حسین ارسطو‌زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کشتی تاریخی پرسپولیس متعلق به دوره قاجاریه که بیش از یک قرن در زیر آب‌های خلیج فارس در نزدیکی بندر بوشهر مدفون شده بود از اهمیت تاریخی بسیار زیادی برای کشور برخوردار است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای این اثر تاریخی، حفاظت و مرمت این اثر در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم امسال شاهد تحقق این امر مهم باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون این کشتی در محوطه بیرونی موزه منطقه‌ای خلیج فارس نگهداری می‌شود، اذعان داشت: همین امر باعث شده شرایط محیطی برای پوسیدگی هر چه بیشتر این کشتی فراهم شود.

وی بر ضرورت تسریع در روند حفاظت و مرمت کشتی تاریخی پرسپولیس تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: در قالب فاز‌دوم ایجاد موزۀ منطقه‌ای خلیج فارس که محوطه‌سازی و ساماندهی آثار تاریخی داخل محوطه است، این کشتی تاریخی نیز مورد مرمت و حفاظت قرار خواهد گرفت.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان بوشهر، به این منظور از محل اعتبارات ملی و در قالب اعتبارات فاز دوم، موزه منطقه‌ای خلیج فارس هزینه خواهد شد.

لازم به ذکر است، کشتی تاریخی پرسپولیس که بیش از یک قرن در زیر آب‌های خلیج فارس در نزدیکی بندر بوشهرمدفون شده بود؛ توسط نیروی دریایی ارتش طی عملیاتی شبانه روزی ظرف مدت دو ماه، از آب‌های خلیج فارس بیرون کشیده شد.

این کشتی به منطقه سبز‌آباد بوشهر که متعلق به نیروی دریایی ارتش است و بعد‌ها به مکان موزه دریا و دریانوردی تبدیل شد، انتقال یافت.

کشتی پرسپولیس اولین کشتی توپدار ایران در دورۀ قاجار بوده که در سال ۱۸۸۵ میلادی خریداری و جهت بهره‌برداری در نیروی دریایی ناصرالدین شاه در آب‌های خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته است.

این کشتی بخار ۶۰۰ تُنی با حدود ۴۵۰ اسب بخار به سفارش یکی از پسران مخبرالدوله ساخته شد و سالی یکی الی دو بار به بنادر هند می‌رفت و تحت تعمیر قرار می‌گرفت. کشتی پرسپولیس در دورۀ ناصر‌الدین شاه از آلمان به بندر بوشهر وارد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار