۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

تأثیر بلند‌مدت تنش‌های تجاری بر بخش کانتینری

تأثیر بلند‌مدت تنش‌های تجاری بر بخش کانتینری
افزایش تنش‌های تجاری از سوی آمریکا و اتخاذ سیاست حمایت از تولید داخلی در بلند‌مدت تأثیرات منفی بر رشد کانتینری به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۴۵۱۵
به گزارش گروه بین الملل مانا، Drewry نوشت: توقف اخیر تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین فقط یک ماه طول کشید. همانطور که قابل پیش بینی بود، زنگ پایان آتش‌بسی که در چهاردهمین نشست سران "جی ۲۰" در ماه ژوئن توافق شده بود، زمانی به صدا درآمد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نخستین روز ماه آگوست در توئیتی خبر از اعمال تعرفۀ جدید ۱۰ درصدی بر روی کالا‌های چینی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار داد.

تحقیقات موسسۀ Drewry نشان می‌دهد که اعمال افزایش تعرفه‌های آمریکایی به تدریج کالا‌های مصرفی را مورد هدف قرار داده است، این بدان معنی است که سپری برای آمریکایی‌ها در مقابل تیرکمان افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. مسئله‌ای که درعین حال می‌تواند به فرصت‌های ریاست جمهوری مجدد دونالد ترامپ لطمه وارد کند. به عبارت دیگر افزایش تنش‌های تجاری از سوی آمریکا بر نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور قطعاً تأثیر‌گذار خواهد بود.

اما این سوأل مطرح می‌شود که جدای از بحث سیاسی، تشدید جنگ تجاری چه معنی‌ای برای بازار کانتینری دارد؟ اگرچه در کوتاه مدت با توسل به راه حل‌هایی مانند جایگزینی تجارت، تا حدّی می‌توان از آثار این روند کاست، همانطور که رشد ۲.۸ درصدی حجم جابه‌جایی کانتینری برای سال جاری میلادی برآورد شده است، اما مسلماً در بلند‌مدت، سیاست حمایت از تولیدات داخلی و محافظه گرایی (Protectionism) که از سوی دونالد ترامپ پیگیری می‌شود، پیکان رشد جابه‌جایی کانتینری را به سمت منفی سوق خواهد داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار