۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

روز جهانی کارگر و رویکرد سازمان جهانی کار برای دریانوردان

روز جهانی کارگر و رویکرد سازمان جهانی کار برای دریانوردان
اولین روز از ماه مه، روز جهانی کارگر نام گرفته است تا به همگان یادآوری شود که این قشر زحمتکش چه دین بزرگی به گردن صنعت و تجارت در جوامع مختلف دارند. بر همین اساس بر آن شدیم تا مروری بر رویکرد سازمان جهانی کار در بخش دریایی و به ویژه قوانین این سازمان را در مورد دریانوردان داشته باشیم.
کد خبر: ۸۰۵۶۸

به گزارش خبرنگار مانا در بسیاری از کشورهای جهان روز اول ماه مه به عنوان «روز کارگر» با برپایی راهپیمایی‌هایی گرامی داشته می‌شود. در سال ۱۸۸۶ و در چنین روزی شورش کارگران آمریکایی برای تعدیل شرایط سخت کاری و کاهش ساعات کار از 10  به 8 ساعت، شیکاگو را به خون کشیده شد. اکنون سال‌هاست که به یاد آن واقعه دلخراش هر ساله کارگران و تشکل‌های کارگری در این روز به پاس زحمات این قشر زحمت کش دور هم می‌آیند و بیانیه‌ها و مطالباتی را ارائه می‌کنند.

تقریباً 90 درصد از حجم تجارت جهانی به وسیله کشتی‌ها حمل می‌شود و این امر اهمیت بیش از حد دریانوردان را برای انجام چنین رسالت خطیری در سطح جهان آشکار می‌سازد. دریانوردان یکی از مهمترین ارکان در سیستم اقتصاد بین‌الملل هستند در نتیجه توجه به حق و حقوق این قشر از کارگران در سطح جهان بسیار حائز اهمیت است. سازمان جهانی کار (ILO) با اشاره به این نکته که صنعت کشتیرانی در بین تمام صنایع دیگر پیشرو در زمینه جهانی‌سازی است، اعلام کرد: توجه به دریانوردان به عنوان بخش مهمی از این صنعت یقیناً الزامی است. در نتیجه وضع قوانینی جهت احقاق حقوق این گروه از کارگران زحمتکش وظیفه تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها در سطح جهان است.

برای حمایت از دریانوردان در سطح جهان و کمک و مشارکت آن‌ها در تجارت بین‌الملل، ILO سال‌ها است که 70 ابزار مختلف (41 کنوانسیون و قوانین مرتبط) را به طور خاص در بخش دریایی ایجاد کرده است و سالانه در کنفرانس بین‌المللی کار که در چنین روزهایی برگزار می‌گردد، آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کند.

استانداردهای بین‌المللی ILO برای بخش دریا حداقل مواردی را در نظر می‌گیرد که برای کار دریایی باید لحاظ شود، به عنوان مثال مواردی چون حداقل سن، سلامت پزشکی و آموزش‌های لازم و همچنین تقریباً همه الزامات محیط کار دریانوردان نظیر ساعات کار و استراحت، دستمزد، ترک کار و بازگشت به کار، محل اقامت، امکانات تفریحی، تغذیه، امنیت شغلی، تأمین سلامتی، مراقبت‌های پزشکی، رفاه و امنیت اجتماعی را شامل می‌شود. علاوه بر این، استانداردهای ILO در مورد مسائلی چون حقوق بازنشستگی و مدرک شناسایی بین‌المللی دریانوردان نیز به تفصیل توضیح داده است تا از این طریق موارد مرتبط به دریانوردان را در حد امکان تحت کنترل درآورد.

ILO از زمان تأسیس، قوانین و استانداردهای کاری زیادی را برای دریانوردان تدوین کرده است. در سال 2006، در بخش دریایی نود و چهارمین کنفرانس بین‌المللی کار، کنوانسیون کار دریایی (MLC) تصویب شد. این کنوانسیون تقریباً تمام استانداردهای پیشین ILO برای دریانوردان را در قالب یک کنوانسیون واحد تجمیع کرد. MLC، نسخه 2006 که حداقل استانداردهای لازم برای زندگی و کار دریانوردان بر روی کشتی را در برمی‌گیرد، از 20 اوت 2013 لازم الاجرا شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار