۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

بخش فله خشک کشتیرانی های ژاپن ادغام می شود؟!

با توجه به ادغام بخش کشتیرانی کانتینری در سه شرکت کشتیرانی بزرگ و رقیب ژاپنی، این سوال پیش می آید که آیا این روند به بخش های دیگر تجارت آنها مانند فله خشک نیز کشیده خواهد شد؟
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۳۶۱
بخش فله خشک کشتیرانی های ژاپن ادغام می شود؟!
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست با اشاره به ادغام بخش کانتینری در سه کشتیرانی برتر ژاپن و این سوال که آیا این روند به بخش های دیگر تجارت آنها مانند فله خشک نیز کشیده خواهد شد؟ نوشت: "Tadaaki Naito" رئیس کشتیرانی NYK ژاپن زمانی که خبر از ترکیب تجارت کشتیرانی کانتینری خود با کشتیرانی MOL و K Line برای تشکیل یک شرکت واحد موسوم به Ocean Network Express یا ONE داد، در صحبت های خود تاکید کرد،هدف از یکی شدن به این معنی نیست که تجارت هر یک به تنهایی صفر خواهد شد.
این گزارش ادامه داد: زمانی که سه شرکت بزرگ کشتیرانی ژاپن نسبت به تشکیل تیم در سال گذشته اقدام کردند، کشتیرانی CMA CGM فرانسه نیز مالک NOL سنگاپور شد، کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان با UASC اتحادیه عرب ادغام شد و هفتمین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ دنیا-هانجین، به ورطه ورشکستگی سقوط کرد.
از سوی دیگر، شرکت های کشتیرانی هیچ طرحی مبنی بر ترکیب بخش های دیگر تجارت از خود ارائه ندادند، البته تمامی آنها در زمینه شناورهای فله خشک، تانکرهای حمل مواد نفت و گاز و کشتی های Ro Ro نیز فعال هستند.
در ادامه این گزارش آمده است: با این وجود، چیزی مانند ONE در بخش دیگر نیز می تواند رخ دهد و و موانع  در روندی آرام و ملایمی، برداشته شود. اخیرا، سه شرکت کشتیرانی برتر ژاپن کنسرسیومی را برای توسعه پلتفرم اشتراک داده های تجاری با استفاده از تکنولوژی بلاک چین تشکیل دادند. نکته جالب این است، برای شرکت هایی که همیشه رقابت شدیدی بر فضای روابط آنها حاکم بوده است، اشتراک داده ها یک گام بزرگ محسوب می شود. به عبارت دیگر، اقدام اشتراک داده ها منجر به برداشته شدن موانع بیشتری بین رقبای شدید قدیمی که تجارت مشابه در فله خشک، تانکر و حمل کننده های خودرو نیز دارند، خواهد شد. 
مقامات کشتیرانی ژاپن معتقدند، هزینه یک عامل مهم در پشت این اقدام محسوب می شود، شیوه های تجاری اخیر به شدت وابسته به بارنامه و اسناد دیگر است، به طوری که زمان اضافی برای تکمیل رویه ها را تحمیل و مستلزم هزینه و نیروی کار اضافی نیز است.
تشکیل تیم در بخش های دیگر مانند حمل زغال سنگ در بازار فله خشک در مسیرهای مشخص اصلی می تواند منجر به پس انداز مالی قابل توجه شود و از سوی دیگر این بخش به جای این که یک دنبال رو باشد، می تواند موفق تر از بقیه عمل کند.
شرکت کشتیرانی NYK ژاپن هم اکنون گام هایی را برای کاهش هزینه ها در این بخش از طریق کاهش سفر شناورهای خالی که با ترکیب کارگوها امکان پذیر خواهد بود وهم چنین کارآمدتر کردن بیشتر شناورها، برداشته است، یکی از مقامات کشتیرانی K Line با اشاره به اینکه بهبود در برخی از بخش های بازار فله خشک، در بخش شناور کوچک و سایز متوسط نیز دیده می شود، معتقد است: بهبود در شکاف عرضه- تقاضا شناور نیاز به زمان دارد.
در ادامه این گزارش چنین آمده است: ژاپن یک وارد کننده اصلی زغال سنگ برای تولید الکتریسته است ، به طوری که سالانه 110 میلیون تن در مجموع زغال سنگ را خریداری می کند، رقمی که معادل ده درصد از کل تجارت دریایی این محصول است. بخش اعظمی از این تجارت در قراردادهای سالانه بین شرکت های برق اصلی مانند Tokyo Electric Power وTohoku Electric Power ژاپن با تولید کنندگان اصلی مانند- گلنکور(Glencore) شرکت بریتانیایی-سوئیسی و چندملیتی تجارت کالا مستقر در شهر بر، سوئیس- بزرگترین شرکت کالاهای اقتصادی و هم چنین به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج معادن جهان، به‌ شمار می‌آید- لحاظ می شود. غالبا نیز از نیوکاسل در استرالیا حمل می شود.
برخی این استدلال را دارند که همکاری در بخش فله خشک در مقایسه با بخش کانتینری زمانی که کارگوها داخل جعبه های کانتینری قرار می گیرند، پیچید تر و دشوارتر است.
ناگفته نماند، علاوه بر اینکه ترکیب کارگوهای فله خشک در مسیرها می تواند سبب پس انداز مالی شود، قدرت چانه زنی قوی تری را برای کشتیرانی ها در مذاکرات نرخ با تولید کنندگان و هم چنین خریداران مواد خام فراهم خواهد کرد.
این گزارش در پایان نوشت: بازار فله خشک در حال بهبودی است و با توجه به اینکه سه ماه چهارم سال به طور سنتی شاهد تقاضای بیشتری است، می توان پیشاپیش شادی را در چهره بازیگردانان بازار بوجود آورد. اما با این وجود، این یک بازاربی ثبات و متغیر است و در بلند مدت، یک تزارنامه قوی با کمک کنترل قوی قیمت می تواند به اپراتورها در رونق بازار یاری رساند.
برچسب ها: ژاپن فله خشک ادغام
ارسال نظرات
آخرین اخبار