۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴

هفته گذشته در بازار شناورهای فله چه گذشت؟

هفته گذشته در بازار شناورهای فله چه گذشت؟
افزایش فعالیت برزیل در مسیر‌های تجاری آتلانتیک موجب بهبود نسبی شاخص بالتیک برای شناور‌های حمل فله خشک شد.
کد خبر: ۸۰۹۹۱
به گزارش گروه بین الملل مانا در هفته گذشته، بازار آتلانتیک همزمان با افزایش نرخ بار سوخت در ژوئن و رسیدن آن به حدود ۲۰ دلار و نیز افزایش فعالیت برزیل در حمل و نقل دریایی بارِ جولای، وضعیت خوشایندی را تجربه کرد. 
بر اساس این گزارش، شرکت معدنی Vale برزیل توانست تعدادی از شناور‌های خود را که قرار است در جولای وارد عمل شوند، در مسیر Tubarao به Qingdoa در اوایل هفته گذشته با نرخ حداقلی ۱۸ هزار دلار به کار گیرد. افزون بر آن، در آتلانتیک شمالی، میزان فعالیت‌ها علی رغم آنکه تناژ تحت فشار بود بار دیگر با افزایش همراه شد. این درحالی است که وضعیت حاکم در بخش مذکور می‌تواند با کمترین تکانی متحول شود و نمی‌توان به روند مثبت و مستمر آن چندان امیدوار بود. نرخ چارتر زمانی برای سفر‌هایی به مقصد شرق ثابت ماند و برای شناور‌های ساخت ۲۰۱۴ میلادی با ظرفیت حمل ۱۸۱ هزار تن بار روزانه ۳۵ هزار دلار برآورد شد. تجارت در بخش ترانس آتلانتیک سرعت کمتری داشت، اما نرخ جابه جایی بار از Puerto Bolivar به روتردام به بیش از ۱۰ هزار دلار رسید. 
از سوی دیگر همزمان با تعطیلات در سنگاپور، نرخ‌ها در مجموع افت کرد، اما پس از یک هفته ساکت و آرام که نرخ جابه جایی در مسیر اصلی استرالیای غربی/چین به هشت هزار دلار در روز رسیده بود، بازار تکانی ملایم به خود داد. نرخ چارتر زمانی برای شناور‌ها در مسیر کره جنوبی نیز روزانه ۱۸ هزار دلار برآورد شد. مقایسه‌ای که بین نرخ شناور‌ها انجام شده نشان می‌دهد نرخ چارتر برای یک فروند شناور ساخت ۲۰۰۴ میلادی با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن در مسیر Jintang به مدت هشت تا ۹ ماه ۲۱ هزار دلار است و شناور Newcastlemax Imabari ساخت ۲۰۱۶ میلادی باید برای مدت دو سال روزانه ۲۵ هزار دلار به چارتر خود پرداخت کند.
پاناماکس
هفته عجیبی برای شناور‌های پاناماکس رقم خورد به گونه‌ای که آغاز هفته با سرعت بسیار کند همراه شد و در پایان هفته همزمان با تعطیلی در سنگاپور سکون در بازار حاکم شد. بیشترین میزان فعالیت در بخش کرانه شرقی آمریکای جنوبی بود و نرخ‌ها به ویژه در نزدیکی ساحل بهبود نسبی را تجربه کرد. نرخ چارتر زمانی برای شناور‌های کامسارماکس به بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار رسید و در مجموع برای شناور‌هایی مجهز به سیستم آب توازن ۶۵۰ هزار دلار برآورد شد که در مقایسه با ۱۶ هزار و ۶۰۰ هزار دلار در پایان هفته روند نزولی به خود گرفت. 
دیگر بخش‌های آتلانتیک نرخ سفر‌های رفت طی هفته گذشته به موجب بارگیری‌های متعدد روند مثبتی داشت. اما، نرخ‌ها در ترانس آتلانتیک برای شناور‌های پاناماکس و به موجب نبود تجارت تازه با افت همراه شد. افزون بر آن، نرخ‌های حمل و نقل در بخش پاسفیک و به ویژه در بخش شمالی به دنبال نبود تجارت جدید از هفته پیش تاکنون حالتی راکد به خود گرفت و افت نسبی را تجربه کرد. اما، بخش جنوب شرقی پاسفیک به ویژه شناور‌هایی که از مبدا اندونزی می‌آمدند، بسیار فعال بود به گونه‌ای که اجاره کنندگان را مجبور به پرداخت حق بیمه بیشتر برای سفر‌های کوتاه کرد و در همین راستا نرخ شناور‌هایی که به سنگاپور می‌رفتند به ۱۵ هزار دلار در روز رسید.
سوپراماکس
خلیج آمریکا نرخ‌های فوری را در هفته گذشته برای شناور‌های سوپراماکس و اولتراماکس در دست گرفت. نرخ حمل و نقل در این منطقه با افزایش قابل توجهی همراه شد و در همین راستا، کارگزاران پیشنهاد کرده‌اند که شاخص‌ها برای بازار کرانه شرقی آمریکای جنوبی بهبود ارزشمندی را تجربه خواهد کرد.
هفته‌ای کوتاه در سنگاپور و تعطیلی روز جمعه به مناسبت ملی این کشور و تعطیلات پیش روی چین روند فعالیت در پاسفیک را با کندی همراه می‌کند. در یک سفر رفت، شناوری با ظرفیت ۶۱ هزار DWT در آفریقای جنوبی روزانه برای حمل و نقل بار باید ۱۴ هزار و ۲۵۰ دلار پرداخت کند.
نرخ حمل و نقل با شناور‌های ۶۰ و ۶۳ هزار DWT در مسیر کرانه شرقی آمریکا به ترتیب روزانه به ۱۸.۵۰۰ و ۱۶.۵۰۰ دلار رسید. یک فروند شناور با ظرفیت ۶۳ هزار DWT در خلیج آمریکا برای تحویل مجدد بار در برزیل روزانه ۱۸ هزار دلار پرداخت کرد. 
در شرق، شناور ۵۳ هزار DWT فیلیپین برای سفر به کره جنوبی از طریق اندونزی به ۱۰ هزار و ۷۵۰ دلار رسید. شناوری با بار زغال سنگ که از اندونزی به چین سفر می‌کند به طور معمول روزانه بین ۱۱ تا ۱۳ هزار دلار باید پرداخت کند.
هندی سایز
بسیاری از منابع بازار اعلام کرده‌اند که منطقه کرانه شرقی آمریکای جنوبی برای شناور‌های هندی سایز بزرگ بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کند چرا که بار بیشتری در نیمه دوم ژوئن سال جاری میلادی ترانزیت شد. اما، برخی بر این باور هستند که میزان بار جابه جا شده مشخص نیست که بتواند به طور قطعی تعادل را برای شناور‌هایی با تناژ بالا بازگرداند یا خیر. نرخ حمل و نقل در مسیر‌های خلیج آمریکا افزایش یافت، اما جزئیات آن اعلام نشد. در بخش پاسفیک، میزان فعالیت بر شناور‌های بزرگ هندی سایز بود. یک نرخ حمل و نقل با یک فروند شناور به ظرفیت ۳۸ هزار DWT به برزیل هشت هزار و ۴۰۰ دلار برآورد شد. نرخ حمل و نقل دو فروند نیز با ظرفیت ۳۷ هزار DWT از کرانه شرقی آمریکای جنوبی به مدیترانه به ۹ هزار و ۲۵۰ و ۱۱ هزار دلار رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار