۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی:

تجهیزات به روز هواشناسی در کشور نداریم

تجهیزات به روز هواشناسی در کشور نداریم
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه همه پدیده های جوی بزرگ با اقیانوس ها و دریاها مرتبط است، گفت: پیش‌بینی دقیق رخدادهای جوی نیازمند زیرساخت و تجهیزات مناسب است.
کد خبر: ۸۳۴۷۴
بهروز ابطحی که در حاشیه "نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر کشور" با خبرنگار مانا سخن می گفت در پاسخ به این سوال که چگونه برخی کشورها رخدادهای جوی را با دقت بسیار بالا پیش بینی می کنند اما ما نتوانستیم در این زمینه و در اتفاقات اخیر چنین عمل کنیم، اظهار کرد: لازمه دستیابی به این مهم تقویت همه جانبه علم پیچیده هواشناسی در کشور است.
وی تقویت متخصصین این حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: همچنین پیش‌بینی دقیق رخدادهای جوی نیازمند زیرساخت و تجهیزات مناسب است.
ابطحی دقت بالای پیش بینی های هواشناسی در کشورهای پیشرفته را به دلیل در اختیار داشتن تجهیزات و زیرساخت مناسب دانست و گفت: هر چند که در ایران پیشرفت های علمی و تئوریک بسیار خوبی در علم هواشناسی داشته ایم اما لازمه بهره برداری کامل از این دانش در اختیار داشتن تجهیزات و رایانه های پیشرفته ای است که بتوانند در تحلیل اطلاعات به این پژوهشگران کمک کنند.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی توجه بیشتر علوم جوی، هواشناسی و ملزومات آنها را خواستار شد و خاطر نشان کرد: علوم جوی با علم اقیانوس شناسی رابطه ای تنگاتنگ دارند چرا که همه پدیده های جوی بزرگ با اقیانوس ها و دریاها مرتبط است بنابراین باید زمینه علمی در این بخش ها را تا حد امکان تقویت کنیم.
وی مهم‌ترین مانع پیش روی حوزه اقیانوس شناسی را در بخش تجهیزات اعلام و تصریح کرد: عمده تجهیزاتی که در اختیار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی است مربوط به دو دهه پیش است.
ابطحی عمر مفید اکثر این تجهیزات را رو به اتمام دانست و افزود: با تغییرات نرخ ارز توان تامین تجهیزات جدید روز به روز کمتر می شود.
وی با بیان اینکه در پژوهشگاه اقیانوس شناسی از لحاظ علمی و ارتباطات بین المللی در وضعیت خوبی قرار داریم از سازمان برنامه و بودجه در خواست کرد که برای تامین تجهیزات لازم برای این پژوهشگاه  با تامین اعتبار لازم کمک کند.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی آفت فقدان تجهیزات مناسب را در بخش اقیانوس شناسی تضعیف داده پرداری از مناطق، محیط ها و وضعیت جوی دریایی اعلام و اظهار کرد: به این طریق مطالعات و مدل سازی ها با دشواری روبه رو می شوند.
ابطحی در ادامه اظهارات خود به برنامه های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در سال 98 اشاره کرد و گفت: در سال جاری برنامه جامع کاوشگر خلیج فارس را پیگری خواهیم کرد همچنین برنامه پایش محیط های دریایی و ساحلی را در دستور کار داریم.
وی در خصوص کار ویژه برنامه پایش گفت: در دوره های معین و چهار بار در سال داده های مرتبط با جنبه های مختلف دریا برداشت و ثبت می شود.
به گفته ابطحی با اجرای برنامه های پایش محیط های دریایی و ساحلی اطلاعات امروز این مناطق استخراج می شود و ضمن مقایسه با اطلاعات گذشته تغییرات آنها برآورد می شود.
وی در پایان افزود: استخراج اطلاعات دریایی و ساحلی برای آینده پایگاهی اطلاعاتی در اختیار ما می گذارد که با استفاده از آن می توانیم ضمن پایش تغییرات و پیش بینی آینده اقدامات لازم مدیریتی را از قبل سامان دهیم.
   
ارسال نظرات
آخرین اخبار