۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

پیشروی آب دریا، تصفیه خانه آب خرمشهر را از کار انداخت

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت:پیشروی آب دریا(خلیج فارس) در هنگام مد، تصفیه خانه آب شهربندری خرمشهر را از کار انداخت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۰۳۰

محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: پیشروی آب دریا و متعاقب آن افزایش EC یا شوری آب سبب توقف فعالیت تصفیه خانه مارد که یکی از منابع اصلی تامین کننده آب خرمشهراست، شد.

وی میزان شوری آب در تصفیه خانه مارد در ساحل کارون را بیش از چهار هزار میکروموس در متر مربع عنوان کرد و افزود: تصفیه خانه های آب معمولا" توان کاهش میزان این مقدار نمک در آب را ندارد و باید در چنین شرایطی فعالیت تصفیه خانه ها متوقف شود.

مدیرعامل عامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه علت پیشروی آب دریا از طریق اروندرود و نفوذ به کارون را ، کاهش آورد رودخانه های کارون ، دجله و فرات عنوان کرد و افزود: پیشروی آب دریا سبب اختلال جدی در تامین آب شهرهای خرمشهر و آبادان شده است.

در همین حال مردم خرمشهر نسبت به شوری بیش از حد آب آشامیدنی این شهر اعتراض کردند و خواستار بهبود این وضعیت شدند.

خرمشهری ها همچنین برای تامین آب مورد نیاز خود از کارگاه های صنعتی آب شیرین کن های شهری صف های طویل تشکیل دادند.

ساکنان خرمشهر در حالی با شوری آب و کمبود شدید آب شیرین دست و پنجه نرم می کنند که شرایط نامساعد اقلیمی منطقه این روزها نیز بشدت آنان را آزار می دهد.

گرد و غبار ، وزش بادهای بسیار گرم از یک سو و قطعی برق در برخی مناطق این شهر ، ساکنان این شهر را در وضعیت دشواری قرار داده است.

در همین حال معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر در بازدید از فاز دوم خط آبرسانی به خرمشهر وعده داد حداکثر تا اواخر تیرماه این طرح به بهره برداری می رسد و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل خواهد شد.

ولی الله حیاتی ضمن عذرخواهی از وضعیت پیش آمده برای مردم خرمشهر خواستار خویشتنداری و صبوری مردم شد.

دکتر غلامرضا شریعتی نیز اعلام کرد: به علت شوری آب شهرهای خرمشهر و آبادان ، آب بهای ماههای خرداد و تیرماه برای این دو شهرستان رایگان خواهد بود.

وی قول داد همه توان اجرایی دستگاههای اجرایی استان برای به سرانجام رساندن فاز دوم طرح آبرسانی غدیر که آب شیرین رودخانه کرخه را به شهرهای آبادان و خرمشهر می رساند، بسیج شده است.

وی گفت: تا آخر تیرماه به وضعیت بغرنج آب شهرهای آبادان و خرمشهرپایان داده می شود.

در همین حال پیشروی آب دریا و افزایش شوری آب ، حیات نخیلات این منطقه را بشدت تهدید می کند.

کشاورزان این منطقه با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی نخیلات ، خواستار آبرسانی با تانکر برای آبیاری نخلستان ها شدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار