۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
مدیر عامل سازمان بنادر عنوان کرد:

نیاز به تفاهم نامه مشترک برای تقویت فعالیت بنادر حاشیه خزر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همکاری های بین بنادر حاشیه دریای خزر باید بر اساس تفاهم نامه ای عملیاتی هر چه بیشتر شود.
کد خبر: ۸۰۷۱۵
محمد راستاد در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به  اینکه هم اکنون بخش قابل توجهی از ظرفیت های ایجاد شده در تمامی بنادر حاشیه دریای خزر معطل مانده است، اظهار داشت: ایجاد طرح های توسعه جدید در این بنادر مانند بندر ترکمن باشی و بندر باکو نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: مطمئنا وضعیت فعلی فعالیت بنادر حاشیه دریای خزر نمی تواند پاسخگوی سرمایه گذاری ها و ظرفیت های ایجاد شده در این بنادر باشد.
راستاد راهکار عبور از این موقعیت را توسعه همکاری های کشورهای حاشیه دریای خزر دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به روابط خوبی که بین این کشورها وجود دارد می بایست با تدوین و انعقاد تفاهم نامه ای عملیاتی همکاری های بین بنادر دریای خزر هرچه بیشتر شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پتاسیل همکاری ها و مبادلات تجاری موجود بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند، ایران، آسیای میانه تا اروپا اظهار داشت: بر مبنای این پتاسیل باید تلاش کنیم بنادر دریای خزر به کانون مبادله کالا در این کریدور تبدیل شده ظرفیت های موجود و آتی بالفعل شوند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به پروژه عظیم یک کمربند- یک راه و تلاش چین برای دور زدن هند در این مسیر آیا می توان به آینده این کریدور امیدوار بود، تصریح کرد: هر مسیری جاذبه و مزیت های خاص خود را دارد و هیچ مسیر و راه دیگری نمی تواند تمام این مزیت ها را تحت الشعاع خود قرار دهد.
این مقام مسئول  با تاکید بر مزیت مقیاس در حمل و نقل دریایی افزود: هیچ چیزی نمی تواند جایگزین چنین مزیتی شود بنابراین نباید از بابت ایجاد و معرفی کریدورهای جدید نگران بود.
راستاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت نگران کننده بنادر حاشیه دریای خزر بویژه بنادر ایرانی این دریا چه بازه زمانی را برای بهره برداری از کریدور اقیانوس هند به دریای خزر تعریف کرده اید، گفت: با اجرای طرح های توسعه در بندر چابهار و دیگر بنادر جنوبی کشور و همچنین زیرساخت های موجود در بنادر شمالی دور از انتظار نیست که در مدت زمان کوتاهی شاهد جذب بار در این کریدور باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در برابر ابراز نگرانی از نحوه همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر با ایران در زمینه فعال سازی کریدور شمال-جنوب، تاکید کرد: فضای هم افزایی و مشارکت بین کشورهای دریای خزر در حال حاضر بسیار خوب است و از این  بابت هیچ نوع نگرانی وجود ندارد.   
ارسال نظرات
آخرین اخبار