۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

ذخیره سازی ماهیان خاویاری در آب های گلستان

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان از ذخیره سازی ماهیان خاویاری در قالب گونه فیل ماهی برای نخستین بار در کشور در آب های استان گلستان خبر داد.
کد خبر: ۸۴۰۳۸

ذخیره سازی ماهیان خاویاری در آب های گلستان

 سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: برای نخستین بار ذخیره سازی ماهیان خاویاری در قالب گونه فیل ماهی در پن های مستقر در آب های استان گلستان انجام شد.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، تاکید کرد: این ذخیره سازی به عنوان طرح پایلوت و به صورت آزمایشی امسال انجام شده است که در صورت موفقیت طرح این امر توسعه خواهد یافت.

وی خاطرنشان ساخت: پرورش ماهی در قفس و پن ( محیط محصور) به عنوان یکی از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی شیلات در استان مطرح است که در حال حاضر پنج مجوز پروانه تاسیس پرورش ماهی در قفس و پن از سوی شیلات استان جهت بهره برداری متقاضیان صادر شده است.

به گفته قدس علوی، سواحل استان گلستان به دلیل کم عمق بودن از شرایط بسیار مناسبی جهت پرورش ماهی در پن برخوردار است که امیدواریم با توجه به وجود چنین شرایط منحصر به فردی در کشور شاهد افزایش حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این امر باشیم.

پیش بینی رهاسازی 57 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در سال جاری

وی در ادامه گفته های خود به رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در شیلات گلستان به عنوان یکی از مهمترین برنامه های شیلاتی استان اشاره کرد و گفت: به این منظور به صورت مرتب جلسات کمیته برنامه ریزی و نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی با حضور اعضای این کمیته برگزار می شود.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان بیان داشت: در این جلسات مواردی از جمله تصمیم گیری در خصوص وزن رهاسازی بچه ماهیان تولیدی در مراکز بازسازی استان و زمان و مکان رهاسازی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به بازدیدهای انجام شده توسط کارشناسان مرکز تحقیقات ذخائر آبزیان آب های داخلی گرگان از رودخانه قره سو، گرگانرود و کانال اورکت حاجی، آب رودخانه ها و کانال از لحاظ کمی و کیفی جهت رهاسازی بچه ماهیان مورد تایید قرار گرفته است.

قدس علوی اذعان داشت: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته از کل ظرفیت رودخانه گرگانرود در حد فاصل سد وشمگیر تا دهانه ورودی به دریا جهت رهاسازی استفاده خواهد شد.

این مقام مسئول در استان گلستان، بیان داشت: زمان رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در رودخانه های استان منوط به صدور گواهی سلامت بچه ماهیان تولیدی مراکز بازسازی ذخایر استان از سوی اداره کل دامپزشکی است که در حال حاضر اقدامات لازم جهت اخذ این گواهی نامه در حال انجام است.

وی با اشاره به نقش یگان حفاظت شیلات در رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی تصریح کرد: رهاسازی بچه ماهیان خاویاری فقط در نزدیکی دهانه گرگانرود و در حوالی پایگاه حراست دریا خواجه نفس انجام می شود.

قدس علومی تاکید کرد: پیش بینی می شود در سال جاری 20 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه، 33 میلیون قطعه بچه ماهی کپور، سه میلیون قطعه بچه ماهی سفید و یک میلیون قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری در رودخانه های استان رهاسازی شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار