روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴

آمریکا بازیگر نخست صادرات زغال سنگ شد

رشد مستمر در صادرات زغال سنگ آمریکا یک عامل حمایتی قوی برای بهبود بازار کشتیرانی فله خشک محسوب می شود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۵۴۸۷
آمریکا بازیگر نخست صادرات زغال سنگ شد
به گزارش گروه بین الملل مانا به گزارش سازمان تجارت جهانی بیمکو، صادرات زغال سنگ آمریکا با عبور از یک رکود طولانی، با آغاز سال جاری میلادی جهشی دوباره را به نمایش گذاشت، جهشی که یک عامل حمایتی قوی در جهت بهبود بازار کشتیرانی فله خشک به نظر می رسد.
این گزارش ادامه داد: پس از اینکه صادرات زغال سنگ در سه ماه سوم سال گذشته به پایین ترین سطح رسید، اما با آغاز سال جاری میلادی، این کشور دوباره در صحنه حمل و نقل دریایی زغال سنگ، نقش اول را بر عهده گرفت.
افزایش در حجم کلی صادرات زغال سنگ آمریکا را می توان به تقاضای قوی از سوی واردکنندگان اروپایی مرتبط دانست، در عین حال تجار آسیای شرقی نیز در انتظار واردات بیشتر زغال سنگ آمریکا به سر می برند، که منجر به جهش چشم گیر از لحاظ تن –مایل برای کشتیرانی فله خشک خواهد شد.
لازم به ذکر است: در نیمه نخست سال جاری میلادی، حجم کلی صادرات زغال سنگ آمریکا از طریق حمل و نقل دریایی، افزایش 57 درصدی سال به سال را تجربه کرد و از لحاظ تن- مایل رشد 61 درصدی را به نمایش گذاشت، این بدان معنی است که آمریکا روند افزایش صادرات زغال سنگ به مقاصد بیشتری را درپیش گرفته است.
"پتر سند"  تحلیل گر ارشد سازمان تجارت جهانی با اشاره به اینکه افزایش تجارت زغال سنگ آمریکا تاثیر چند گانه ای بر صنعت کشتیرانی فله خشک دارد، گفت: 61 درصد از منبع واردات زغال سنگ به آسیای شرقی از نورفولک در ایالت ویرجینیای و بالتیموردر ایالت مریلند آمریکا هستند، بنابراین، یک سفر دریایی بیش از 45 روز با میانگین سرعت 13 گرید دریایی شکل می گیرد.
واردکنندگان عمده زغال سنگ آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی متشکل از هلند، کره جنوبی و هند بودند که 32 درصد از مجموع محمولات زغال سنگ دریایی را وارد کردند، از سوی دیگر، کره جنوبی، هند و ژاپن از لحاظ تن- مایل با سهم 49 درصدی مهم ترین تاثیر را بر عهده داشتند.
در ادامه این گزارش آمده است: اروپا همچنان بزرگ ترین وارد کننده زغال سنگ آمریکا است و 41 درصد از کل صادرات زغال سنگ آمریکا را خریداری کرد، که این یک مزیت برای بخش شناورهای پاناماکس و کیب سایز به شمار می آید.
ناگفته نماند، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، میزان زغال سنگ خریداری شده قاره اروپا از آمریکا رشد 43 درصدی یا به عبارت دیگر چهار میلیون و هشتصد هزار تن بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.
طی یک دهه گذشته، هلند واردکننده اصلی زغال سنگ آمریکا در قاره اروپا و هم چنین در سطح جهانی بوده است، اما به دلیل اینکه در مقایسه با آسیای شرقی فاصله کمتری به ساحل شرقی آمریکا دارد، جایگاه پنجم از لحاظ تن-مایل را طی مدت مذکور به خود اختصاص داده است.
به گفته بیمکو، 351 میلیون تن زغال سنگ آمریکا در شش ماه نخست سال جاری میلادی تولید شدند که 16 درصد یا 49 میلیون تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، با این وجود، این رقم سطح تولید چشم گیر و قابل ملاحظه ای در مقایسه با سال 2016 را نشان نمی دهد، چرا که سال گذشته شاهد پایین ترین سطح تولید از سال 1978 بود.
"سند" در ادامه افزود: اگر صادرات زغال سنگ آمریکا در کل سال جاری میلادی در سطح بالا باقی بماند، یک تاثیر قوی بر تجارت دریایی جهانی زغال سنگ و بهبود کلی در صنعت کشتیرانی فله خشک را شاهد خواهیم بود.
افزون بر این، در ماه جولای سال جاری میلادی، لویدزلیست گزارش داد بر اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار میرود، این کشور 19 درصد زغال سنگ بیشتری را نسبت به سال گذشته صادر کند، اقدامی که اگر تحقق یاید، تقاضا برای فله برهای پاناماکس و کیب سایز را تقویت خواهد کرد.
این گزارش در پایان نوشت: شناورهای پاناماکس و کیب سایز باید از صادرات بالاتر زغال سنگ منفعت ببرند، چرا که از آنها به عنوان اسبهای بارکش برای حمل زغال سنگ آمریکا یاد می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار