۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

کشش کشتیرانی 2018 به سوی قطب مثبت آهن ربا است

اگرچه هنوز تکلیف برخی چیزها مشخص نیست، اما حالت خوش بینانه ای که در پایان سال 2017 بر صنعت کشتیرانی حاکم شد، استمرار خواهد داشت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۸۰۰۷
کشش کشتیرانی 2018 به سوی قطب مثبت آهن ربا است
به گزارش گروه بین الملل مانا نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی مور استفن آمریکا نشان می دهد، تمایل بازار صنعت جهانی کشتیرانی در سال 2018 بیشتر به سمت مثبت تا منفی گرایش دارد.
"ریچارد گرینر"شریک استفن مور در خبرنامه گروه صنعت کشتیرانی گفت: اگر چه همیشه خوش بینی و بدبینی هایی پیرامون صنعت کشتیرانی وجود داشته است، اما به واقع، صنعت کشتیرانی سال 2017 را در وضعیتی به مراتب خوش بینانه تر نسبت به سال 2016، به پایان رساند.
وی در ادامه افزود: در سال 2017، صنعت کشتیرانی کمبودی از لحاظ تعداد سرمایه گذارانی که مشتاق به ارائه وام برای قراردادهای تجاری معقول باشند را حس نکرد، به عبارت دیگر، از آنجایی که سرمایه گذاران نسبت به باز پرداخت سرمایه خود اطمینان قوی داشتند، همکاری لازم را کردند.
این گزارش ادامه داد: جدیدترین نظرسنجی انجام شده در ماه دسامبر سال 2017 نشان داد که طی سه سال و نیم گذشته، اعتماد به نفس صنعت کشتیرانی در بالاترین سطح خود قرار گرفته است، از سوی دیگر، اعتماد چارترها نیز به بالاترین سطح خود از زمان نظرسنجی در ماه می سال 2008 تاکنون رسیده است.
"گرینر" با اشاره به اینکه شاخص بالتیک فله خشک BDI در نیمه دوم سال 2017 با رشد 50 درصدی همراه بود، افزود: سرمایه در داخل و خارج از صنعت کشتیرانی در دسترس بود. در حال حاضر نیز پول برای سرمایه کذاری درست و صحیح موجود خواهد بود.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: در مورد سفارش ساخت شناور جدید، مالکان با برخی محدودیت ها مواجهه بوده اند.
شریک استفن مور پیش بینی کرد، درصورتی که کاهش ظرفیت مازاد استمرار پیدا کند و از طرف دیگر اوراق شناورها نیز روند صعودی به خود گیرد، شاهد افزایش نرخ کرایه حمل خواهیم بود.
لازم به ذکر است: در سال جاری میلادی، صنعت کشتیرانی تحت تاثیر نوسانات ژئوپلتیکی ناشی از انتخابات در کشورهایی مانند برزیل، عراق، مکزیک، روسیه و دیگر ملت ها قرار خواهد گرفت. از تاثیر استانداردهای حسابداری جدید که نرخ های سود آمریکا را در 12 ماه آینده افزایش خواهد داد، بر روی صنعت کشتیرانی نیز نباید غافل ماند.
از سوی دیگر، پدیده دیجیتالی شدن و پیشرفت تکنولوژی های دیگر، به یک عامل مهم و قابل توجه در ارزش افزوده و بالابردن امنیت عملیات کشتیرانی تبدیل خواهد شد، هر چند بودجه های توسعه و تحقیق باید افزایش پیدا کند.
ناگفته نماند، بلاتکلیفی پیرامون قوانین انتشارات و آلودگی نیز وجود خواهد داشت، بازیگردانان صنعت کشتیرانی در حال بررسی این مطلب هستند که آیا سوخت های با سولفور پایین کافی خواهد بود. از سوی دیگر، در شرایطی که قیمت نفت خام روند صعودی به خود گرفته، گاز مایع طبیعی LNG در حال بازکردن جایگاه خود به عنوان یک سوخت دریایی جایگزین در شناورهای بازسازی شده و هم چنین شناورهای جدید در حال ساخت است.
"ریچارد گرینر" در پایان گفت: اگر بدبینان وجود نداشتند، خوش بینان نیز وجود نداشتند. کشتیرانی به عنوان یک صنعت جهانی حیاتی هم چنان باقی خواهد ماند، صنعتی که بخش اعظمی از حجم تجارت جهانی را حمل می کند، اما از سوی دیگر، سطح پایین تری از انتشارات مضر را نسبت به هر نوع دیگر از حمل و نقل به همراه دارد. نکته مهم اینکه، انتظار می رود در سال 2018 میلادی، ردپای خوش بینی پررنگ تر و مستحکم تر از بدبینی در صنعت کشتیرانی خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار