۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹

کارون بازهم طغیان کرد

در پی بارندگی های شدید رودخانه کارون در قلب خوزستان برای دومین بار در دو هفته اخیر طغیان کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۷۵۱

به گزارش خبرنگار مانا ، دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز تا یک هزار و200 متر مکعب در ثانیه رسیده است. افزایش دبی رودخانه کارون ، ارتفاع آب این رودخانه را تا سه متر افزایش داد و نقاطی از سواحل سست این رودخانه به علت طغیان رودخانه فرو ریخت.

پل عنافچه در 30 کیلومتری شمال اهواز نیز بر اثر طغیان رودخانه کارون شکسته شد و عبور اهالی دو سوی رودخانه با مشکل مواجه شد.

مدیریت بحران استانداری خوزستان از گردشگران و ساکنان اطراف رودخانه  کارون خواست از تردد در کناره های ساحلی  رودخانه خودداری کنند.

سازمان آب و برق خوزستان نیز از افزایش دبی رودخانه کارون در روزهای آینده در پی تداوم  بارندگی های سیل آسا خبر داد.

طغیان کارون دوستداران محیط زیست را به وجد آورد و وضعیت زیست محیطی آن را بهبود بخشید. کاهش شوری آب ، کم شدن حجم آلاینده ها و بهبود وضعیت صید و صیادی از پیامدهای افزایش آب رودخانه کارون است.

طغیان کارون حجم  ورودی آب به اروند رود را به شدت افزایش داد و تردد شناورهای صیادی دراین آبراه را تسهیل کرد.

قرار است طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان در جنوب خوزستان،  با هدف بهبود وضعیت زیست محیطی این تالاب به بهره برداری برسد.

کارون از زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و پس ازعبور از مناطق مرکزی خوزستان ، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.

 در سال های اخیر این رودخانه دائمی جنوب غرب کشور با بحران کاهش عمق و شوری آب و افزایش آلاینده ها مواجه بوده است. این وضعیت نامساعد در سال آبی 97-96 که استان خوزستان با خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر مواجه بود تشدید شد.

البته طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون به  فلات مرکزی ایران را نباید در وضعیت نابسامان کارون بی تاثیر دانست.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار