روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲

چراغ سبز صنعت کشتیرانی به تکنولوژی هوش مصنوعی

چراغ سبز صنعت کشتیرانی به تکنولوژی هوش مصنوعی
اعتماد صنعت کشتیرانی به ظرفیت تکنولوژی هوش مصنوعی AI برای اجرای فرآیند‌ها در ترمینال‌های کانتینری درحال افزایش است و انتظار می‌رود که این تکنولوژی نقش مهمی را در پیشبرد عملیات طی آینده‌ای نزدیک برعهده گیرد.
کد خبر: ۸۵۷۹۸
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، همانطور که زمزمه‌ها دربارۀ کاربرد هوش مصنوعی در تمامی صنایع بالا گرفته است، برهمین اساس شرکت‌های کشتیرانی شروع به کشف پتانسیل هوش مصنوعی AI در زمینه‌هایی، چون *نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، برنامه‌ریزی هوشمند و تجزیه و تحلیل در زمان واقعی، کرده‌اند.

این گزارش ادامه داد: در یک نظرسنجی انجام گرفته، ۸۳ درصد از پاسخ دهندگان انتظار داشتند که سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی طی سه سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد. بخش اعظمی از شرکت‌کنندگان موافق بودند که AI می‌تواند در فرآیند‌های اتوماتیکی در ترمینال‌ها مانند انتقال تجهیزات حمل‌و‌نقل کانتینری (۸۱%)، سیستم‌های عرشه (۸۱%)، اقدامات توصیه شده (۶۹%)، پیش بینی حجم تجاری (۵۹%) و ترتیب و آرایش کانتینر‌ها برعرشۀ کشتی‌ها (۵۲%) مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به اینکه تنها ۱۱ درصد شرکت کنندگان اعلام کردند که از تکنولوژی هوش مصنوعی درعملیات ترمینال بهره گرفته اند، پس می‌توان گفت که هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطۀ ایده‌آل باقی مانده است.

*نگهداری و تعمیرات پیشگویانه - نگهداری و تعمیرات پیش‌نگر است که در آن وقوع خرابی در دستگاه با استفاده از تکنیک‌های (روش‌های عیب یابی) غیرمخرب و حد بالا و پایین شاخص‌های مورد نیازهر تکنیک قابل پیش‌بینی است.

در ادامه این گزارش آمده است: کشتیرانی K. Line ژاپن پروژۀ تحقیقاتی در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت خدمات کشتیرانی را آغاز کرده است. پروژۀ مذکور مدل‌های پیش‌بینی برای شرایط بازار و لجستیک دریایی را به کار خواهد برد. هم‌چنین اپراتور مسافربری Stena Line سوئد در نظر دارد پلتفرم هوش مصنوعی را برای کاهش مصرف سوخت بر روی کشتی‌های ناوگان خود راه‌اندازی کند.

از سال ۲۰۱۸ به این طرف، اپراتورمسافربری Stena Line بکارگیری آزمایشی تکنولوژی هوش مصنوعی بر روی کشتی مسافربری Stena Scandinavica که از بندر گوتنبرگ در سوئد به سمت بندر Kiel در شمال آلمان تردد می‌کند را تجربه کرده است. این مراحل آزمایشی ثابت کرده است که پلتفرم می‌تواند صرفه جویی سوخت تا سه درصد را فراهم کند.

لازم به ذکراست: نرم‌افزار هوش مصنوعی موسوم به Stena Fuel Pilot قادر به کشف اقتصادی‌ترین مسیر از لحاظ مصرف سوخت است. عواملی مانند آب و هوا، جریات آب و متغیر‌های دیگر درنظر گرفته می‌شوند و سپس کارآمدترین مسیر توصیه می‌شود. یکی از پیچیده‌ترین عوامل برای پیش‌بینی، جریانات آب است که Stena امید دارد با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی این امر را ممکن بسازد. هدف جاه طالبانه نهایی ایجاد یک سیستم بسیار دقیقی است که کاپیتان بتواند جهت طرح ریزی مسیر‌ها با اطمینان خاطر کامل از آن استفاده کند.

این اپراتور کاهش مصرف سوخت و انتشارات آلودگی کربن را تا ۲.۵% در سال را هدف‌گذاری کرده است و در نظر دارد تا پایان ۲۰۲۰ نرم افزار هوش مصنوعی را بر روی ۳۸ فروند از شناور‌های خود در سراسر اروپا نصب کند.

لازم به ذکراست: هوش مصنوعی برای سیستم‌های تشخیص و شناسایی اتوماتیک کشتی‌ها درحیطه پیرامون، سیستم‌های ناوبری و شناور‌های بدون خدمه کاربرد فراوانی دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار