۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
پیش بینی بیمکو:

بازار فله خشک در سه ماه پایانی 2018 متفاوت خواهد بود

بازار فله خشک در سه ماه پایانی 2018 متفاوت خواهد بود
شاخص بالتیک فله خشک BDI در نه ماه نخست سال جاری میلادی رشد قابل توجهی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت، اما انتظار می رود، داستان در سه ماهه چهارم سال به گونه ای دیگر روایت شود.
کد خبر: ۸۲۴۲۱

به گزارش گروه بین الملل مانا بیکمو نوشت: بازار فله خشک درسال جاری میلادی همانطور که انتظار می رفت، ظاهرشد. بهبود شرایط فاندمنتال بازار طی نه ماه نخست سال جاری میلادی منجر به افزایش چشم گیرشاخص بالتیک فله خشک BDI شد، به گونه ای که BDI به ترتیب رشد 24، 25 و 41 درصد را درسه ماهه نخست، دوم و سوم سال جاری میلادی درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

دراینجا این سوال مطرح می شود که آیا BDI درسه ماهه چهارم حتی بالاتر می رود؟ درماه اکتبرسال جاری میلادی، BDI تنها چهاردرصد درمقایسه با ماه اکتبرسال 2017 میلادی افزایش پیدا کرد. به دنبال کاهش 0.5 درصد واردات سنگ آهن چینی درده ماه نخست سال جاری میلادی، تقاضا برای شناورکیپ سایز به سمت نزولی پیش می رود، افزون براین انتظارمی رود تقاضای جذب فله بر پاناماکس برای تجارت سویا درمسیرطولانی از خلیج آمریکا به چین در سطحی پایین تر از سال گذشته قرار بگیرد.

درحالیکه دراوایل ماه جاری، سطح نرخ کرایه حمل فوری برای همه بخش های فله خشک سودمند بود، اما تنها کمی بالاتر از سطوح سال گذشته قرار گرفت. از این نکته نیز نباید غافل ماند که درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی، جنگ تجاری چالش هایی را برای بازار فله خشک به وجود خواهد آورد.

لازم به ذکراست: رویهم رفته بیمکو انتظار دارد، شاخص بالتیک فله خشک در سه ماهه چهارم سال تضعیف شود، چنانچه جنگ تجاری رشد تقاضا را محدود می کند و از آن طرف موتور بازار اوراق به کندی می چرخد.

این گزارش ادامه داد: نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز بیشترین بهبود را درسه ماه سوم سال جاری میلادی به نمایش گذاشت، به طوریکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51 درصد رشد را به همراه داشت.

همانطورکه اشاره شد واردات سنگ آهن چینی رو به کاهش است، اما با این حال شش فروند فله بر valemax نخستین سفر دریایی خود را از یاردهای چین به برزیل برای بارگیری اولین کارگوی سنگ آهن آغاز کرده اند. با احتساب این شش فروند، کل تحویل valemax به بیش از 15 فروند درسال جاری میلادی می رسد. ناگفته نماند 18 فروند دیگر در دفتر سفارش ساخت قرار دارند که عمدتا درسال 2019 میلادی تحویل داده خواهند شد. 

تحلیل جدید بازار فله خشک بیکمو//

 درمیان کالاهای فله جزئی، صادرات هیدروکسید آلومینیوم از گینه – بیسائو برای دومین سال متوالی قوی بوده است، افزون براین ورود دوباره اندونزی به عنوان صادرکننده هیدروکسید آلومینیوم به چین موضوعی قابل توجه است که نباید نادیده گرفته شود.

علاوه براین، حمل آهن قراضه نیزدرسال جاری میلادی روند قوی را طی کرده است، این بازار درسال 2017 میلادی با رشد جابجایی یازده میلیون تن توانست روند افزایشی یازده درصدی را تجربه کرد، درسال جاری میلادی نیز هفت میلیون تن دیگر اضافه شد که حکایت از رشد شش درصد دارد.

درادامه این گزارش هم چنین آمده است: وقتی شرایط بازار نرخ کرایه حمل بهبود می یابد، تمایل مالکان به سفارش ساخت شناور افزایش می یابد، همانطورکه درسال 2017 میلادی شاهد این روند بودیم، علاوه براین ازآن طرف فعالیت اوراق رو به سردی می رود، همانطور که درسال جاری میلادی سطح اوراق کاهش پیدا کرد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه میزان تحویل شناورها روند افزایشی را طی می کند، پس به طورکلی می توان نتیجه گیری کرد که بهبود شکننده بازار درحال متوقف شدن است، چرا که ناوگان با سرعت زیادی به گسترش خود ادامه می دهد.

شایان ذکراست: طی 12 ماه گذشته، رویهم رفته ظرفیت ناوگان فله خشک رشد 2.5 درصد را تجربه کرده است، ناوگان فله برهای پاناماکس و هندی سایز روند افزایشی 2.1 درصد و ناوگان فله برکیپ سایز رشد 2.9 درصد را نشان داد. افزون براین طی سه ماهه گذشته، رشد ناوگان هندی ماکس بین 2.3 و 2.5 درصد گزارش شده است.

ظرفیت اوراق از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به سه میلیون و 500 هزار DWT رسیده است، رقمی که افت بیش از ده درصد را نسبت به اوراق در کل سال 2016 میلادی نشان می دهد.

به نظرمی رسد مالکان اشتهای خود برای سفارش ساخت فله برهای هندی سایز را از ماه ژانویه سال 2016 میلادی به طور کامل از دست داده باشند. زمانیکه سفارش ساخت ده فروند به ثبت رسید، این سطح پایین تمایل ازسال 1996 تاکنون دیده نشده بود. هم چنین ازماه فوریه سال 2016 میلادی تنها 63 فروند سفارش داده شده است، درماه ژانویه سال جای میلادی چهار یارد چینی سفارش ساخت 14 فروند کشتی حمل کننده غول پیکرسنگ آهن VLOC ( با ظرفیت 2018 هزار DWT ) را دریافت کردند. دلیل این مسئله می تواند این باشد که مالکان و سرمایه گذاران انتظاردارند چشم انداز تقاضا برای کشتی های بزرگتر بهتر از کشتی های کوچکتر باشد.

تحلیل جدید بازار فله خشک بیکمو//

روند ضعیف مستمر اوراق نیز بدان معنی است که بیمکو برآورد خود از رشد ناوگان در سال جاری میلادی را کمی باید افزایش دهد. این روند مانعی بر سر راه بهبود توازن فاندمنتال خواهد بود.

چشم انداز

 بیمکودرابتدای سال پیش بینی کرده بود، تقاضای فله خشک 2.8 درصد رشد خواهد داشت، از آن طرف ناوگان رشد 1.4 درصد را به نمایش خواهد گذاشت، به عبارت دیگر رشد تقاضا از رشد ناوگان پیشی خواهد گرفت. چیزی که شاهد آن بودیم نرخ کرایه حمل بالاتر بود اما بهبود چشم گیری درتوازن فاندمنتال رخ نداد. با این وجود انتظار می رود بهبود مشاهده شده درنرخ کرایه حمل درسال 2019 میلادی استمرار داشته باشد، به یاد داشته باشیم که این امرمستلزم تمرکز دقیق بر رشد ناوگان خواهد بود.

لازم به ذکراست: برآورد اولیه بیمکو حکایت از رشد 2.9 درصد ناوگان فله خشک درسال 2020 دارد.

واردات سویای چینی درماههای نوامبر و دسامبر به طور معمول قوی است، اما نمی توان این ادعا را داشت که ماههای مذکور قویترین ماهها از لحاظ واردات این محصول محسوب می شوند. ناگفته نماند چهارمیلیون و 700 هزارتن سویای آمریکا درماه نوامبرسال 2017 میلادی وشش میلیون و 200 هزار تن در ماه دسامبرهمین سال صادر شد. ارقام مذکور به ترتیب سهم 54 و 61 درصدی از کل واردات در این ماهها را برعهده دارند. این معادل 218 فروند فله برهندی ماکس برای بارگیری 50 هزارتن یا 145 فله بر پاناماکس برای بارگیری 75 هزارتن سویا است.

این گزارش درپایان با اشاره به اینکه چین واردات سویای آمریکا را تقریبا به صفر رسانده است، نوشت: هر گونه کاهش تنش تجاری تاثیر مثبتی بر صادرات سویا از مقصد آمریکا به چین خواهد داشت. چرا که منابع جایگزین سویا کمیاب هستند. درسال جاری میلادی برزیل ده میلیون و 200 هزار تن سویا را به چین صادر کرده است و انتظار نمی رود این رقم خیلی افزایش پیدا کند، چرا که فصل صادرات در برزیل به سرآمده است.

تحلیل جدید بازار فله خشک بیکمو//

ارسال نظرات
آخرین اخبار