۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

کشتیرانی مرسک سود کرد، APM زیان ده شد

بزرگترین خط کانتینری جهان علی رغم حملۀ سایبری در سه ماه سوم سال جاری میلادی به سوددهی بازگشت اما ترمینال اپراتور APM زیان ده شد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۱۸۷
کشتیرانی مرسک سود کرد، APM زیان ده شدبه گزارش گروه بین الملل مانا، خط کانتینری مرسک دانمارک که بزرگترین خط کانتینری جهان است توانست در سه ماه سوم سال 2017 میلادی با وجود حملۀ سایبری ثبت شده سود خالص 220 میلیون دلاری را در مقایسه با زیان 116 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته کسب کند. اما در این میان ترمینال اپراتور APM از ثبت زیان 267 میلیون دلاری در مدت زمان مذکور خبر داد.
بر اساس این گزارش، سود خالص خط کانتینری مرسک در 9 ماه نخست سال جاری میلادی به 493 میلیون دلار رسید که در مقایسه با زیان 230 میلیون دلاری مدت مشابه سال 2016 پیشرفت قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
این گزارش ضمن اشاره به زیان وارده به ارزش 250 تا 300 میلیون دلار به شرکت مرسک و به دنبال حملۀ سایبری ادامه داد: بر خلاف زیان وارده به سوددهی بخش لجستیک و حمل و نقل شرکت مرسک مولر این شرکت توانست در سه ماه سوم سال جاری میلادی سودده باشد.
در مقابل و درحالی که تجارت خط کانتینری توانست به سوددهی بازگردد، تصویری متفاوت از عملکرد ترمینال اپراتور APM در سه ماه سوم سال جاری میلادی دیده می شود به گونه ای که میزان زیان به موجب شرایط چالشی بازار و مازاد ظرفیت در APM و در سه ماه سوم سال جاری میلادی به 267 میلیون دلار رسید و در مقایسه با سود 131 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته زیان ده اعلام شد.
این گزارش ادامه داد: درآمد ترمینال های APM از یک میلیارد و شش میلیون دلار در سه ماه سوم سال 2016 میلادی به یک میلیارد و دو میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری میلادی افت کرد و در 9 ماه نخست زیان خالص 276 میلیون دلاری را در مقایسه با سود 351 میلیون دلاری مدت مشابه سال 2016 میلادی ثبت کرد.
خط مرسک با اشاره به تجارت کانتینری و نرخ حمل و نقل در این گزارش گفت: نرخ حمل و نقل بار در سه ماه سوم سال 2017 و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 14 درصد افزایش یافت. این درحالی است که نرخ حمل و نقل در مقایسه با سه ماه دوم سال جاری میلادی با افت دو درصدی همراه شد که خبر از پایین آمدن نرخ ها و ملایمت بازار می دهد.
خط مرسک ادامه داد: درخواست کانتینر در سطح جهانی پایدار بود و رشد تقریبیِ پنج درصدی را در سه ماه سوم سال جاری تجربه کرد. درحالی که میزان تقاضا در مقایسه با سال های پیش رشد خوبی داشته است، در مقایسه با نیمۀ نخست 2017 میلادی سرعت کندی را در پیش گرفته و انتظار می رود تا پایان سال کندتر نیز شود.
مرسک خاطرنشان کرد: سفارش محدود شناورها در بخش کانتینری برای چند ماه متوالی در سه ماه سوم تغییر کرد و ثبت سفارش ها به 20 هزار TEU رسید. افزون بر آن خرید هامبورگ سود از سوی مرسک طبق برنامه انجام شده و تا پایان سه ماه چهارم سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.
در این میان، تجارت ترمینال های APM در بنادر اختلال 374 میلیون دلاری را به دلیل شرایط چالشی بازارها تجربه کرد و بهره وری ترمینال ها به طور میانگین در سه ماه سوم 64 درصد گزارش شد که در مقایسه با 70 درصد مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است.
مرسک در ادامه این گزارش ضمن اظهارنظر در خصوص شرایط بازار گفت: چشم انداز مشتریان در شبکه شرق-غرب نشانه هایی از ثبات را به دلیل حضور ائتلاف های بزرگ به همراه دارد. این درحالی است که ترمینال های APM برخی از خدمات خود را پس از شکل گیری ائتلاف ها از دست دادند. اما در حال حاضر حجم جابه جایی ها به خوبی از ائتلاف های 2M با HMM و حضور شرکت هامبورگ سود آلمان در برخی خدمات تاثیر گرفته است.
در دیگر تجارت های بخش حمل و نقل و لجستیک، Damco نیز در سه ماه سوم با ثبت ضرر شش میلیون دلاری زیان ده اعلام شد. شرکت های Switzer و صنعت کانتینری مرسک به ترتیب کسب سود 35 و هشت میلیون دلاری را اعلام کردند. در مجموع بخش لجستیک و حمل و نقل برای سه ماه سوم سال جاری میلادی به سود خالص شش میلیون دلاری دست یافت که در مقایسه با 93 میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار