۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

بهبود صادرات معدنی با فعالیت ترمینال مکانیزه بندر شهیدرجایی

بهبود صادرات معدنی با فعالیت ترمینال مکانیزه بندر شهیدرجایی
رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه صادرات مواد و محصولاتی معدنی از طریق بنادر یک ضرورت است، گفت: با فعالیت ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهیدرجایی شاهد بهبود وضعیت صادرات معدنی کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۸۴۳۷۳
به گزارش مانا، مهدی کرباسیان در مورد لزوم فعالیت‌های صنایع معدنی در بنادر کشور و صادرات از این مناطق، اظهار کرد: ایران یکی از کشور‌های بزرگ معدنی است و جزء ۱۰ کشور اول دنیا در این خصوص به شمار می‌رود و از ذخایر خدادای بزرگی در این راستا برخوردار است و باید بپذیریم که محصولات معدنی ساخته شده از شمش مس و محصولات پایین دستی فولاد از ظرفیت صادراتی بالایی در کشور برخوردار هستند.
 وی ادامه داد: ذخایر معدنی کشور پتانسیل صادراتی بالایی را برای کشور دارند و باید بدانیم که نزدیک به ۲۲ درصد صادرات کشور را محصولات و مواد معدنی تشکیل می‌دهند و می‌توانیم با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شاهد افزایش این میزان صادرات نیز باشیم.
 رئیس سابق هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه صادرات مواد و محصولاتی معدنی از طریق بنادر یک ضرورت است، گفت: ظرف چهار الی پنج سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی بین سازمان بنادر و ایمیدرو در این راستا شکل گرفته است و امیدوار هستیم این روند همچنان ادامه پیدا کند.
 کرباسیان افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به پروژه‌هایی که در بنادر چابهار و شهیدرجایی پیش بینی کرده است با جذب شرکت‌های بزرگی نظیر گل گهر و فولاد مبارکه، می‌تواند با راه اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی و با توجه به ظرفیت اتصال ریل به این بندر در کنار منطقه ویژۀ اقتصادی خلیج فارس موجب بهبود وضعیت صادراتی کشور در حوزه معدن شود.
 وی با اشاره به راه اندازی راه آهن از زاهدان به چابهار، تأکید کرد: بندر چابهار، می‌تواند به عنوان قطب صادرات معدنی کشور باشد چراکه از موقعیت فوق العاده‌ای در ارتباط با آسیای میانه و افغانستان برخوردار است و می‌تواند به بهترین شکل ممکن از ظرفیت‌های ترانزیتی از افغانستان و آسیای میانه استفاده کند.
رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تاکید بر اینکه بندر شهیدرجایی به طور حتم از جایگاه ویژه‌ای برای کشور برخوردار است و دارای زیرساخت‌های بندری لازم است، اظهار کرد: تنها مسأله ای که باید در مورد فعالیت‌های صادراتی معدنی از بندر شهیدرجایی مدنظر قرار گیرد عدم موازی کاری با منطقۀ ویژۀ اقتصادیِ خلیج فارس است چراکه این منطقه به منظور فعالیت‌های ایمیدرو ایجاد شد و از دو اسکله برای صادرات فولاد و سایر مواد معدنی برخوردار است.
 کرباسیان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بزرگِ خانواده در حوزه صادراتی از جمله صادرات مواد معدنی باید پیش بینی‌های لازم را به منظور همکاری با سازمان‌هایی نظیر ایمیدرو داشته باشد و با لحاظ طرح‌های توسعه‌ای وضعیت صادراتی کشور را در بخش محصولات و مواد معدنی ارتقاء بخشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار