۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

طوفان هاروی چه بر سر کشتیرانی آمریکا آورد؟!!

لویدزلیست در تحلیلی به تاثیر طوفان سهمگین هاروی بر روی بخش های مختلف صنعت کشتیرانی خلیج آمریکا پرداخت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۰۰۹
طوفان هاروی چه بر سر کشتیرانی آمریکا آورد؟!!
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در تحلیلی بخش های مختلف صنعت کشتیرانی آمریکا را تحت تاثیر طوفان سهمگین هاروی قرار گرفته اند را مورد بررسی قرار داد.
فعالیت بنادر
طوفان سهمگین هاروی آمریکا در ابتدا سبب بسته شدن بنادر در منطقه Galveston Bay شد، و متعاقبا به دنبال حرکت طوفان به سمت شمال شرق، گارد ساحلی آمریکا بنادر در منطقه Port Arthur و Lake Charles area را نیز تعطیل کرد. افزون بر این، بنادر Beaumont, Nederland, Orange, Port Arthur, Port Neches, Sabine Pass, Galveston, Texas City, Houston, Freeport, و Corpus Christi نیز بسته هستند.
شرکت خدمات دریایی و لجستیکی Inchcape Shipping Services گزارش داد، بنادر Port Lavaca و Point Comfort به روی شناورهای با آبخور عمیق بسته هستند، و انتظار نمی رود عملیات شناورها تا پایان هفته جاری از سر گرفته شود.
فعالیت بندر کورپس کریستی Corpus Christi – یکی از بزرگترین پایانه های صادرات نفتی آمریکا- نیز به تعویق افتاد، بندر نفتی فراساحل Louisiana از بازگشت عملیات به روال عادی خبر داد، بنادر دیگر Louisiana در رودخانه می سی سی پی نیز انجام عملیات به صورت طبیعی و همیشگی را گزارش دادند.
تانکرها
طوفان هاروی تاثیر چشم گیری را بر روی بازار انرژی به همراه داشته است، چرا که خلیج آمریکا به عنوان بزرگترین هاب صادراتی محصولات نفتی و گاز نفتی مایع LPG در جهان ظهور پیدا کرده و در عین حال نیز رشد سریع صادرات نفت خام را تجربه می کند. علاوه بر این، بسیاری از ترمینال های نفتی در این منطقه بسته هستند و از شرایط آب و هوایی فاجعه انگیز در سردرگمی زیادی به سر می برند. انتظار می رود عملیات تانکر اگر نگوییم برای چندین هفته، دست کم چند روزی مختل باقی ماند.
لازم به ذکر است: درحالی که برخی از عملیات بندری در روزهای آینده می تواند از سر گرفته شود، ممکن است تاثیر ناشی از کاهش تولید نفت برای مدت زمان بیشتری احساس شود، چرا که افت تولید نفت تغییر جریانات تجاری را به همراه خواهد داشت.
وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد،19 درصد از تولید نفت و 18 درصد از تولید گاز طبیعی در خلیج مکزیک در روز دوشنبه به حالت تعلیق درآمدند. افزون بر این، شش پالایشگاه در منطقه Corpus Christi و پنج پالایشگاه در منطقه Houston/ Galvest از مدار فعالیت خارج هستند. برخی از پالایشگاهای دیگر در منطقه متاثر از طوفان در حالی مشغول به فعالیت هستند که قیمت تولید نفت را کاهش داده اند. دست کم 22 فروند تانکر در حال حمل حدود 15 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام در بیرون بنادر نفتی ایالت تگزاس نیز سرگردان هستند.
برخی از تحلیلگران بر این مسئله تاکید دارند، طوفان هاروی بخش تانکر را بیشتر از سایر بخش ها تحت تاثیر قرار داده است. ساحل شرقی آمریکا به دنبال گازوئیل اروپایی بیشتر برای جبران اختلالات عرضه خلیج آمریکا است، اما انباشته بالا می تواند جریان واقعی کارگو را محدود کند. از سوی دیگر، اگر آمریکای لاتین به دنبال جایگزینی بشکه های نفت خام از اروپا، آسیا، یا خاورمیانه باشد، تن مایل شناورها افزایش خواهد یافت.
برای بخش حمل کننده های نفت خام، نخستین واکنش بازار در افزایش نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس دیده شد، انباشته های نفت خام افزایش تقاضا برای تانکر زمانی که عملیات صادرات از سر گرفته می شود، به همراه خواهد داشت.
 فله خشک  
خلیج آمریکا میزان چشم گیری ازغلات و کک نفت را بر روی فله برهای سوپراماکس، پاناماکس و گاهگاهی کیپ سایز صادر می کند، در کوتاه مدت، انتظار تاخیر عملیات فله برها می رود، اما تاثیر بلند مدت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
طوفان هاروی بیشترین تاثیر را بر صادرات کک نفت - یک محصول فرعی از مرحله تصفیه نفت خام-در  تجارت فله خشک به جای گذاشته است. افزون بر این، برای بخش تجارت های کشاورزی، انتظار می رود تاثیر طوفان بر صادرات گندم بیشتر از محمولات سویا و ذرت خواهد بود.
اختلال ناشی از طوفان می تواند سبب افزایش نرخ کرایه حمل شود، چرا که در شرایط فاجعه انگیز آب و هوایی، شناورها قادر به تردد و بازگشت به فعالیت تجاری معمول خود نیستند، مانند آنچه برای فله برهای سوپراماکس رخ داده است. با این وجود، کمبود کارگو می تواند منجر به افت نرخ کرایه حمل شود، همانگونه که فله برهای پاناماکس شاهد آن بودند.
 کانتینرها 
هیوستون تقریبا دو سوم تجارت کانتینری خلیج آمریکا را در ترمینال های Barbours و Bayport مدیریت می کند. به دنبال وقوع سیل بر اثر طوفان هاروی و بسته شدن تجارت زمینی در مناطق مجاور، زنجیره عرضه با اختلال شدید در کوتاه مدت مواجهه خواهد شد. 
کشتی های کروز 
گزترش ها حاکی است، تقریبا 20 هزار مسافر در سه کشتی کانتینری Carnival و یک کشتی کروز Royal Caribbean قادر به پیاده شدن در بندر Galveston نبودند.
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار