۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲

واله در پی نسل جدیدی از کشتی های حمل سنگ آهن

صرف نظر کردن از مالکیت کشتی‌های واله‌ماکس به معنی آغازی بر پایان حاکمیت شرکت واله (شرکت معدنی بزرگ برزیلی) در حمل‌ونقل فله خشک نیست.
نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۷۷۷۱
واله در پی نسل جدیدی از کشتی های حمل سنگ آهنبه گزارش گروه بین الملل مانا، اوایل ماه جاری  شرکت واله (شرکت معدنی بزرگ برزیلی) آخرین کشتی خود به ظرفیت 400 هزار DWT را تحویل گرفت. بر اساس گزارش لویدزلیست از اعلامیه‌های شرکت واله و اطلاعات کارگزاران آن، این شرکت یک سوم از سفارشات ساخت کشتی‌های فله‌بر را از آن خود کرده است.
32 فروند کشتی نسل دوم واله‌ماکس و 37 فروند کشتی موسوم به «guaibamax» پس از آن‌ که از سال 2018 از سوی یاردهای کشتی‌سازی چین و کره جنوبی تحویل داده شوند، وظیفه حمل سنگ آهن را از مبدأ برزیل عمدتاً به مقصد چین برعهده خواهند داشت تا به این ترتیب پروژه S11D شرکت واله مبتنی بر ظرفیت جابجایی سالانه 90 میلیون تن محموله را به تدریج محقق کند.
همچون نسل نخست کشتی‌های واله‌ماکس، کشتی‌های VLOC نسل دوم و سوم با هدف کاهش هزینه به ازای واحد بار به مجموعه اضافه می‌شوند تا به این ترتیب واله بتواند با بزرگان استرالیایی همچون BHP و Rio Tinto در برابر مشتری‌های آسیایی رقابت کند.
تنها تفاوت این دور از سفارشات این است که واله این بار متحمل سرمایه و هزینه‌های عملیاتی گزاف نشد چرا که با مالکان کشتی و اپراتورهای مرسوم به ویژه چینی‌ها وارد ارتباط دوستانه شد. واله قراردادهایی را تنظیم کرده که به شرکت‌های کشتیرانی که قصد حمل بار برای معادن را دارند کشتی‌ها را اجاره می‌دهد.
این شرکت به لویدزلیست گفت: واله با مالکان کشتی شراکت پایداری را ایجاد کرده و قراردادهایی تنظیم شده تا هدف ما در زمینه حمل موادمعدنی را برآورده کنند. در این باره، شرکت می‌تواند بر منابع و کسب‌وکار اصلی خود تمرکز کند و به شرکت‌های کشتیرانی که خدمات حمل‌ونقل را به صورت تخصصی انجام می‌دهند فرصت فعالیت دهد.
در پروژه نسل سوم کشتی‌های بسیار بزرگ حمل سنگ آهن، که واله آن‌ها را «guaibamax» می‌نامد، پیشنهاد این شرکت عقد قراردادهای اجاره کشتی با مالکان چینی و کره‌ای بود که در یاردهای این دو کشور سفارش ساخت داده‌اند. این کشتی‌ها که هر یک ظرفیت 325 هزار DWT را دارند  پس از نام‌گذاری در ترمینال واله در ریو دو ژانیرو گستره وسیع‌تری از تجارت واله‌ماکس‌ها را (پیشتر عمدتاً خط تجاری برزیل-چین بود) پوشش خواهند داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار