۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
طی هفته گذشته:

شیب بازار چارتری کانتینری نزولی تر شد

شیب بازار چارتری کانتینری نزولی تر شد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن به روال همیشگی، بازار تانکرها، فله بر‌ها و سفارش ساخت شناور‌های جدید در هفته گذشته را به دایره توصیف کشاند.
کد خبر: ۸۲۴۴۵

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن درتحلیل هفتگی خود با گریزی به بخش‌های مختلف بازار کشتیرانی نوشت: علیرغم اینکه طی هفته گذشته بخش اعظمی ازمحمولات دهه نخست ماه دسامبر وارد بازارشد و به زعم همگان پتانسیلی برای افزایش نرخ کرایه حمل بود وهم چنین بازاردرآفریقای غربی فعال ظاهر شد، اما درعمل هیچ گونه رشد چشم گیری درنرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر مشاهده نشد. ناگفته نماند تعداد زیادی از چارترها به دنبال تناژ قدیمی تر بودند، درنتیجه تمایل حاکم بر بازار نتوانست بهبود پیدا کند و روند پایداری را درمقایسه با هفته گذشته نشان داد.

سوئزماکس:

درهفته گذشته بازار تانکرهای سوئزماکس درمنطقه آفریقای غربی هیچ علایمی از روند نزولی را به همراه نداشت، درحالیکه درمدیترانه، افزایش تاخیرها در تنگه های ترکیه ای (در حدود نه روز در محدوده شمالی) پیدا کردن یک تانکر سوئزماکس با برنامه سفری مناسب را خیلی سخت و دشوار ساخت. ازسوی دیگر در آسیا، رشد تقاضا و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری منجر به افزایش نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه-غرب به حدود 65 WS شد.

افراماکس:

 بازار تانکرهای افراماکس هفته نسبتا پایداری را در دریای شمال/حوزه بالتیک تجربه کرد، نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان بر روی 120 WS ایستاد. افزون براین، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه به 172.5 رسید.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز:

غرب سوئز: به طورکلی بازار تانکر LR1 روند بهبود جزئی را درهفته گذشته به نمایش گذاشت، به طوریکه نرخ کرایه حمل تانکر LR1 به صورت مقطوع درمسیر مدیترانه- ژاپن به یک میلیون و 850 هزار دلار افزایش یافت. افزون براین، نرخ کرایه حمل تانکر LR2 به صورت مقطوع در مسیر مذکور بر روی دو میلیون و 200 هزار دلار ایستاد. ناگفته نماند پیش بینی می شود طول صف تانکرهای LR2 تا اواسط ماه دسامبر کوتاه باقی بماند. همچنین در بازارتانکر MR نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا به ساحل شرقی آمریکای جنوبی به 210 WS رسید که حکایت از روند افزایشی هفتگی داشت.

 شرق سوئز: بازار تانکر MR هفته نسبتا بدون تغییری را سپری کرد، افزون براین نرخ کرایه حمل تانکر LR1 نسبتا پایدار بود. بازار تانکر LR2 فعال تر ظاهرشد و انتظارمی رود درهفته جاری افزایش نرخ کرایه حمل را به نمایش بگذارد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز:

 بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی کثیف پاناماکس هفته نسبتا پایداری را پشت سر گذاشت، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از اروپا هفته را با 137.5. WS به پایان رساند. افزون براین، بازار تانکرهندی سایز در دریای شمال فعال و پررونق به نمایش گذاشته شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

فله برها

کیپ سایز:

شیب بازار فله برکیپ سایز درهفته گذشته به ویژه در روزهای پایانی کمی به سمت صعودی رفت، اما با این وجود درآمد حاصله نزدیک به پایین ترین سطح طی شش ماه گذشته باقی ماند. نرخ کرایه حمل فوری در مسیر Tubarao-Qingdao به 16 هزار دلار برای هرتن افزایش پیدا کرد. رویهم رفته میانگین نرخ کرایه حمل کیپ سایز با رسیدن به نه هزار و 876 دلار در روز روند افزایشی 33 درصد هفتگی را نشان داد.

پاناماکس:

درحوزه آتلانتیک، نبود کلی کارگوی تازه به ویژه ازساحل شرقی آمریکای جنوبی منجر به سرکوبی نرخ کرایه فله برپاناماکس درهفته گذشته شد. درمنطقه پاسیفیک تمایل منفی حاکم بر بازار استمرار داشت، اگرچه در پایان هفته روند افزایشی جزئی حجم کارگو توانست دست مالکان را برای بالا بردن نرخ کرایه حمل باز کند.

 هندی سایز :

درمنطقه پاسیفیک، تمایل حاکم بر بازارعمدتا منفی بود و نرخ های کرایه حمل سوپراماکس وهندی ماکس شیب نزولی هفته به هفته را نشان دادند. از سوی دیگر در آتلانتیک روند بازار متفاوت بود، به گونه ای که نرخ های کرایه حمل از خلیج آمریکا قوی گزارش شد، اما در جاهای دیگر به طور کلی پایدارتر بود.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کانتینری

بازار نرخ چارتری کشتی کانتینری روند کمی نزولی تر را درهفته گذشته به نمایش گذاشت، اگرچه حجم نسبتا خوبی از معاملات چارتری برای کشتی هایی از یک هزار و 100 TEU الی شش هزار و 600 TEU به ثبت رسید. افزون براین نرخ کرایه حمل در بخش کشتی کانتینری پاناماکس قدیمی افت چشم گیری را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 سفارش ساخت

شرکت کشتیرانی Klaveness نروژ سفارش ساخت ششمین فروند فله بر را به مجموع سفارش خود در کشتی سازی Jiangsu Yangzijiang چین اضافه کرد، این شناور با ظرفیت 83 هزار و 500 DWT ساخته و درسه ماهه چهارم سال 2020 تحویل داده خواهد شد. افزون براین کشتی سازی Japan Marine United ژاپن سفارش ساخت دو فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT را دریافت کرد. زمان تحویل شناور سال 2020 اعلام شده است.

هم چنین کشتیرانی کاسکوی چین سفارش ساخت پنج فروند فله بر با ظرفیت 62 هزار DWT به همراه چهار فروند انتخابی دیگر را به کشتی سازی Dalian SY هموطن داد. شناورها قراراست درسال های 2020 و 2021 تحویل داده شوند.

در بخش تانکر یک مورد سفارش ساخت در بازار به ثبت رسید، شرکت کشتیرانی NGM Energy یونان سفارش ساخت دو فروند تانکر سوئزماکس با ظرفیت 156 هزار DWT به همراه دو فروند انتخابی دیگر را به یارد چینی New Times SB داد. زمان تحویل این شناور پایان سال 2020 اعلام شده است.

درحال حاضر شاخص قیمت سفارش ساخت کلارکسونز بر روی 130 واحد قرار دارد که نسبت به ابتدای سال حکایت از رشد پنج واحدی دارد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون مجموع 876 فروند سفارش ساخت به ثبت رسیده است که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند نزولی 11 درصد را نشان می دهد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق

بازار اوراق برای یک هفته دیگر در سکوت و خاموشی سپری شد، تمایلات مختلف در بازار منجر به ایجاد بلاتکلیفی برای خریداران شده است، آنها در اینکه چه مسیری را بازار درآینده انتخاب می کند درشک و تردید به سر می برند. خلاصه، عدم اطمینان در میان برخی از خریدان دست به نقد مانعی بر سر راه هر گونه احتمال افزایش سطح قیمت اوراق شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله

صادرات سنگ آهن هندی با رسیدن به 0.6 میلیون تن درماه سپتامبر سال جاری میلادی روند نزولی 54 درصد سال به سال را نشان داد. طی نه ماه نخست سال مجموع صادرات سنگ آهن هندی به 14 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از روند کاهشی 44 درصد دارد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار