۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

ادامه روند تخلیه متروکه ها از بندر شهید رجایی/لاینرها خروج خود را رسما اعلام نکرده اند

ادامه روند تخلیه متروکه ها از بندر شهید رجایی/لاینرها خروج خود را رسما اعلام نکرده اند
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با خروج 38 هزار و 500 تن سرباری مواد معدنی از بندر شهید رجایی، 8500 هکتار از اراضی این بندر تخلیه شد.
کد خبر: ۸۱۸۵۲

اله مراد عفیفی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه خروج کالای متروکه از بندر شهید رجایی روند خوبی به خود گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه چالش ها، معایب و اثرات کالاهای متروکه گریبان بنادر را می گیرد به همین دلیل باید برای خروج هر چه سریع تر این کالاها از بنادر تلاش کرد.
وی با اعلام اینکه تنها در یک مورد و با خروج 38 هزار و 500 تن سرباری مواد معدنی از بندر شهید رجایی، 8500 هکتار از اراضی این بندر تخلیه شده است، افزود: با ارتباط و همکاری خوبی که با سازمان های ذیربط از جمله سازمان جمع آوری و فروش املاک تکمیلی داریم روند خروج کالای متروکه از بندر شهید رجایی بهتر شده است اما با توجه به محدودیت امکانات این سازمان، هنوز سرعت مطلوب به دست نیامده است.
عفیفی پور یکی از مشکلات فعلی بندر شهید رجایی را کانتینرهای متروکه دانست و در این باره گفت: تعدای کانتینر همچنان و از سال 88 در محوطه بندر باقی مانده که امیدوار هستیم با سرعت بیشتری از محوطه بندر خارج شده و کانتینرهای خالی به صاحبان آنها بازگردانده شود.
وی در ادامه با اشاره به خروج تعدادی خودرو متروکه که سال ها در بندر باقی مانده بودند، بیان داشت: این خودروها با تدبیر مناسب سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی از بندر خارج و اراضی که اشغال کرده بودند آزاد شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه طبق مقررات منطقه ویژه اقتصادی ماندگاری کالا مدت زمان معینی دارد خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی سازوکاری را برای خروج هر چه سریعتر کالاها از محوطه بندر شهید رجایی تعریف کند که طی آن دیگر شاهد رسوب چند ساله کالا در این بندر نباشیم.
 عفیفی پور در ادامه اظهارات خود به نصب و راه اندازی گنتری کرین های تازه در بندر شهید رجایی پرداخت و در این باره تصریح کرد: هم اکنون چهار دستگاه گنتری کرین تازه در بندر مورد بهره برداری قرار گرفته اند، شش دستگاه در یال جنوبی و دو دستگاه نیز در یال غربی نصب شده اند که در حال گذراندن مراحل آزمایشی هستند.
وی افزود: دو دستگاه گنتری کرین نیز در حال مونتاژ هستند، دو دستگاه دیگر نیز ریل گذاری شده اند که امیدواریم در مجموع همه آنها در اواخر شهریور ماه عملیاتی شوند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با کاهش عملیات بندری طی ماه های اخیر در بندر شهید رجایی نیز گفت: واقعیت این است که عملیات بندری در این بندر کاهش داشته است که هنوز مشخص نیست چه مقدار از این کاهش به تحریم ها مربوط باشد.
وی با اشاره به جلوگیری دولت از ثبت سفارش حدود چهار هزار قلم کالا، آن را یکی از دلایل کاهش واردات و به تبع آن کاهش عملیات بندری دانست و تصریح کرد: البته در چهار ماه اخیر همچنان که روند واردات کاهشی بوده است در صادرات روندی مثبت را شاهد هستیم.
عفیفی پور درباره تردد لاینرهای خارجی به بندر شهید رجایی نیز بیان داشت: هر چند که برخی از لاینرها دیگر به بندر شهید رجایی نمی آیند یا برخی دیگر فعالیت خود را کاهش داده اند اما تا کنون هیچکدام از آنها به صورت رسمی اعلام نکرده اند که برای توقف تردد به بندر شهید رجایی تصمیمی گرفته اند.
وی یکی از دلایل کاهش تردد لاینرهای خارجی را کاهش واردات دانست و خاطر نشان کرد: این لاینرها هم اکنون در حال بررسی بسته های تشویقی سازمان بنادر و دریانوردی هستند که امیدواریم موثر باشند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان جو روانی فعلی را یکی از دلایل تعلل احتمالی لاینرها در پاسخ گویی به بسته های تشویقی دانست و اظهار داشت: امیدوار هستیم با شکسته شدن این جو و پیشنهادهای خوبی که در بسته های تشویقی تعریف شده اند از آبان و آذرماه سال جاری شاهد رونق بیشتر تردد به بندر شهید رجایی باشیم.

برچسب ها: بندر شهید رجایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار