۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷

تاثیر خلیج فارس و دریای عمان از 9 منبع گرد و غبار خاورمیانه

هماهنگ کننده سازمان منطقه ای راپمی گفت: این سازمان در نظر دارد تا طی برنامه ای تاثیر گرد و غبار بر بروی آبزیان خلیج فارس و دریای عمان را بررسی کند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۸۸۳
تاثیر خلیج فارس و دریای عمان از 9 منبع گرد و غبار خاورمیانه
به گزارش خبرنگار مانا، حسن محمدی در روز نخست برگزاری کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار گفت: با توجه به افزایش سالانه ریزگردها، سازمان منطقه ای راپمی در نظر دارد تا طی برنامه ای تاثیر گرد و غبار به روی آبزیان خلیج فارس و دریای عمان را بررسی کند.
وی با بیان اینکه در این برنامه ٧٧ مواد آلاینده و آلرژی زا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: در این باره کمیته ای علمی برای برنامه ریزی تشکیل شده تا آمادگی کشورها و توانایی آنها در اجرای این برنامه مشخص شود.                                                                                                                           
محمدی با اشاره به اینکه این برنامه در سه فاز اجرا می شود، گفت: فازهای پایلوت در ایران، عراق و کویت اجرا می شود و بعد از آن در هشت کشور حاشیه خلیج فارس در ١٠ ایستگاه اجرا خواهد شد.                                                                                                                 
به گفته وی، در این برنامه تاثیر گرد و غبار بر انواع آبزیان و سلامت انسان بررسی و سپس مدلسازی می شود.                             
هماهنگ کننده سازمان منطقه ای راپمی با اشاره به اینکه، ٢٠ منبع گرد و غبار در خاورمیانه وجود دارد که ایران، خلیج فارس و دریای عمان از ٩ منبع تاثیر می گیرد، عنوان کرد: منطقه دجله و فرات و تالاب هورالعظیم مهمترین منبع گرد و غبار در منطقه هستند و بعد از آن به ترتیب عربستان، امارات، دلتای رود اردن و یمن است.
محمدی دراین باره ادامه داد: همچنین بخش توران، آرال و دلتای رود اترک نیزغرب ایران را تحت تاثیر قرار می دهد و به سیستان و بلوچستان و سپس دریای عمان و خلیج فارس می رسد؛ بنابراین هم در غرب و هم شرق کشور کانون گرد و غبار وجود دارد.                                                                                                 
به گفته این مقام مسئول در راپمی، از سال ١٩٨٠ تا کنون در منطقه جنگ وجود دارد، تردد ماشین آلات جنگی موجب جابجایی خاک در منطقه می شود. 
وی افزود: برای تولید یک سانتیمتر خاک به ٣٠٠ سال زمان نیاز است که با مدیریت ناپایدار به این بحران دامن زدیم. 
محمدی با اشاره به اثرات مخرب اقدامات کشور ترکیه در فرسایش خاک و ایجاد کانون های گرد و غبار در منطقه اظهار داشت: سد ایلسو در ترکیه صدای دنیا را در آورده است اما ترکیه بدون توجه به ساخت آن ادامه می دهد.                                                                                                                     
هماهنگ کننده سازمان منطقه ای راپمی با اشاره به اعتراض اتحادیه اروپا نسبت به ساخت سد ایلسو در ترکیه تصریح کرد: شهر حسن کیف که دارای قدمتی ١٠ هزار ساله است با این سد به زیر آب می رود از این رو یونسکو اعتراض کرده، همچنین اتحادیه اروپا معترض است اما ترکیه تاکنون پاسخی نداده است. 
وی تاکید کرد: براساس کنوانسیون های موجود باید مدیریت حوضه آبریز بر اساس مساوات و منطق باشد تا یک فعالیت در کشوری آسیبی به کشور دیگر وارد نکند.
محمدی اظهار داشت:٦٠سد بر روی فرات، ٦سد بر روی کارون و دو سد بر روی کرخه احداث شده است که حجم زیادی آب در پشت این سدها ذخیره شده است. برای ساماندهی رودخانه های دجله و فرات جلسات متعدد، کمیته مشترک، کارگاه ها و سه اجلاس در حد وزرا برگزار شد اما نتیجه ملموسی به دست نیامد.با مدیریت نادرست سفره های آبهای زیر زمینی را خالی کردیم و به روند بیابانزایی دامن زدیم.                                                                                                                         
محمدی خاطر نشان کرد : برای استحصال دریا هنوز توافقی میان کشورهای منطقه ایجاد نشده تا بتوانیم ضوابط محیط زیستی درستی داشته باشیم جز اینکه از آنها ارزیابی زیست محیطی بخواهیم.                                                                                                     
وی یادآور شد: مجریان هم سعی می کنند ضوابط محیط زیستی را رعایت کنند اما ابعاد مسئله به حدی وسیع است که بر روی جریان آب در خلیج فارس تاثیر می گذارد. تعدادزیادی از طرح ها را توانستیم دو مرحله ارزیابی زیست محیطی اصلاح کنیم اما اینکه بتوانیم جلوی استحصال از دریا را بگیریم هنوز موفق نبوده ایم چون معتقدند در آبهای سرزمینی خودشان هستند و جزو خاک کشورشان محسوب می شود.                                                                                                                                 
لازم به ذکر است، کارگاه دو روزه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منطقه ای محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان از پنجم دی ماه به مدت دو روز برگزار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار