۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کلارکسونز:

بازار سفارش ساخت شناور از سکوت محض خارج شد

بازار سفارش ساخت شناور از سکوت محض خارج شد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۱۷۱۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی به بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: علیرغم اینکه بازار نفتکش های غول پیکر ابتدای هفته بسیاری خوبی را به نمایش گذاشت، اما شیب آن در پایان هفته به سمت نزولی پیش رفت. به دنبال فیکس شدن بارگیری این شناورها در دهه نخست ماه آینده، فعالیت بازار به تدریج روند نزولی به خود گرفت. 

 سوئزماکس

به دنبال روند نزولی مستمر ورود کارگو به بازار، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در آفریقای غربی نسبتا درسراسرهفته پایدار باقی ماند. افزون براین، طی هفته گذشته منطقه خلیج فارس توجه بسیاری را به خود جلب کرد، به طوریکه جریان قوی ورود کارگو به بازارسبب شد، نرخ کرایه حمل تعدادی از سوئزماکس ها به سمت آسیا بر روی 70 WS و بالاترفیکس شود.

 افراماکس

در هفته گذشته، صف کوتاه تانکرهای افراکس آماده به بارگیری درمدیترانه، این قدرت را به مالکان داد تا درمقابل چارترها نرمش خیلی کمی را از خود نشان دهند، اما با این حال نرخ کرایه حمل روند افزایشی ناچیزی را تجربه کرد. رویهم رفته این شناور هفته را با نرخ کرایه حمل 122.5 WS درمسیردریای سیاه-مدیترانه به پایان رساند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: درهفته گذشته، نرخ کرایه حمل تانکر MR به طور کلی روند نزولی ناچیزی را تجربه کرد. اما از سوی دیگر نرخ کرایه حمل در برخی از مسیرهایی از خلیج آمریکا افزایش را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا-قاره انگلستان با رسیدن به 100 WS شیب صعودی هفتگی را به همراه داشت.

علاوه براین بازار تانکرهای LR1 شاهد افزایش تقاضا بود، اما مالکان مقاومتی برای بالابردن نرخ کرایه حمل از خود نشان ندادند.علاوه براین، بازار تانکرهای LR2 درعمل ساکت و آرام سپری شد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

 بازار تانکرهای پاناماکس هفته آرامی را پشت سر گذاشت، صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری منجر به رشد نرخ کرایه حمل شد.از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل تانکرهای هندی در مدیترانه روند نزولی را پیمود. در قاره انگلستان نرخ کرایه حمل تانکرهای هندی سایز قوی باقی ماند. به گونه ای که صف بسیار کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، چارترها را مجبوربه پرداخت پول بیشتری ساخت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

فله برها

کیپ سایز

طی هفته گذشته، نرخ کرایه حمل فله برکیپ سایز به طورکلی شیب نزولی را طی کرد، چراکه تعطیلات درسنگاپور منجربه افت سطح فعالیت بازار در اکثر روزهای هفته شد. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به 23 هزار دلار برای هر تن افت کرد، در حالیکه نرخ کرایه حمل در مسیرDampier-Qingdao به نه هزار و 250 دلار برای هر تن تنزل یافت. رویهم رفته، میانگین نرخ کرایه حمل روند کاهشی 11 درصد هفتگی را به نمایش گذاشت، اما همچنان با ایستادن بر روی 20 هزار و 696 دلار در روز نسبتا قوی باقی مانده است.

 پاناماکس

نرخ کرایه حمل در منطقه آتلانتیک به طورکلی شیب صعودی را تجربه کرد، این روند درمسیرهایی از خلیج آمریکا هویدارتر بود، جاییکه جریان پایدارکارگو منجر به افزایش نرخ کرایه حمل شد. از سوی دیگر درپاسیفیک، نگرانی نسبت به وقوع گردباد قریب الوقوع تایفون سبب شد بازار جنب و جوش بیشتری به خود بگیرد، تعدادی از تاخیرها در بنادر نیز منجر به رشد نرخ کرایه حمل شد. رویهم رفته، میانگین درآمد فله برپاناماکس با رسیدن به 13 هزار و 860 دلار در روز رشد شش درصد هفته به هفته را به نمایش گذاشت. علاوه بر این رقم مذکور بالاترین سطح از ماه مارس سال جاری میلادی تاکنون را نشان می دهد.

 هندی

 در بخش سوپراماکس، تمایل مثبتی برحوزه پاسیفیک حاکم بود، نرخ کرایه حمل درمسیرهایی از اندونزی رشد چشم گیری را تجربه کرد.ازسوی دیگر در آتلانتیک، نرخ کرایه حمل به طور کلی روند افزایشی جزئی را در پیش گرفت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار کانتینری

جابه جایی کانتینری دربنادربرترساحل شرقی آمریکا درمجموع به یک میلیون و 700 هزار TEU درماه جولای سال جاری میلادی رسید که نسبت به ماه جولای سال گذشته روند افزایشی ده درصد را به همراه داشت. افزون براین درهفت ماه نخست سال جاری میلادی جابه ایی بنادر مذکور با رسیدن به 11 میلیون و 100 هزار TEU روند افزایشی شش درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. از سوی دیگر بنادر برتر ساحل غربی آمریکا در مجموع جابه جایی دو میلیون و 100 هزار TEU را درماه جولای سال جاری میلادی برعهده گرفتند. افزون براین، درهفت ماه نخست سال جاری میلادی جابه جایی بنادرمذکور با رسیدن بر 13 میلیون و 300 هزار TEU در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 

 بازار سفارش ساخت

دربخش فله بر، شرکت کشتی سازی Wuhu چین سفارش ساخت یک فروند فله برآلتراماکس با ظرفیت 64 هزار DWT را از اپراتور کشتیرانی فله خشک Ningbo Runhua Marine هموطن دریافت کرد، زمان تحویل سال 2020 اعلام شده است. افزون براین شرکت Pan Ocean کره جنوبی سفارش ساخت دو فروند فله برآلتراماکس با ظرفیت 63 هزار و 500 DWT به همراه یک فروند انتخابی دیگر را به یارد New Times SB چین داد، شناورهای مذکوردر سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

دربخش حمل کننده گاز، کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m را از شرکت GasLog مستقر درموناکو دریافت کرد، زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است. افزون براین، یارد Jaingnan برای نخستین بار سفارش ساخت  حمل کننده ال ان جی را از شرکت Jovo چین دریافت کرد. یارد مذکور قرار است دو فروند حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 79 هزار و 800 cu.m را ساخته و در سال 2021 تحویل دهد.

و درنهایت کشتی سازی Daehan  کره جنوبی سفارش ساخت دو فروند تانکر افراماکس با ظرفیت 114 هزار DWT را از شرکت مدیریت کشتی Enesel یونان دریافت کرد، زمان تحویل شناورها نیمه نخست سال 2020 اعلام شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق

همانطورکه پیش بینی می شد، طی هفته گذشته بازار اوراق هفته بسیار آرامی را پشت سرگذاشت، چرا که کشورهایی که مقاصد مالکان برای روانه کردن شناورها به یاردها بودند، در تعطیلات به سرمی بردند. پیش ازآغاز تعطیلات بازارهای بنگلادش و پاکستان تمایل مثبتی را به نمایش گذاشتند، از این رو انتظارمی رود با  پایان تعطیلات شعله های امید دوباره شعله ورشود و نرخ کرایه حمل افزایش نرخ کرایه حمل را تجربه کند.

 لازم به ذکراست ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 22 میلیون و 600 هزارDWT ظرفیت به اوراق رفته اند، دراین میان تانکرها سهم 75 و 12 درصد به ترتیب به اوراق تانکرها و فله برها تعلق می گیرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله خشک

صادرات ذغال سنگ حرارتی اندونزی با رسیدن به 36 میلیون تن درماه ژوئن سال جاری میلادی روند افزایشی 25 درصد را نسبت به ماه ژوئن سال گذشته در پیش گرفت. درمجموع در نیمه نخست سال جاری میلادی، صادرات محمولات اندونزی با رسیدن به 210 میلیون تن روند افزایشی 13 درصد سال به سال را نشان داد.

افزون براین طی هفته های اخیر، خریداران چینی به طورعمده ای ازخرید ذغال سنگ از آمریکا امتناع ورزیدند. اقدامی که حکایت از اعمال تعرفه های 25 درصد بر چین علیه واردات ذغال سنگ آمریکا دارد. درسال 2017 میلادی آمریکا سه میلیون و 200 هزار تن ذغال سنگ را به چین وارد کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
آخرین اخبار