۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

کدام منطقه پرهزینه ترین تهدید جنایی برای صنعت کشتیرانی است!

کدام منطقه پرهزینه ترین تهدید جنایی برای صنعت کشتیرانی است!
بر طبق گزارش های OBP، تعداد موارد دزدی دریایی در ساحل آفریقای شرقی به دوبرابر در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ رسید.
کد خبر: ۸۰۷۷۶
به گزارش گروه بین الملل مانا OBP با اشاره به اینکه ساحل آفریقای شرقی شاهد افزایش دو برابری حوادث دزدی دریایی در سال 2017 میلادی نسبت به سال 2016 بود، نوشت: شبکه‌های جنایی در سومالی همچنان قادر به حملات پیچیده هستند.
این گزارش ادامه داد: دزدی دریایی در سومالی پر هزینه‌ترین تهدید جنایی دریایی برای صنعت کشتیرانی به شمار می‌آید، علیرغم اینکه طی سال‌های اخیر شاهد کم شدن این گونه حوادث بوده ایم.
در سال جاری میلادی حملات دزدی دریایی خلیج گینه را بستوه آورده و بخش عمده‌ای از این حملات به ربایش اعضای خدمه منجر شده است.
در هفته گذشته چهار دریانورد در نیجریه ربوده شدند، این حادثه در حالی رخ داد که چندی پیش نیز بلایی مشابه بر سر ۱۲ دریانورد دیگر از یک کشتی جنرال کارگو رخ داده بود.
براساس گزارش منتشر شده هزینه اقتصادی دزدی دریایی در آفریقای شرقی در سال ۲۰۱۷ میلادی به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید، در آفریقای غربی این رقم ۸۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است.
از صورتحساب یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه‌ای که بر سومالی تحمیل شد، ۲۹۲ میلیون دلار آن به استقرار پایگاه امنیت دریایی بازمی گردد. از سوی دیگر ۲۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار نیز برای به کارگیری پرسنل مسلح در بخش حفظ امنیت دریایی صرف شده است.
در ادامه این گزارش آمده است، طی ده اخیر در آب‌های سومالی فعالیت‌های جنایی شایع و رایج بوده است، به طوریکه تعدادی زیادی حادثه ربایش شناور و همچنین آدم ربایی بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ به ثبت رسیده است.
با این وجود عملیات بین المللی نیروی دریایی در قالب تیمی و استقرار پایگاه امنیت دریایی، حملات دزدی دریایی را تا جایی مهار کرد که ربایش شناور تا سال ۲۰۱۶ متوقف شده بود.
به دنبال افت دزدی دریایی در سومالی، فعالیت‌های بین المللی نیروی دریایی نیز روند نزولی به خود گرفته است، به طوریکه دولت این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی مبلغ ۱۹۹ میلیون دلار را در راستای هدف مربوطه خرج کرد، این رقم ۲۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۶ بوده است.
لازم به ذکراست، درسال ۲۰۱۷ میلادی تعداد حوادث دزدی دریایی در آفریقای غربی به ۹۷ مورد رسید، این حوادث یک هزار و ۷۲۶ تن از اعضای خدمه را درگیر خود ساخت و منجر به از دست رفتن جان دو تن نیز شد. از سوی دیگر تعداد حوادث دزدی دریایی در آفریقای شرقی به ۵۷ مورد رسید، این حوادث یک هزار و ۱۰۲ تن ازاعضای خدمه را تحت تاثیر قرار داد.
قابل توجه اینکه هزینه‌های دزدی دریایی در سومالی در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۰۰ میلیون دلار افت داشت، درحالیکه هزینه‌های دزدی دریایی درآفریقای غربی از ۷۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۵ به ۸۰۹ مییون دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.
ناگفته نماند، نگرانی زیادی پیرامون منطقه آسیا وجود دارد، چرا که در سال گذشته ۱۷ دریانورد جان خود را از دست دادند و یک هزار و ۹۰۸ تن از اعضای خدمه تحت تاثیر این حوادث قرار گرفتند.
این گزارش در پایان نوشت، به لطف همکاری موثر از سوی سازمان‌های محلی اجرای قانون، آدم ربایی با هدف باج گیری درآسیا افت ۸۰ درصد را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرد. به طوریکه در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۶ دریانورد ربوده شدند، اما در سال ۲۰۱۶ تعداد خدمه ربوده شده به ۶۷ تن رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار