۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

تمدن دریا محور بایدوارد فرهنگ سازمان بنادر شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: از هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهم معاونت ریلی را دراین بندر ایجاد کند.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۶۲۴۴
تمدن دریا محور بایدوارد فرهنگ سازمان بنادر شودبه گزارش خبرنگار مانا عباس آخوندی که در همایش روز جهانی دریانوردی سخن می‌گفت؛ ضمن تبریک انتصاب به هیئت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی از زحمات مدیر عامل پیشین این سازمان قدردانی کرد و در همان آغاز نکاتی را به هیئت عامل جدید سازمان گوشزد و اظهار داشت: بارها بر این نکته تاکید شده است که در ایران آبراهه وجود ندارد بلکه دریا وجود دارد که به معنای فعالیتی بین المللی است.
وزیر راه و شهرسازی افزایش رقابت پذیری در این محیط بین المللی را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی باید به یاد داشته باشد که هر اقدامی می بایست برای افزایش توان رقابت پذیری ظرفیت های دریایی کشور با جهان باشد.
وی دومین توصیه خود به هیئت عامل جدید سازمان بنادر را با این پرسش اعلام کرد که: آیا ایران از ظرفیت های دریایی خود بهره برده است؟
آخوندی در پاسخ به سوالی که خود مطرح کرده بود اظهار داشت: دریا تنها حمل و نقل نیست بلکه انواع ظرفیت های دیگر مسافری، توریستی، ورزشی و... را نیز شامل می شود.
وی در این باره ادامه داد: نحوه شکل گیری سازمان بنادر و دریانوردی به گونه ای است که عمده تمرکز این سازمان بر تخلیه و بارگیری کالاست این روند باید تغییر کند و تمدن دریا محور وارد فرهنگ این سازمان شود.
وزیر راه و شهر سازی بالفعل ساختن ظرفیت های دریایی کشور را بخشی از مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی دانست و افزود: در سواحل شمالی نیازمند به بازنگری در ماموریت های سازمان بنادرهستیم  در جنوب نیز وقتی به دریای عمان نگاه می‌کنید دریایی بکر با ظرفیت بالا را شاهد هستیم که در زندگی ملت ایران نمودی ندارد.
آخوندی نگاه به دریا را در کشور محدود به تجارت اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به سهم کمتر از یک درصدی دریا در متون درسی مقاطع مختلف تحصیلی نمی توان به تمدن دریا پایه دست یافت.
عضو هیئت دولت دوازدهم احداث بندر شهید رجایی طی چهار دهه اخیر را اتفاق مهمی در عرصه عمرانی کشور دانست و اظهار داشت: متاسفاته در احداث این بندر بزرگ ابعاد اجتماعی و فرهنگی کمتر مورد توجه بوده است به گونه ای که بنادر سنتی و قدیمی‌ اطراف آن افول کرده اند.
وی دلیل این مسئله را عدم‌ توجه به ایجاد شبکه بندری دانست و افزود: توسعه بنادر دیگر مانند چابهار باید با در نظر گرفتن حواشی آن باشد.
آخوندی در ادامه سخنان خود به حمل و نقل ترکیبی نیز پرداخت و در این زمینه گفت: در ایران راجع به ترانزیت بسیار صحبت شده اما برای عملیاتی شدن آن باید به دنبال توسعه شبکه ریلی که یک سمت آن به دریا وصل می شود، بود.
وزیر راه و شهرسازی در این باره ادامه داد: ازهیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهم معاونت ریلی را در این سازمان ایجاد کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه ریل باید به تمام سکوهای تخلیه و بارگیری بندر وصل باشد، تاکید کرد: در این صورت است که قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد و ترانزیت در کشور رونق می‌گیرد.
آخوندی لازمه دستیابی به این مهم را ایجاد سامانه مشترک کنترل ریلی در دو سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی دانست و گفت: از این طریق باید سهم ۱۴ درصدی ریل و بندر به ۴۵ درصد افزایش یابد.
آخوندی در آخر اشاره ای نیز به تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه دریایی داشت و اظهار داشت: نیازاست به فوریت برخی از فارغ التحصیلان برجسته دانشگاهی برای تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور اعزام شوند تا در محیط بین المللی آموزش ببینند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار