۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

همکاری های بین المللی برای مقابله با کشند سرخ خلیج فارس

همکاری های بین المللی برای مقابله با کشند سرخ خلیج فارس
سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان اقدامات وسیعی در سطح منطقه به منظور مقابله با پدیده کشند سرخ  انجام داده است.
کد خبر: ۸۰۷۶۲

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مقابله با پدیده کشند قرمز اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان اقدامات وسیعی در سطح منطقه به منظور مقابله با پدیده کشند سرخ  انجام داده است و  ارسال گزارش اضطراری و اطلاع رسانی فوری به دبیرخانه کنوانسیون در خصوص بروز این پدیده و درخواست همکاری و کمک های فنی در این راستا صورت گرفته است.

پروین فرشچی  به حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه اضطراری بررسی وضعیت کشند سرخ در خلیج فارس و دریای عمان در کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و بیان داشت: در این جلسه گزارش کامل علمی از آخرین وضعیت کشند سرخ در آبهای ایران و دریافت تمامی اطلاعات و داده های تهیه شده توسط امارات متحده عربی و عمان و نیز موسسات و مشاورین بین المللی و دبیرخانه کنوانسیون کویت ارائه شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از شرکت در اجلاس کارگروه منطقه ای مقابله با کشند سرخ خلیج فارس و دریای عمان در كويت و ارایه گزارش کامل از آخرین وضعیت کشند سرخ و اتخاذ تصمیمات و برنامه های منطقه ای جهت مقابله با این پدیده خبر داد.

فرشچی به تهیه و تصویب سلسله اقدامات لازم الاجرا در سطح منطقه اشاره کرد و بیان داشت: در همین راستا نیز کارگروه منطقه ای مقابله با شکوفایی مضر فیتوپلانکتونی با عضویت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شامل جمهوری اسلامی ایران، کویت، عمان، بحرین، عربستان، قطر، عراق و  امارات متحده عربی تشکیل شده است.

به گفته وی تشکیل شبکه تبادل اطلاعات کارشناسی کشورهای عضو کنوانسیون در خصوص وضعیت کشند قرمز در آبهای منطقه از سوی محیط زیست ایران به کارگروه منطقه ای پیشنهاد شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از ارتباط و مبادله اطلاعات با کارشناسان بین الملل تراز اول جهان در خصوص مبارزه با کشند سرخ خبر داد.

وی تاکید کرد: به همین منظور آخرین اطلاعات و دانش مربوط به مقابله با کشند سرخ از معتبرترین کارشناسان بین المللی و ارایه اطلاعات تخصصی مذکور به همکاران درون سازمان و نیز سایر سازمان های ذیربط صورت گرفته است.

فرشچی در ادامه در خصوص  اقدامات سازمان در سطح ملی پس از بروز كشند سرخ، بیان داشت: تشکیل کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر فیتوپلانکتونی با عضویت دستگاههای ذیربط و ایجاد کمیته علمی مقابله با شکوفایی مضر فیتوپلانکتونی با تفویض مسئولیت به موسسه تحقیقات شیلات وابسته به وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین این اقدامات محسوب می شود.

وی از تهیه و تدوین ساختار کمیته ملی و زیرکمیته ها و کارگروه های مربوطه خبر داد و گفت: جلسات کمیته ملی با حضور دستگاههای ذیربط جهت بررسی و مرور آخرین وضعیت کشند سرخ در منطقه و اتخاذ تصمیم و راهکارهای مناسب جهت مقابله مناسب، کارآمد و با حداقل خسارات زیست محیطی برگزار شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به ارایه دستورالعمل نحوه جمع آوری اطلاعات مربوط به کشند سرخ و مرگ و میر آبزیان به دستگاههای مرتبط و همکار اشاره کرد و بیان داشت: بررسی وظایف و اقدامات و طرح های لازم الاجرا در کمیته ملی جهت جلوگیری از موازی کاری نیز توسط سازمان محیط زیست انجام شده است.

وی همچنین از بررسی طرح ها و پیشنهادات دریافتی از سازمان های دولتی و موسسات غیردولتی و اشخاص حقیقی جهت استفاده از تمامی نظرات و همکاری بخش خصوصی و دولتی به منظور مقابله با این پدیده مخرب زیست محیطی خبر داد.

به گفته معاون محیط زیست دریایی، سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پدیده کشند سرخ و سایر معضلات زیست محیطی با توجه به قوانین جاری و وظایف قانونی، نقش کلیدی و راهبردی داشته است.

وی تاکید کرد: همواره چالش های زیست محیطی در اثر غفلت و تحمیل تدریجی آلودگی به طبیعت و محیط زیست دریایی ایجاد شده است و در اثر آن محیط طبیعی بعد از عبور از آستانه خودپالایی و عدم توانایی پالایش حجم زیاد آلودگی نسبت به اینگونه استرس های طبیعی واکنش نشان می دهد که امیدواریم با کنترل ورود آلودگی ها به دریاها شاهد کاهش وقوع چنین پدیده های مخربی باشیم.

دلايل زيادي براي گسترش جهاني گونه هاي مضر فيتو پلانكتوني ذكر مي شود که از جمله افزايش  آبزي پروري در مناطق ساحلي ، وارد شدن زياد نوترينتها يا COD از طريق فعاليتهاي كشاورزي ، فاضلابها ي صنعتي و ..... ، افزايش تردد كشتي ها ،جا بجايي و وارد كردن استوكهاي مختلف از ديگر نقاط كه مي توانند سبب گسترش گونه هاي  فيتوپلانكتوني مضر مي شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار