۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

سرعت رشد ناوگان کانتینری رو به کاهش است

سرعت رشد ناوگان کانتینری رو به کاهش است
خروج تناژ از خطوط سرویس‌دهی برای نصب اسکرابر به ایجاد توازن عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۱۴۶

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، از یک سو اشتهای مالکان برای سفارش ساخت شناور جدید کاهش پیدا کرده است، از طرف دیگر شناور‌های جدیدی که ساخته شده‌اند در حال ترک یارد‌ها و پیوستن به ناوگان جهانی هستند. با این وجود، خروج تناژ از خطوط سرویس‌دهی برای نصب اسکرابر به ایجاد توازن عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.

علی‌رغم سرد بودن تنور اوراق در ماه اکتبر سال جاری، اما سطحِ پایین تحویل شناور و خروج تناژ از خطوط سرویس‌دهی برای نصب اسکرابر سبب شد ناوگان کانتینری توازن خود را حفظ کند. در ماه اکتبر سال جاری تنها ۵۱ هزار TEU ظرفیت به ناوگان جهانی پیوست که در مقایسه با ۱۰۰ هزار TEU ماه سپتامبر حکایت از اُفت پنجاه درصدی دارد.

گفتنی است: فعالیت بازار اوراق به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید. براساس گزارش لویدزلیست تنها دو کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت شش هزار و ۶۷۰ TEU درماه اکتبر روانه یارد‌های اوراق شدند.

موسسۀ VesselsValue اعلام کرد که تقاضا رشد ۲.۳ درصدی را طی سه ماه گذشته تجربه کرده است، درحالی‌که عرضه، رشد ۱.۷ درصدی را به همراه داشته است. این روند قطعاً یکی از محرک‌ها برای افزایش چشم‌گیر نرخ‌های چارتری بوده است.

لازم به ذکراست: در پایان ماه سپتامبر، ظرفیت ناوگان بیکارسهم ۲.۴ درصدی را از کل ناوگان جهانی به خود اختصاص داد، اما این رقم افزایش چشم‌گیری پیدا کرد و به ۳.۱ درصد در پایان ماه اکتبر رسید. ناگفته نماند شناور‌هایی که بیش از ۱۱ هزار TEU ظرفیت دارند، سهم بیش از ۲۲۰ هزار TEU از مجموع ۷۰۵ هزار و ۲۲۹ TEU ظرفیت ناوگان بیکار را برعهده دارند.

هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشتی کانتینری برای نصب اسکرابر از گردونۀ فعالیت خارج شده اند. از این تعداد ۸۶ فروند در یارد‌ها مستقر شده و ۱۴ فروند دیگر پشت درب یارد‌ها درصف انتظار برای ورود هستند. زمان مورد نیاز برای نصب اسکرابر بر روی عرشه افزایش یافته است. میانگین زمان نصب اسکرابر در سال جاری به ۶۲ روز رسید، در حالی‌که در پیش بینی‌های اولیه ۴۰ الی ۵۰ روز در نظر گرفته شده بود.

هفت فروند از شناور‌های Triple-E با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۳۰ TEU، متعلق به شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک به اسکرابر مجهز شده اند، ۲۰ کشتی دیگر انتظار می‌رود تا اواسط سال ۲۰۲۰ به اسکرابر مجهز شوند. همچنین کشتیرانی مرسک درحال نصب اسکرابر بر روی ۱۱ کشتی کانتینری نسل دوم Triple-E با ظرفیت ۲۰ هزار و ۵۶۸ TEU است.

این گزارش در پایان نوشت: دو شرکت کشتیرانی MSC سوئیس و اورگرین تایوان بر روی سفارش ساخت شناور‌های بزرگ متمرکز شده اند، کشتیرانی اورگرین ۱۰ فروند کشتی کانتینری با ظرفیت ۲۳ هزار TEU را سفارش داده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار