۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

عواملی که بازار سال آینده تانکر را متحول می کند!

افت موجودی جهانی نفت خام به همراه افزایش اوراق شناور از عوامل محرک بهبود بازار تانکر در نیمه دوم سال آینده خواهد بود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۴۳۵
عواملی که بازار سال آینده تانکر را متحول می کند!
به گزارش گروه بین الملل مانا "روبرت مکلئود" مدیرعامل فرانت لاین- بزرگترین شرکت ارائه دهنده کشتی های نفتکش و یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه خدمات کشتیرانی در جهان مستقر در برمودا- گفت: افت موجودی نفت خام به همراه افزایش سرعت اوراق می تواند نقطه عطفی برای بازار تانکرها در نیمه دوم سال 2018 باشد.
وی ادامه داد: موجودی نفت خام پس از اینکه به بالاترین سطح درسال 2016 رسید، به سمت شیب نزولی حرکت می کند. به عبارت دیگر، کاهش موجودی و قیمت بالاتر نفت خام منجر به ورود نفت خام بیشتر به بازار می شود، روشن است که بازار تانکر نیز از این ورود بیشتر نفت خام بهره خواهد برد.
در ادامه این گزارش آمده است:علیرغم اینکه در سال جاری میلادی تعداد تحویل شناورها با شتاب بالایی به 44 فروند نفتکش غول پیکر و 50 فروند سوئزماکس پیشرفت کرده است، اما از سوی دیگر نرخ کرایه حمل پایین بازار به همراه 50 درصد افزایش ارزش اوراق طی سال گذشته می تواند مالکان را به سمت اوراق بیشتر شناور سوق دهد.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تعداد نه فروند تانکر سوئزماکس و 10 فروند نفتکش غول پیکر اوراق شده اند که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را نشان می دهد، انتظار می رود در سال آینده سرعت این فعالیت افزایش بیشتری را به نمایش گذارد.
مکلئود معتقد است،علیرغم اینکه سفارش های انجام شده در سال جاری میلادی جدول زمانی تحویل درسال 2018 و 2019 را با خود به همراه دارند، اما تعداد اوراق شناورها از تعداد تحویل شناورها پیشی خواهد گرفت.
انتظارات حکایت ازاین دارد که درسال آینده شاهد بازار محدود عرضه تانکر خواهیم بود، به طوری که شناورهای قدیمی از ناوگان جهانی خارجی و از سوی دیگر میزان تقاضای نفت افزایش پیدا می کند.
لازم به ذکر است: تقریبا 20 درصد از نفتکش های غول پیکر پتانسیل اوراق در سال های پیش رو را دارند.
مدیرعامل فرانت لاین افزود، با در نظر گرفتن این واقعیت که میزان سفارش حال حاضر نفتکش های غول پیکر مساوی با 13 درصد از ظرفیت ناوگان این نوع شناور است، می توان به سادگی فهمید که چگونه پویایی عرضه می تواند به سرعت تغییر پیدا کند.
از سوی دیگر، به منظور پیروی از قوانین جدید زیست محیطی اعلام شده از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی یا آیمو، مالکان به سمت افزایش اوراق شناورهای قدیمی تمایل بیشتری پیدا خواهند کرد، شناورهایی که عمر 20 ساله دارند، باید از ناوگان جهانی تانکر خارج شوند. اگر این شناورها اوراق نشوند، تبدیل به شناورهای بیکار و کاملا غیر مقرون به صرفه خواهند شد.
"روبرت مکلئود" در پایان گفت: انتظار می رود، نرخ ضعیف کرایه حمل، کاهش آلترنیوهای مالی و قوانین زیست محیطی سبب تسهیل ادغام بیشتر شود، روندی که برای بازار تانکر مثبت خواهد بود.
برچسب ها: تانکر بازار
ارسال نظرات
آخرین اخبار