روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

هزینه های عملیاتیِ صنعت کشتیرانی جهان رو به افزایش است

پیش بینی موسسۀ بین المللی حسابداری Moore Stephens از افزایش هزینه های عملیاتی شناور در سال جاری میلادی و سال آتی خبر می دهد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۱۰۳
هزینه های عملیاتیِ صنعت کشتیرانی جهان رو به افزایش استبه گزارش گروه بین الملل مانا، نتیجه مطالعه و بررسی موسسۀ بین المللی حسابداری Moore Stephens در زمینۀ هزینه های عملیاتی شناور نشان می دهد هزینه ها به ویژه در بخش تعمیر و نگهداری و اقلام مازاد در سال 2017 و 2018 میلادی افزایش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، نتیجه بررسی به دنبال پاسخ از نقش آفرینان اصلی و کلیدی در صنعت بین المللی کشتیرانی و به ویژه از سوی مالکان و مدیران در اروپا و آسیا حاصل آمد. پاسخ ها حاکی از افزایش 2.1 و 2.4 درصدیِ هزینه های عملیاتی شناور به ترتیب در سال جاری میلادی و سال 2018 میلادی است.
این گزارش ضمن اشاره به افزایش هزینه ها در بخش تعمیر و نگهداری و اقلام مازاد ادامه داد: بر اساس یش بینی ها هزینه تعمیر و نگهداری در سال جاری و 2018 میلادی افزایش دو درصدی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که هزینۀ اقلام مازاد در سال جاری و 2018 میلادی به ترتیب افزایش دو و 1.9 درصدی را پشت سر خواهد گذاشت.
افزون بر آن، هزینۀ در نظرگرفته شده برای دستمزد کارکنان سالانه 1.7 درصد افزایش می یابد. این درحالی است که افزایش حقوق آنان در سال جاری میلادی 1.6و در سال 2018 میلادی 1.5 درصد رشد خواهد داشت.
در همین راستا، انتظار می رود هزینه های روغن کاری در سال جاری و سال آتی میلادی افزایش 1.6 درصدی را تجربه کند. افزایش های برنامه ریزی شده در ذخایر نیز به ترتیب برای دو سال متوالی 1.5 و 1.7 درصد خواهد بود. این درحالی است که هزینه های مدیریت بر اساس پیش بینی ها در سال جاری 0.7 و در سال آتی یک درصد افزایش می یابد.
هزینه بیمه بدنه و دستگاه ها نیز به ترتیب در سال جاری و آتی میلادی افزایش 0.5 و یک درصدی را شاهد خواهد بود. در همین راستا، هزینه بیمه P&I در سال جاری 0.7 و در سال آتی 1.1 درصد افزایش را تجربه می کند.
در بخش دیگر نتایج این گزارش آمده است: بیشترین افزایش پیش بینی شده به بخش فراساحل مربوط می شود که در سال جاری میلادی و سال 2018 به ترتیب افزایش 4.8 و 3.8 درصدی را شاهد خواهد بود. در مقابل، کمترین میزان افزایش به بخش شناورهای کانتینری با 1.1 و 0.8 درصد افزایش در سال جاری و آتی میلادی تعلق گرفت. افزون بر آن، هزینه های عملیاتی برای شناورهای فله بر 1.9 درصد در سال 2017 و 2.4 درصد در سال 2018 میلادی افزایش می یابد و این افزایش برای تانکرها در سال های مذکور 2.1 و 2.7 درصد اعلام شده است.
محققان در این بررسی و مطالعه خاطرنشان کردند که در بسیاری از بخش ها نگرانی هایی در خصوص افزایش هزینه های عملیاتی طی سال جاری و سال آینده وجود دارد. بیشترین نگرانی را هزینه های کارکنان با 60 درصد در این صنعت به خود اختصاص می دهد به گونه ای که تقاضا در بازار به شدت بالاست و منبع تامین نیروی انسانی در حد پایینی قرار دارد و کارفرمایان باید استلزامات سنگین آن را برآورده کنند. یکی دیگر از محققان در این پروژه افزود: هزینه های مربوط به کارکنان و بیمه دو عامل اصلی در مخارج عملیاتی به حساب می آیند. البته انتطار داریم که هزینه های مربوط به بیمه طی دو سال آینده کاهش یابد اما پیش بینی ما از هزینه های مربوط به کارکنان بدون تغییر باقی می ماند. همچنین، هزینه های شرکت های کشتیرانی به ویژه در بخش تانکر و شناورهای حمل مواد شیمیایی و حمل گاز مرکز افزایش هزینه ها در سال 2018 است چراکه باید خدمۀ مورد اعتماد و با صلاحیتی را استخدام کنند.
هزینه های رگولاتوری نیز همزمان با اعمال قوانین جدید افزایش می یابد. تجهیز شناورها به به روزترین تکنولوژی ها با درنظرگرفتن قوانین جدید نیز افزایش هزینه ها را دربردارد و میزان بودجه های نقدی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
در همین راستا، یکی از محققان پروژه در بخش فراساحلی تاکید کرد: روالی دائمی در بخش چارتر وجود دارد که به موجب آن درآمدها به تدریج کاهش می یابد درحالی که مخارج در بخش های مختلف سیری صعودی را طی می کنند.
در ادامه و در همین ارتباط یکی دیگر از محققان گفت: انتظار افزایش درآمد به طور قابل توجهی طی 12 ماه آینده را نداریم چراکه بودجۀ قابل دسترس برای هزینه های عملیاتی را محدود خواهد کرد. دیگر محققان نیز شک خود در خصوص عوامل محدودکنندۀ ظرفیت درآمد را همزمان با افزایش هزینه های عملیاتی ابراز کردند. دیگر نگرانی ها در زمینۀ مازاد ظرفیت تناژ در برخی تجارت ها و هزینه های مالی نیز وجود دارد.
ظرفیت مازاد، آمیختگی و خرید اپراتورها و دارایی ها می توانند بازاری را ایجاد کنند که تنها تعداد کمی از اپراتورها در آن سهمِ شریکی داشته باشند. مازاد عرضه تناژ به ویژه در چین، کاهش قابل توجهی را در چارتر موجب شده است. برخی محققان نیز بازار را نامطلوب خواندند و افق روشنی برای آینده آن درنظر نگرفتند.
در این مطالعه از محققان خواسته شد تا سه عاملی را که بر هزینه های عملیاتی طی 12 ماه آینده تاثیر می گذارند، برشمرند. 21 درصد آنان هزینه های مالی را مهمترین عامل اعلام کردند و پس از آن تامین نیروی انسانی با 19 درصد و رقابت جایگزین از دیگر عوامل هستند. روال درخواست و هزینۀ مواد خام 10 درصد و هزینه های کارگری 9 درصد را به خود اختصاص می دهند.
پیش بینی افزایش هزینه های عملیاتی در سال گذشته براساس سال جاری میلادی 2.5 درصد اعلام شده بود که خوشبختانه با کاهش اندکی به 2.1 درصد رسید. پیش بینی افزایش هزینه های عملیاتی در هر صنعتی مسئله حائز اهمیت است که نگرانی های خاص خود را دارد اما در این میان کشتیرانی وضعیت بدتری را تجربه می کند به گونه ای که اگر هزینه های عملیاتی در سال 2018 میلادی 2.4 درصد افزایش یابد این میزان کمتر از یک ششم افزایش واقعی هزینه ها خواهد بود که طی ده سال گذشته این صنعت آن را تجربه کرده است.
در خصوص قوانین مصوب جدید در صنعت کشتیرانی نیز محققان به سیستم آب توازن اشاره کردند که بالاترین هزینه را در میان لیستی از قوانین لازم الاجرا به خود اختصاص می دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار