۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
کلارکسونز:

تجارت سویا میان آمریکا و چین متوقف شد

تجارت سویا میان آمریکا و چین متوقف شد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را در روزهای پایانی ماه آگوست سال جاری میلادی تشریح کرد.
کد خبر: ۸۱۷۷۱
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن درگزارش روزهای پایانی ماه آگوست سال جاری میلادی از بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته علیرغم اینکه تقاضای قوی برای جذب نفتکش های غول پیکر درخاورمیانه مشاهده شد، اما شیب بازار در روزهای پایانی هفته روند نزولی تری به خود گرفت و مالکان نیز مقاومت چندانی از خود برای افزایش نرخ کرایه حمل نشان ندادند.

سوئزماکس

به دنبال تقاضای مستمر، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس درآفریقای غربی روند صعودی را پیمود، به طوریکه نرخ کرایه حمل درمسیرآفریقای غربی- قاره انگلستان بر روی 70 WS ایستاد. از سوی دیگر درمنطقه آسیا، مسیر تجاری هند در راس توجهات قرار گرفت، چنانچه نرخ کرایه حمل در خلیج فارس- سواحل غربی هند به 87.5 WS افزایش پیدا کرد.

افراماکس

درهفته گذشته بازارتانکرهای افراماکس در مدیترانه/دریای سیاه روزهای شلوغی را پشت سرگذاشت، اما با این وجود چارترها اجازه ندادند نرخ کرایه حمل دراین منطقه فراتراز 125-127 WS فیکس شود. ازطرف دیگر، نرخ کرایه حمل درابتدای هفته و درمسیرحوزه بالتیک- قاره انگلستان به 72.5 WS افت کرد، اما در روزهای بعد شیب صعودی به خود گرفت و بر روی 75 WS ایستاد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: طی هفته گذشته بازارتانکر MR شاهد جهش ناگهانی نرخ کرایه حمل بود، به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیرقاره انگلستان- ساحل آمریکا به 135 WS افزایش یافت. اما ازسوی دیگر به دنبال صف طولانی تانکرهای LR1 آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل این شناور نسبتا پایدار باقی ماند. داستان در بازار تانکرهای LR2 نیز به همین شکل روایت شد.هم چنین در بازار تانکرهای هندی سایز، نرخ کرایه حمل به طور کلی روند نزولی هفته به هفته را به نمایش گذاشت، چنانچه نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه- مدیترانه به 125 WS افول کرد.

شرق سوئز: نرخ کرایه حمل تانکرLR1 درمسیرخلیج فارس- ژاپن بر روی 107.5 WS قرارگرفت. بازارتانکر MR نیز شاهد برخی تمایلات مثبت بود و انتظارمیرود نرخ کرایه حمل این شناورافزایش بیشتری را در روزهای آینده تجربه کند.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

به دنبال شکل گیری موجی از فعالیت در بازار برای فیکس کردن تانکرهای پاناماکس، بازاراین شناورهفته گذشته را با یک روند صعودی مثبت آغاز کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

 کیپ سایز

افت فعالیت درتعدادی از مسیرهای تجاری ذغال سنگ و سنگ آهن منجر به روند نزولی نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز شد. نرخ کرایه حمل درمسیر Dampier-Qingdao به هشت هزار و 750 دلار برای هر تن افت کرد. از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به 22 هزار و 250 دلار تقلیل یافت. درمجموع میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 18 هزار و 124 دلار در روز روند نزولی 12 درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

 پاناماکس

 درحوزه پاسیفیک، به دنبال طولانی شدن صف فله برهای پاناماکس آماده به بارگیری وهم چنین روند کاهشی ورود کارگوی تازه، رویهم رفته تمایل بازاراین شناوربه سمت منفی گرایید. ازسوی دیگردرحوزه آتلانتیک، سطوح فعالیت افت کرد و نرخ کرایه حمل به طورکلی روند نزولی را درهفته گذشته طی کرد.

 هندی سایز

نرخ کرایه حمل بازار فله برهای سوپراماکس درحوزه پاسیفیک به ویژه آسیای جنوب شرقی به طورکلی روند قوی نمایش گذاشت. افزون براین، تمایل بازار در خلیج آمریکا بهبود یافت و انتظار میرود شاهد بهبود نرخ کرایه حمل درهفته جاری باشیم.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

اخبار بازار کانتینری

درماه آگوست سال جاری میلادی، نرخ چارتری کشتی کانتینری در اکثرسایزها افت ناچیزی را تجربه کرد. افزون براین ظرفیت ناوگان بیکار روند افزایشی اما با سرعت آهسته را طی کرد. این روند به ویژه در بخش های بازار چارتری کشتی های کانتینری سایز بزرگ آشکارتر بود.علاوه براین درماه مذکور یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دوهزار و 750 TEU برای بازه زمانی یکساله بر روی 11 هزار و 350 دلار در روز فیکس شد، رقمی که نسبت به ماه جولای 3.4 درصد افت را نشان می داد.

افزون براین، درهمین ماه نرخ چارتری یک فروند کشتی کانتینری قدیمی پاناماکس با ظرفیت چهارهزار و 400 TEU برای بازه زمانی یکساله بر روی 12 هزار و 400 دلار در روز فیکس شد، رقمی که نسبت به ماه جولای روند کاهشی 3.1 درصد را به همراه داشت.

برطبق شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای چینSCFI، نرخ کرایه حمل درمسیرآسیا- ساحل غربی با رسیدن به دو هزار و 298 دلار برای هر TEU، حدود 1.8 درصد رشد داشت. ازسوی دیگر درمسیرآسیا- اروپای شمالی، نرخ کرایه حمل در پایان هفته بر روی 933 دلار برای هر TEU ایستاد که نسبت به هفته گذشته آن افت 2.7 درصد را به نمایش گذاشت.

تجارت سویا بین آمریکا - چین متوقف شد

 بازار سفارش ساخت

طی هفته گذشته تنها یک مورد سفارش ساخت شناور گزارش شد. دربخش کشتی کانتینری، شرکت کشتیرانی ون های تایوان سفارش ساخت هشت فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت دوهزار و 800 TEU به همراه چهار فروند انتخابی دیگر را به کشتی سازی (Marine United (JMU ژاپن داد. شناورها قراراست ازاواسط سال 2020 به آن طرف تحویل داده شوند.

لازم به ذکراست از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تعداد 619 فروند کشتی سفارش داده شده است که از لحاظ عددی افت 13 درصد سال به سال را نشان می دهد. افزون براین، درهشت ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 156 فروند فله برسفارش داده شده است، این بخش سهم 25 درصدی و به عبارت دیگر بالاترین سهم از کل سفارش ها را به خود اختصاص می دهد.

 درمدت زمان مذکور سفارش ساخت تعداد 130 فروند تانکر و 104 فروند کشتی کانتینری به ثبت رسیده است که از لحاظ عددی به ترتیب سهم 21 و 17 درصد را نشان میدهد.

 شاخص قیمت سفارش ساخت کلارکسونز بر روی 129 واحد می ایستد که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی چهاردرصد رشد داشته است.

تجارت سویا بین آمریکا - چین متوقف شد

اوراق

برای اینکه پس ازتعطیلات عید، چرخ بازارهای اوراق در بنگلادش و پاکستان دوباره به حرکت درآید، نیاز به زمان وجود دارد، به همین دلیل بازار اوراق طی هفته گذشته روزهای آرام و بدون جنب وجوشی را سپری کرد.اما با توجه به اینکه کاندیدهای بیشتری برای اوراق درحال فروش هستند، انتظارمیرود درهفته جاری شاهد فعالیت بیشتر دراین بخش باشیم.

رویهم رفته، چشم انداز مثبتی برای بازار متصور می شود، اما ناظران این صنعت باید به انتظار بنشینند تا ببینند بر سر چه قیمتی برای تناژهای جدید که مهمان یاردها می شوند، توافق صورت خواهد گرفت.

تجارت سویا بین آمریکا - چین متوقف شد

 بازار فله

خریداران چینی سویا درحالی کنفرانس سالانه تجارت جهانی صادرات سویای آمریکای را ترک کردند که پای هیچ قرارداد خریدی را امضا نکردند. درسالهای گذشته خریداران چینی قراردادهای مهمی را برای میلیون تن ازاین محصول را به امضا رساندند، اما به دنبال تشدید جنگ تجاری آمریکا- چین واعمال تعرفه های چینی برعلیه واردات سویای آمریکا، تجارت سویا بین این دو کشوردرماههای اخیر متوقف شده است.

تجارت سویا بین آمریکا - چین متوقف شد

ارسال نظرات
آخرین اخبار