۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

وقتی SM Line از دنده هانجین بلند می شود!

شرکت کشتیرانی SM Line، شرکت نوپایی که پس از فروپاشی کشتیرانی هانجین در کره جنوبی ظهور کرد، با رویای قرار گرفتن در میان 20 شرکت حمل‌ونقل کانتینری برتر جهان در حال بهبود و توسعه جایگاه خود در صنعت کشتیرانی است
نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۷۱۷۱
وقتی SM Line از دنده هانجین بلند می شود!به گزارش گروه بین الملل مانا، SM Line، شرکت نوپایی که پس از فروپاشی کشتیرانی هانجین در کره جنوبی ظهور کرد، اکنون با رویای قرار گرفتن در میان 20 شرکت حمل‌ونقل کانتینری برتر جهان در حال بهبود و توسعه جایگاه خود در صنعت کشتیرانی است.
در طول یک سال گذشته، SM Line از منظر ظرفیت حمل به جایگاه دوم در میان شرکت‌های کشتیرانی کره‌ای ارتقاء یافته و در واقع پس از HMM قرار گرفته است. اما در مراسم سالگرد تأسیس این شرکت، Woo Oh-hyun، رئیس توسعه‌گرای گروه Samra Midas، که مالکیت SM Line را بر عهده دارد، پا را فراتر گذاشت و چشم‌انداز بهتری برای این شرکت در نظر گرفت.
بنابر اظهارات Woo، ایشان قصد خرید شرکت‌های کشتیرانی داخلی و خارجی را دارند و دلیلی نمی‌بینند که شرکتشان که از باقیمانده‌های هانجین شکل گرفته نتواند روزی تبدیل به پیشرو کشتیرانی کانتینری جهان شود.
او در ماه اُکتبر 2017 اعلام کرد که برای ادغام SM Line و سایر شرکت‌های وابسته به گروه ساخت‌وساز Woobang در حال برنامه‌‌ریزی است تا به این وسیله به مدیریت بهتر و استفاده کارآمدتر از منابع در اختیار دست یابد. اما از گفته‌های ایشان اینگونه بر می‌آید که او به فکر ادغام این شرکت با شرکت تابعه‌ی دیگری در این گروه به نام Korea Shipping Corp است.
ایشان افزود: «برای بزرگ کردن SM Line و تبدیل آن به شرکتی پیشرو در سطح جهانی به منابع بیشتری نیاز داریم. به این دلیل است که تصمیم به ادغام این شرکت با Woobang گرفته‌ایم تا از قدرت سرمایه‌گذاری و تأمین مالی این گروه در راستای پرورش SM Line کمک بگیریم.»
پس از این ادغام که در 7 نوامبر 2017 نهایی شد، دارایی‌های SM Line به شدت افزایش می‌یابد و از سطح کنونی 175 میلیارد وون (156.7 میلیون دلار) به 1 تیلیارد وون افزایش می‌یابد و نرخ بدهی‌های این شرکت از 220 درصد به زیر 200 درصد کاهش می‌یابد. اما رویای این مدیر فراتر از این ادغام ساده است و ایشان برنامه‌های بیشتری را در سر دارد که جزئیاتش را آشکار نمی‌کند.
 
پیشینه SM Line از کجاست؟
SM Line پس از فروپاشی کشتیرانی هانجین در سال 2016، شکل گرفت و در ابتدا تنها دارایی‌های غیر از ناوگان آن شرکت به ارزش 23 میلیون دلار را از آن خود کرد. سپس 11 فروند از کشتی‌ها و ترمینال‌های متعلق به آن شرکت ورشکسته در گوانگ‌یانگ و اینچون را تحت اختیار گرفت. این شرکت همچنین 250 نفر از پرسنل شرکت هانجین را استخدام کرد.
SM Line در مجموع 9 سرویس هفتگی را راه‌اندازی کرد که 6 سرویس از آن‌ها در مسیر تجاری داخل آسیا (به هر دو صورت حمل بار و اجاره کشتی)، دو سرویس در مسیر تجاری آسیا-هند (به هر دو صورت حمل بار و اجاره کشتی) و یک سرویس در خط تجاری آسیا به سواحل غربی آمریکای شمالی ارائه می‌شوند.
این شرکت در ماه اُکتبر سال 2016 با 4 شرکت کشتیرانی سرویس جدیدی را جهت اتصال چین، پاکستان و خاورمیانه راه‌اندازی کرد. این اولین تجربه SM Line در زمینه تشکیل تیم با شرکت‌های خارجی و ارائه سرویس جدید بود.
طبق گزارش آلفالاینر در آغاز نوامبر سال 2017، SM Line با 16 فروند کشتی دارای ظرفیت حمل 49 هزار و 266 TEU بود. در حالی که HMM دارای 61 فروند کشتی با مجموع ظرفیت حمل 351 هزار و 813 TEU بود.
SM Line در نظر دارد که ظرفیت حمل خود را حداقل چهار برابر کند و در عین حال تعداد شناورهای خود را به بیش از 30 فروند افزایش دهد و به این ترتیب جهت اتصال آسیا را به شمال غرب پاسیفیک ایالات متحده، سواحل شرقی ایالات متحده، سواحل غربی آمریکای جنوبی، استرالیا، خاورمیانه و دریای سرخ؛ سرویس‌های جدیدی راه‌اندازی کند.
این شرکت در ماه سپتامبر 2017 اعلام کرد، نسبت به خرید 15 هزار و 931 دستگاه جعبه کانتینر به ارزش 64.45 میلیارد وون اقدام خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کند که این کانتینرها تا 30 مه سال 2018 تحویل داده شوند.
 
پاشنه آشیل: KSC
برخی بر این باورند که اکنون زود است که Woo و گروه Samra Midas در مورد پرورش SM Line بحث کنند چرا که مدیریت KSC آنچنان که باید و شاید موفقیت‌آمیز نبوده است.
این گروه KSC را در نوامبر سال 2016، همزمان با SM Line تحت تملک خود درآورد. در آن زمان KSC تحت شرایط دشوار مالی بود.
درآمدهای KSC در سه ماهه اول و دوم سال 2017 در سطح 148 میلیارد وون بود که 39 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 افزایش داشت. با وجود این، سود خالص این شرکت از 63 میلیارد وون در دوره مشابه سال 2016 به 45 میلیارد وون در این دوره در سال 2017 کاهش یافت. در واقع نرخ سود KSC از 60 درصد به 30 درصد تنزل کرد.
این در حالی است که نرخ بدهی‌های KSC در سه ماهه اول و دوم سال 2017 در سطح 474 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال 2016، افزایش 140 درصدی داشت.
این مسئله درباره شرکت‌های وابسته به KSC نیز وجود داشت. معدن سنگ آهن هاندوک (Handuk Iron Mine) که این شرکت 100 در صد سهام آن را دارد، در طول دو سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده است.
بر اساس اظهارات Woo، یکی از برنامه‌های بزرگ‌سازی SM Line ادغام با KSC است. با این وجود، او باید توضیح دهد که چگونه می‌خواهد شرایط KSC را متعادل کند تا از هم‌افزایی ایجاد شده در این ادغام بهره ببرد.
 
نگاهی به آینده
SM Line در حال احداث شرکت اصلی خود در بوسان است. این اقدام در میان شرکت‌های کشتیرانی کره جنوبی کمی غیر معمول است چرا که اغلب آنها دفتر مرکزی خود را در پایتخت این کشور، سئول، تأسیس کرده‌اند.
این اقدام SM Line منجر به امضای یادداشت همکاری با کلان شهر بوسان و اداره بندر بوسان در ماه ژانویه 2017 جهت همکاری‌های آتی شد.
Yang-ho Song، مدیرکل دفتر دریایی و شیلات و معاون شهردار کلان شهر بوسان به لویدزلیست گفت: «هانجین نقش مهمی در زمینه ارتباط شرکت‌های کشتیرانی کوچکتر جهان ایفا می‌کرد. کره جنوبی با از دست دادن هانجین بسیار آسیب دید. مشتری‌های این شرکت دیگر به بوسان نمی‌آیند.»
منابع بر این باورند که شهر بوسان در حال تدارک زمین و زیرساخت‌های حمایتی برای فعالیت SM Line است تا از این طریق از ارزش افزوده ایجاد شده توسط این شرکت در مقر اصلی آن (بوسان) بهره‌مند شود.
Kim Chil-bong ، پیشکسوت صنعت کشتیرانی که حدود 30 سال از عمر خود را در Korea Line و KSC گذرانده و اکنون مدیرعامل SM Line است در کنفرانسی که در ماه ژانویه 2017 برگزار شد اظهار کرد: «SM Line با هر شرکت‌ کشتیرانی که تمایل به همکاری دارد، آماده تشکیل گروه است تا به این وسیله عملکرد خود را بهبود دهد. بر این باوریم که در شرایط رقابت تنگاتنگ قراردادهای همکاری راه نجات است.»
Drewry در ماه سپتامبر 2017 پیش‌بینی کرد، SM Line به رده 20 شرکت بزرگ حمل کانتینری دنیا بپیوندد در حالی که این پتانسیل را دارد که نقش کلیدی در تجارت داخلی آسیا و پاسیفیک ایفا کند. به زودی خواهیم دید که این شرکت از پس این کار برمی‌آید یا خیر.
ارسال نظرات
آخرین اخبار