۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

جنگ تجارت برای شناورهای VLGC درمان است

جنگ تجارت برای شناورهای VLGC درمان است
نرخ فوری حمل و نقل برای شناور‌های غول پیکر حمل گاز (VLGC) به دنبال افزایش صادرات LPG از آمریکا افزایش یافت.
کد خبر: ۸۱۹۷۴
به گزارش گروه بین الملل مانا و با تکیه بر اظهارات تحلیل گران صنعت کشتیرانی، بازار برخلاف افزایش پیش بینی شده در تناژ عرضه بهبود چرخه ای را طی دو سال آتی تجربه خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، توانایی بازار برای رویارویی با ورود ظرفیت جدید تا حد بسیار بالایی به میزان صادرات مستمر LPG به سمت آسیا بستگی دارد که برخلاف تنش های موجود بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان همچنان ادامه دارد.
در همین خصوص، تحلیلگری در اسلو نروژ ضمن اشاره به نرخ فوری حمل و نقل گفت: نرخ های فوری به بیش از 20 هزار دلار در روز و در سومین هفته سپتامبر رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با 10 هزار دلار در روز خبر از رشد قابل توجه آن می دهد به گونه ای که حتی در فصول گرم سال نیز جلوی افت آن گرفته شد. این امر نشان می دهد بازار پیش از آنکه بهبود دوباره را تجربه کند، اجازه سقوط و افت نرخ های فوری را نداده است.
آمار منتشرشده از سوی HIS Markit نیز گویای آن است که تنها پنج فروند شناور VLGC با ظرفیت کمتر از 384 هزار مترمکعب تاکنون در سال جاری میلادی مسیر یاردهای اوراق را در پیش گرفته، شش فروند شناور نو به ناوگان افزوده شده و چهار فروند دیگر تا پایان سال جاری میلادی خدمات رسانی خود را آغاز می کنند. افزون بر آن، قرار است 25 و 16 فروند شناور VLGC نیز به ترتیب طی سال های 2019 و 2020 میلادی وارد ناوگان جهانی شود.
از آنجایی که دور از انتظار است به نسبت شناورهای تحویلی، همان تعداد روانه یاردهای اوراق شوند- از سال 2010 میلادی تاکنون تنها 17 فروند با هدف اوراق فروخته شده اند-، وضعیت تناژ عرضه طی دو سال آتی چندان خوشایند نخواهد بود.
بنابراین، آینده بهبود نسبی و پیش روی در نرخ های حمل و نقل به طرف تقاضا بستگی دارد که وضعیت روبه رشد و قابل قبولی دارد.
تولید LPG در آمریکا برای نخستین بار به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است و ظرفیت تولید آمریکای شمالی نیز در آینده ای نزدیک افزایش قابل توجهی را تجربه می کند.این درحالی است که میزان حجم تولید روزانه LPG در خلیج فارس و منطقه پایدار باقی ماند و به یک میلیون بشکه در روز رسید.
چین بزرگترین واردکننده LPG از آمریکاست که سوال حاضر مبنی بر تاثیر منفی و واردآمدن آسیبی جدی به دنبال وجود تنش های تجاری بین دو کشور که برای بخش VLGC ضروری است را به وجود می آورد.
دیگر خریدارن LPG در آسیا مانند کره جنوبی، ژاپن و هند ممکن است گاز موردنظر خود را از آمریکا تامین کنند و رفته رفته چین از صحنه رقابت ها در بازار کنار رود. بدین ترتیب، چین بر واردات خود از خلیج فارس متمرکز می شود تا شکاف ایجاد شده را پر کند. البته این درحالی است که برخی بارهای وارداتی از آمریکا ممکن است در بنادر کشور سومی مانند اروپا تخلیه و سپس از آنجا به چین منتقل شود.
تقاضای تن-مایل
تقاضای تن-مایل در کشتیرانی یکی از جنبه های حیاتی است: هرچه مسافت بار حمل شده طولانی تر باشد، ظرفیت بیشتری حمل و تاثیر مثبت آن بر نرخ حمل و نقل آشکار می شود. در همین راستا و درصورتیکه چین منابع تامین LPG خود را تغییر دهد، توانایی مشتریان دیگر در آسیا برای خرید آن باید در نظر گرفته شود. به طور مثال، چین ممکن است LPG بیشتری از خلیج فارس خریداری و آن را از واردات هند تامین کند. در چنین سناریویی، هند می تواند برخی از واردات خود را با بار آمریکا جایگزین کند و بدین ترتیب شاهد افزایش تقاضای تن-مایل باشد. این شرایط تصویری پیچیده را به دست می دهد اما هر چه مدت زمان تقاضا برای LPG در آسیا طولانی تر باشد، شانس تقاضای تن-مایل روندی ثابت را طی خواهد کرد.
اخیرا، کانال پاناما شناورهای VLGC را به کار گرفته و سفر از خلیج آمریکا به آسیا را با ایجاد آبراه های جدید اطراف دماغه امید نیک کوتاه تر کرده است. همانطور که شناورهای حمل LNG کانال پاناما را یکی از گزینه های سفر خود می دانند، امکان آن نیز وجود دارد که تزانزیت بیشتری در آینده در این مسیر ثبت شود چراکه بار LNG ارزش بیشتری دارد و نرخ های حمل و نقل برای این شناورها در مقایسه با VLGC ها بسیار بالاتر است.
در ادامه این گزارش، یکی از تحلیلگران صنعت کشتیرانی در موسسه تحقیقاتی کلارکسونز می گوید: با توجه به آنکه چشم انداز تقاضا در سال های آتی مثبت باقی مانده، بازار شناورهای VLGC باید بتواند رشد ناوگان را طی دو سال آتی در خود جذب کند. افزون بر آن، نرخ های فوری حمل و نقل باید به 30 هزار دلار در روز برسد که در نتیجه بهبود تا سال 2020 میلادی به وقوع خواهد پیوست.
این گزارش در پایان نوشت: تعرفه های اعمال شده بین چین و آمریکا نباید برای بخش VLGC نگرانی بزرگی به حساب آید چراکه مشتریان دیگر در آسیا می توانند حجم قابل توجهی گاز خریداری کنند و آن را جایگزین بار در بازار چین نمایند. اما، ظهور جنگ تجارت در سطح جهانی می تواند به طور قابل توجهی وضعیت را از آنچه در حال حاضر بر بازار حاکم است بدتر کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار