۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

حمل و نقل دریایی در سال 2019 چگونه خواهد بود؟

حمل و نقل دریایی در سال 2019 چگونه خواهد بود؟
موسسه تحقیقی Drewry پیش بینی خود را نسبت به بخش های مختلف بازار حمل و نقل دریایی در سال جاری میلادی ارائه داد.
کد خبر: ۸۳۰۱۲

به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقی drewry بخش های مختلف بازار حمل و نقل دریایی را به طور جداگانه به زیر ذره بین برد و به تشریح حرکت بازار درماه های پیش رو پرداخت.

فله خشک 

موسسه تحقیقی Drewry پیش بینی می کند، به دنبال کاهش سفارشات ساخت، روی هم رفته ظرفیت ناوگان فله خشک رشد ملایمی را تجربه خواهد کرد. ناگفته نماند ناوگان کشتی های حمل کننده غول پیکرسنگ آهن VLOC به دلیل تحویل بالای شناور بیشترین رشد و از آن طرف ناوگان فله برکیپ سایز کمترین رشد را به نمایش خواهد گذاشت.

این گزارش ادامه داد: سرمایه گذاری در بازارسفارش ساخت شناور روند ملایمی را درپیش خواهد گرفت، چرا که بسیاری از مالکان هنوز درمورد نصب اسکرابر و یا استفاده از سوخت با سولفور پایین به تصمیم قطعی نرسیده اند.

اگر بخواهیم بخش های مختلف بازار فله خشک را در نظر بگیریم، می توان پیش بینی کرد که بخش فله بر کیپ سایز درماه جاری روند نزولی را نشان می دهد، همچنین به دنبال واردات پایین ذغال سنگ چین، روزگار بر وفق مراد مالکان فله بر پاناماکس نخواهد چرخید. درماه گذشته نیز بازار پاناماکس شرایط مناسبی نداشت و شاخص بالتیک BPI به 574 واحد کاهش یافت. افزون براین به دنبال شیب نزولی واردات سویا به چین، افت نرخ کرایه حمل برای بخش فله برسوپراماکس انتظار می رود.

ناگفته نماند واردات ضعیف سویای چین و افت تجارت جهانی محصولات فولاد، سرکوبی نرخ کرایه حمل برای فله برهای هندی سایز را درماه جاری به همراه خواهد داشت.

 تانکر

انتظار می رود به دنبال شیب نزولی اوراق و از آن طرف روند صعودی تحویل شناور، رشد ناوگان تانکر حمل نفت خام در سال جاری میلادی روند خوبی را طی کند. در ماه ژانویه سال جاری میلادی، تعداد 22 فروند تانکرحمل نفت خام شامل 10 فروند نفتکش غول پیکر به ناوگان جهانی ملحق شد، این روند بسیار خوب تحویل شناور در نیمه نخست سال استمرار خواهد داشت.  

لازم به ذکر است: درحالی که نرخ های چارتری نفتکش های غول پیکر یک روند جهشی را درسه ماهه پایانی سال گذشته به نمایش گذاشت، اما انتظارمی رود پیکان بازار این شناور در سال جاری میلادی به سمت منفی تغییر مسیر دهد. علاوه بر این به دنبال افت فعالیت پالایشگاه ها در اروپا پس از اتمام  فصل زمستان، نرخ های کرایه حمل تانکر سوئزماکس جهت نزولی را خواهد پیمود. روند کاهشی تقاضای فصلی تقاضا نیز سقوط نرخ های کرایه حمل در بازار افراماکس را به همراه خواهد داشت.

درادامه این گزارش همچنین آمده است: ناوگان تانکرهای حمل مشتقات نفتی شاهد روند افزایشی 2.0 درصد درسال جاری میلادی خواهد بود. به دنبال افت جهانی تقاضای نفت و کند شدن روند فعالیت پالایشگاه ها، نرخ های کرایه حمل تانکر MR درماه های فوریه تا مارس سال جاری میلادی شیب نزولی را طی می کند.

 برای بازار تانکرهای LR افت نرخ کرایه حمل پیش بینی می شود، چرا که پس از فصل زمستان، تقاضا روند رو به کاهش به خود می گیرد.

کانتینر

انتظار می رود رشد ناوگان کشتی های کانتینری تا 2.5 درصد درسال 2019 میلادی افت پیدا کند. اقدام به نصب اسکرابرها قبل از اجرایی شدن قانون سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد 2020 آیمو (IMO) منجر به کاهش سایز ناوگان حال حاضر در طول سال جاری میلادی خواهد شد. چرا که کشتی ها به منظور نصب اسکرابرها باید برای مدتی از چرخه فعالیت خارج شوند، بدین ترتیب صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه می شود.

به دنبال پیش بینی کاهش عرضه، چشم انداز مثبتی را می توان برای بازار چارتری کانتینری درسال جاری میلادی متصور بود. اما با این وجود نرخ های چارتری در نخستین ماه سال ناامید کننده ظاهر شدند، این وضعیت به ویژه برای کشتی های کانتینری در دسته پنج هزار TEU هویدا بود.

این گزارش درپایان نوشت: درپی تعطیلات سال نوی چینی و روند نزولی تجارت، پیش بینی می شود نرخ کشتی های چند منظوره MPV روند کاهشی را در ماه فوریه به نمایش بگذارد. اما از لحاظ عرضه، انتظار می رود تعداد بالای اوراق و تحویل پایین شناور سبب انقباض ناوگان MPV شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار