۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

بررسی دو کفه ترازوی بازار تانکر در هفته گذشته

گروه BRS مستقر در فرانسه در گزارش هفتگی خود بازار تانکر را مورد تحلیل قرار داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۴۸۳
بررسی دو کفه ترازوی بازار تانکر در هفته گذشته
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه BRS- (ارائه دهنده انواع خدمات متنوع در صنعت کشتیرانی شامل کارگزاری بیمه دریایی، نرخ کرایه حمل، خدمات نرم افزار و کشتیرانی هوشمند مستقر در فرانسه) در گزارش هفتگی، ذره بین خود را به سمت بازار نفتکش های غول پیکر، سوئز ماکس و افراماکس برد و نوشت: پس از اینکه بازار نفتکش های غول پیکر روزهای بسیار آرام و ساکتی را پشت سر گذاشت، اما طی هفته گذشته بازار چهره دیگری از خود را نشان داد و موجی از خوش بینی بین مالکان شکل گرفت، زمانی که آنها موفق شدند بارگیری دست کم 30 محموله را برای ده روز نخست ماه دسامبر فیکس کنند. با این وجود، بازار شاهد ورود کارگوهای تازه زیادی نبود، چارترها نیز از این موقعیت بهره بردند و کمر به مبارزه بستند، به طوری که توانستند از رشد نرخ کرایه حمل در طول هفته جلوگیری کنند. تغییر مهم و اساسی در جهت بازار نفتکش های غول پیکر وقتی رخ داد که در روز سه شنبه هفته گذشته، 10مورد قیمت برای نرخ کرایه حمل کارگو در مسیر خاورمیانه/ کره پیشنهاد شد و در نهایت نرخ کرایه حمل 62.5 WS برای یک فروند نفتکش غول پیکر مدرن (معادل نرخ اجاره زمانی 22 هزارو 250 دلار در روز) تثبیت شد. رقم مذکور تعداد محدودی از چارترها را در روز بعد ترغیب کرد که به مظنه بازار و خواست مالکان توجه کنند. چارترها به دنبال پایین آوردن نرخ کرایه حمل از 60 WS در مسیر خاورمیانه/ چین هستند، چرا که از دیدگاه آنها رقم مذکور بلندپروازانه به نظر می رسد. از سوی دیگر، در پایان هفته گذشته، نرخ کرایه حمل در مسیرآفریقای غربی/ چین) به 65 WS  ( معادل 23 هزار و 750 دلار در روز) رسید. می توان گفت، پیش بینی اینکه آیا نرخ کرایه حمل می تواند در این زمان از سال هر گونه افت را تجربه کند یا نه کار دشواری است، اما با این حال سه ماه چهارم سال پر از اتفاقات ناگهانی و غیر منتظره خواهد بود، بنابراین هنوز پیش بینی مشخصی را نمی توان کرد و باید به انتظار نشست.
 
 
سوئزماکس 
همانطور که انتظار می رفت، در روزهای نخست هفته گذشته، بازار تانکرهای سوئزماکس شاهد افزایش تقاضا در منطقه آفریقای غربی بود، اما به دنبال صف طولانی تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری، انتظار نمی رفت که نرخ کرایه حمل به این آسانی سیر صعودی به خود گیرد. به دنبال اصرار و توقع مالکان برای افزایش نرخ کرایه حمل هر چند هم در سطح کمی، نرخ کرایه حمل برای مسیر قاره انگستان به 82.5 WS(معادل نرخ کرایه حمل 10 هزار دلار در روز) رسید. علیرغم افزایش تعداد معاملات از دریای سیاه، نرخ کرایه حمل به دنبال عرضه کافی، روند پایداری را تجربه کرد. علاوه بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه/ مدیترانه 85 WS فیکس شد، در حالی که برای مسیر مدیترانه Spore/ MED، نرخ کرایه حمل بین 2.05 میلیون الی 2.1 میلیون دلار تعیین شد.
منطقه دریای کارائیب با چالش نبود شناورهای نو و سالم مواجهه شد، اما به دنبال جشن های شکرگزاری، بازار تا حدی راکد بود. نرخ کرایه حمل در منطقه کارائیب/ آسیا به سطح سه میلیون دلار رسید. نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در بازار خاورمیانه دو سوی ترازو را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در منطقه آسیا به 90 WS افزایش پیدا کرد، از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه/ اروپا در ابتدا 45 WS فیکس شد، اما به دنبال عدم تقاضا نرخ کرایه حمل به 37.5 WS در مسیر بندر بصره/ پرتقال افت کرد، ناگفته نماند، نرخ کرایه این شناور در مسیر ایران به 50 WS رسید.
 
افراماکس 
طی هفته گذشته، علیرغم بازار آرام تر در منطقه اورال، مالکان تانکرهای افراماکس موفق شدند نرخ کرایه حمل را افزایش دهند. بازار خیلی شلوغ در دریای شمال به همراه تقاضا سوخت برای مسیرهای طولانی قطعا در رشد نرخ کرایه حمل تاثیر گذار بودند. در زمان به روی کاغذ آوردن قرارداد، نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک/ قاره انگلستان 90 WS فیکس شد، افزون بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای شمال 105 WS به ثبت رسید.
طی هفته گذشته، بازار نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس در منطقه مدیترانه رکود را تجربه کرد. تقاضای پایین تر و صف طولانی افراماکس های آماده به بارگیری سبب پایین نگه داشتن نرخ کرایه حمل شدند، نرخ کرایه حمل در منطقه مذکور بین 95 WS الی 100 WS متغیر بود. در روز جمعه هفته گذشته نرخ کرایه حمل در سراسر مدیترانه به 90WS افت کرد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار