۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

چالش های محیط زیست دریایی هرمزگان تشریح شد

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان، پایش مستمر آبهای ساحلی استان در زمینه پدیده کشندقرمز از طریق مرکز تحقیقات هرمز و سنجش آلاینده های استان را در جلوگیری از آلودگی آبهای هرمزگان بسیار موثر دانست.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۸۰۲
چالش های محیط زیست دریایی هرمزگان تشریح شد
مجید وفادار درباره چالش های محیط زیست دریایی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا  اظهار داشت: نفت اعم از اکتشافات استخراج انتقال، پالایش، تصادفات دریایی، آب توازن، قاچاق سوخت، ساخت و ساز در سواحل و تخریب زیستگاه های ساحلی و دریایی، تخلیه زباله و مواد زاید و مانورهای نظامی و انفجارات از جمله چالش های محیط زیست دریایی استان هرمزگان محسوب می شود.                                                                        
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان همچنین، فعالیت های صیادی و صید بی رویه و غیرمجاز، صید با ابزار غیرمجاز، صید در مناطق ممنوعه، آلودگی های حرارتی، صنایع، آب شیرین کن ها، نیروگاه های تولید برق، آلودگی هوا، صنایع ساحلی، سکوهای نفتی، شناورها، خشکسالی، ریزگردها، لایروبی دراسکله ها و بندرگاهای استان را از دیگر مهمترین چالش های محیط زیست دریایی هرمزگان اعلام کرد.                                                                                   
به گفته وی، فعالیت های کشاورزی، کشتیرانی، تخلیه زباله، آب توازن، تخلیه مواد نفتی، فاضلاب ، خشکسالی و کاهش روان آبهای ساحلی و پدیده های جهانی محیط زیست، گرم شدن جهانی، افزایش سطح دریاها و تغییر اقلیم نیز مخاطرات جدی را برای محیط زیست دریایی استان به وجود آورده اند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تمام نهادها، سازمان ها، افراد حقیقی و حقوقی  ملزم به رعایت قوانین و مقررات مصوب محیط زیست دریایی دانست و تقویت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست دریایی از طریق همکاری با سازمان های غیردولتی، آموزشی و پژوهشی را از جمله اقدامات اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی استان عنوان کرد.                                                                       
وی در ادامه گفته های خود همچنین از انتقال مصوبات قانونی و الزامات حقوقی حفظ محیط زیست دریایی به نهادها و ارگانه های دریایی از طریق برگزاری جلسات و شرکت در سمینارهای ارگان های دریایی  از قبیل شیلات، بنادر و دریانوردی و ... خبر داد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان، پایش مستمر آبهای ساحلی استان به خصوص در زمینه پدیده کشند قرمز از طریق مرکز تحقیقات هرمز و سنجش آلاینده های استان را در جلوگیری از آلودگی آبهای هرمزگان بسیار موثر دانست.
وفادار، پایش آلودگی ها و پیگیری رفع آلودگی و اخذ جرایم از متخلفان،انجام برنامه های پاکسازی مناطق ساحلی و جزایر استان برای جلب مشارکت و افزایش سطح آگاهی جوامع محلی، تعیین خسارات و جرایم زیست محیطی در موارد آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی و انجام گشت های دریایی مستمر در آبهای استان هرمزگان از سوی اداره حفاظت محیط زیست استان خبر داد.
وی به برگزاری کارگاه های آموزشی حفاظت و امداد و نجات پستانداران دریایی در استان اشاره کرد و گفت: آموزش و اطلاع رسانی عمومی به ویژه برای ساحل نشینان در خصوص حفاظت از محیط زیست دریا و ساحل، تهیه بوروشور و فیلم های آموزشی به منظور آگاهی عموم از اهمیت اکوسیستم و موجودات دریایی و تلاش برای حفاظت از آنها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی استان محسوب می شود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به تهیه نمونه بافت از زیستمندان دریایی استان زنده و تلف شده برای  نگهداری در بانک ژن و انجام مطالعات ژنتیک  از سوی کارشناسان محیط زیست استان اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین زیست سنجی و بررسی علل مرگ نمونه های موجودات دریایی به گل نشسته و تلف شده نیز از سوی  کارشناسان محیط زیست دریایی استان انجام می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار