۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
مدیرعامل پایانه های نفتی ایران:

پس از برجام بیش از 850 نفتکش در خارگ پهلو گرفتند

نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۷۵۷۷۶
پس از برجام بیش از 850 نفتکش در خارگ پهلو گرفتند
اجرای برجام با توجه به رفع محدودیت ها در بخش اقتصادی ، رهاورد مناسبی را برای صنعت نفت کشور به ارمغان آورد.صادرات نفت کشور به عنوان محرک اقتصاد داخلی و همچنین پایه درآمدی دولت در دوران تحریم ها به نصف تقلیل یافت و با اجرایی شدن برجام در دی ماه 94 ، طی مدت 6 ماه صنعت نفت کشور در این بخش به موفقیت های چشمگیری دست یافت و صادرات نفت را به دو برابر افزایش داد. بر همین اساس و برای اطلاع از شرایط صادرات و ذخیره سازی نفت، شبکه اطلاع رسانی مانا با مهندس سید پیروز موسوی مدیر عامل پایانه های نفتی ایران گفتگویی ترتیب داد که از نظرتان می گذرد:
 
*سالی که گذشت اولین سال رفع تحریم و اجرای برجام بود درباره شرایط کلی و تردد کشتی ها پس از این رخداد یک توضیح کلی ارائه می کنید ؟
با توجه به اینکه یکی از برنامه های راهبردی دولت در این بود که با امضای برجام و حل مناقشه هسته ای، تحریم ها مرتفع شود لذا شرکت پایانه های نفتی ایران جزو اولین شرکت هایی بود که با ایجاد بستر هایی آمادگی خود را جهت ایفای نقش در این امر اعلام کرد . بر همین اساس و با توجه به آنکه اطلاع داشتیم که اگر قرار به افزایش درآمد کشور و به تبع آن حرکت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشیم منوط به افزایش تولید و صادرات نفت است لذا با علم به این موارد از ابتدای دولت یازدهم عمده تمرکز خود را بر روی نقاط آسیب پذیر یعنی اسکله ها و پهلوگاه ها متمرکز کردیم و خوشبختانه طی دو سال کار جدی و تخصصی و بر طبق زمانبندی تعیین شده در زمان امضای برجام، 9 پهلوگاه را آماده تحویل نفت داشتیم که این نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشت زیرا قبل از برجام تنها پنج پهلوگاه فعال در اختیار داشتیم .بر اساس آنچه گفته شد و با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت ما به عینه توانستیم در عرض 6 ماه صادرات نفت را به دو برابر افزایش دهیم و خرسندیم که اعلام کنیم در حال حاضر بیش از دو برابر قبل از برجام در حال صادرات نفت خام هستیم .
همچنین باید اشاره کرد که پس از اجرای برجام بیش از 850 نفتکش را در خارگ پذیرا بودیم و از این طریق صادرات را به ثمر رساندیم که البته این مهم تاثیر خود را بر روی اقتصاد و رفتار نیروی انسانی نیز گذاشته است .
 
*آیا با افزایش حضور نفتکش ها مقاصد صادراتی هم تغییر کرد؟
بله؛ باید اشاره کرد، در دوران تحریم هیچ نفتکش خارجی وارد آبهای ایران نمی شد به غیر از یک مقطع زمانی پس از انفجار نیروگاه در ژاپن و بر اساس افزایش نیاز این کشور به انرژی با اخذ مجوز طی زمان بندی مشخص تنها یک کشتی ژاپنی وارد آبهای ایران می شد اما امروز و با لغو تحریم ها مشاهده می کنیم، نه تنها کشتی های بین المللی بدون هیچ محدودیتی وارد آبهای کشور می شوند بلکه شرکت ها و کشورهای اروپایی همچون توتال، بلاروس، اسپانیا و ... بعضا با نفتکش های خود برای حمل محموله هایشان وارد آبهای کشور می شوند.
 
* پس در خصوص بیمه نفتکش ها در حال حاضر مشکلی وجود ندارد؟
خیر؛ نشان آن هم تردد بدون معضل نفتکش هاست .
 
*با توجه به پیگیری مستمر پژوهشگاه نفت درباره مسئله مهم اختلاط نفت های خام ، آیا این پروژه به سرانجام رسید؟
امروزه در دنیا شرکت ها و پایانه های معتبر نفتی بر اساس سفارشات مشتری و استفاده از اتوماسیون و آخرین استاندارد های بین المللی، در این موضوع یعنی اختلاط نفت خام فعال هستند و یکی از نیاز های روز جهان است .
بر همین اساس پژوهشگاه نفت نیز در حال تحقیقات نهایی است تا این تکنولوژی را بومی سازی کند. مطالعات آن در پژوهشگاه انجام گرفته و ما امیدواریم تا پایان سال به این مهم دست پیدا کنیم و در سال آینده به صورت عملی و در پایانه خارگ از این سیستم استفاده شود .
 
*با توجه به افزایش فعالیت بخش نفت کشور آیا در خصوص مبحث سوآپ هم برنامه ای دارید؟
آنچه وظیفه پایانه های نفتی است به عنوان آماده سازی خطوط و مخازن ما این آمادگی را ایجاد کرده ایم و طی چند سال گذشته تعمیرات 9 مخزن انجام به اتمام رسیده است و آماده هستیم تا هر زمان شرکت ملی نفت برنامه خود را آغاز کرد فعالیت در این زمینه آغاز شود.
 
*میزان توانایی انجام سوآپ در حال حاضر چه میزان است؟
حدود 100 هزار بشکه در آغاز ظرفیت خواهیم داشت .
 
*با توجه به رفع محدودیت ها برای توسعه فعالیت، آیا با دیگر کشورها هم همکاری می کنید؟
در حال حاضر از توان بومی استفاده می کنیم ولی کمبودهایی در بخش سقف مخزن وجود دراد که در این زمینه نیازمند استفاده از توان خارجی هستیم. همچنین باید توجه کرد با تغییرات شدید آب و هوایی نیازمند کسب دانش روز جهانی هستیم تا بتوان از این رهگذر از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنیم .
در حال حاضر با یک شرکت خارجی در بحث سطح سقف مخزن و سیستم های نشت بند وارد گفتگو شده ایم .همچنین در حال حاضر فعالیت در بخش حوض ها آغاز شده و حوض های شیب توشیب و شناور را در حال فعالیت داریم که این مقوله نیازمند فعال شدن بیشتر صنعتگران است تا بتوانیم با استاندارد شرکت های خارجی به سمت تولید داخل حرکت کنیم.
 
*در منطقه جاسک چه اقداماتی انجام گرفته است ؟
در منطقه جاسک یکی از اقداماتی که به تحقق پیوست، اخذ و تنظیم سند به نام برای زمین های مورد نیاز شرکت ملی نفت در این منطقه بود. علاوه بر این مطالعات جذب سرمایه گذار در این خصوص انجام شد اما به دلیل محدودیت های مالی تصمیم گرفته شد تا از طریق جذب سرمایه گذار فعالیت انجام گیرد لذا این پروژه به طور کامل توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و احداث خواهد شد و با توجه به مطالعات صورت گرفته در فاز اول مخازن با ظرفیت 10 میلیون بشکه مورد بهره برداری خواهد رسید و امیدواریم با انتقال از طریق خط لوله تا منطقه جاسک این مهم به سرانجام برسد.
 
*به فرض تامین سرمایه، این پروژه در چه بازه زمانی به سرانجام می رسد؟
بخش مدیریت جذب سرمایه شرکت ملی نفت در حال انجام پروسه است و همکاران ما نیز برای برنامه ریزی نهایی در کمیته حضور دارند و خوشبختانه سرمایه گذاران خوبی از شرکت های داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرده اند لذا در مراحل پایانی هستیم تا انشالله در آینده ای نزدیک به سمت مناقصه و انتخاب سرمایه گذار حرکت کنیم .
برچسب ها: نفتکش خارگ برجام
ارسال نظرات
آخرین اخبار