۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

هدایت سیلاب اهواز به کارون و هورالعظیم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیلاب اخیر در شمال غرب اهواز از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۴۹۳

سیلاب اهواز به کارون و تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود

فرهاد ایزدجو در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: برای کنترل سیلاب مهیب در چند روز گذشته ، ساخت ضربتی یک سیل‌بند حفاظتی به طول 26 کیلومتر و ارتفاع سه متر در غرب اهواز با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شده است.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده این سیل‌بند حفاظتی پاسخگوی سیلاب جاری شده به سمت اهواز است اما در شرایط خاص می‌توان ارتفاع و استحکام آن را تغییر داد.

ایزدجو با اشاره به پیش‌بینی وضعیت خوب آبگیری برای تالاب هورالعظیم اظهار کرد: در کشور عراق نیز مانند ایران افزایش رهاسازی آب در حال انجام است که منجر به افزایش ارتفاع آب در هورالعظیم می‌شود و احتمال آبگرفتگی برای برخی مناطق نزدیک به تالاب پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آبگرفتگی اخیر مناطقی از اهواز بیان کرد: سیلاب جاری شده به سمت اهواز از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود که در حل مشکل کانون‌های ریزگرد مؤثر است.

ایزدجو با اشاره به کاهش خروجی سدها اظهار کرد: سدهای استان خوزستان در ایمنی و پایداری کامل هستند و میزان ظرفیت خالی سدهای خوزستان از شرایط طبیعی کمتر است که به دلیل وضعیت آبگرفتگی در پایین‌دست سدها مجبور به کاهش خروجی شدیم.

وی افزود: خروجی سد دز یک هزار و 350 مترمکعب در ثانیه، خروجی سد کرخه یک هزار و 400 مترمکعب در ثانیه و خروجی سد گتوند یک هزار و 500 مترمکعب در ثانیه است.

سیلاب مهیب اخیر، هفت شهر و بیش از250 روستای خوزستان با جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر را درگیر خود کرده است.

برآورده اولیه نشان می دهد سیلاب اخیر در خوزستان که در یک قرن اخیر بی سابقه بوده است بیش از هفت هزار میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار