۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
طی نشست خبری روسای جمهور ایران و روسیه مطرح شد:

توسعه تجارت بین ایران و روسیه با اتصال مسکو به بندر عباس

روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در کنفرانس خبری با همتای روس خود از تکمیل خط ترانزیت شمال – جنوب، اتصال مسکو به بندرعباس و بهره گیری از امتیازاتی که در این مسیر برای تجارت بین دو کشور و کارآفرینان وجود دارد، بین دو کشور و نیز در نشستهای سه جانبه بین ایران و روسیه با آذربایجان سخن گفت.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۷۳۱۶۲
توسعه تجارت بین ایران و روسیه با اتصال مسکو به بندر عباس
به گزارش مانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست مشترک خبری با رئیس جمهور روسیه، ضمن تشکر از دعوت آقای پوتین و مهمان نوازی گرم دولت روسیه از هیئت ایرانی، گفت: در مذاکرات خصوصی و عمومی روابط رو به رشد دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم و توافقات جدیدی برای تحرک بیشتر در روابط اقتصادی حاصل شد.
رئیس جمهور کشورمان با بیان این مطلب که رشد روابط تجاری بین دو کشور و همچنین رشد توریسم و گردشگری میان اتباع ایران و روسیه، نشانگر توسعه روابط دو کشور در یکسال گذشته است، افزود: تصمیماتی که در ماه‌های گذشته و همچنین امروز اتخاذ کردیم نیز نشان آن است که تهران و مسکو در روابط اقتصادی و فرهنگی و علمی در مسیر توسعه همه جانبه روابط به سمت یک روابط راهبردی در حال حرکت هستند.
دکتر روحانی ادامه داد : موضوع تکمیل خط ترانزیت شمال – جنوب، اتصال مسکو به بندرعباس و بهره گیری از امتیازاتی که در این مسیر برای تجارت بین دو کشور و کارآفرینان وجود دارد، بین دو کشور و نیز در نشستهای سه جانبه بین ایران و روسیه با آذربایجان ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهور کشورمان ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا را یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکرات عنوان کرد و گفت : با تحقق این امر می‌تواند به تسهیل تجارت بین پنج کشور اوراسیا و ایران کمک کرد و شرایط جدیدی را در تجارت منطقه‌ای بوجود آورد.
دکتر روحانی اظهار داشت: بررسی رژیم حقوقی دریای خزر و اقداماتی که باید در این زمینه برای امضای اسناد در سطح سران انجام شود، نیز یکی از موضوعاتی بود که در مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه دو کشور توانستند در سال 2016 با وجود بی‌ثباتی در بازارهای جهانی سطح مبادلات و تعاملات خود را افزایش دهند، گفت: در ملاقاتی که با حضور مسئولان و نمایندگان مؤسسات اقتصادی انجام شد، توانستیم در خصوص افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین تبادل تکنولوژی‌های جدید تفاهم کنیم.
رئیس جمهوری روسیه افزود: مهلت مشخصی برای کارگروه اقتصادی دو کشور تعیین کردیم تا مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها و نقشه راه را در زمینه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی تدارک ببینند. همچنین در زمینه تجارت مواد غذایی و کشاورزی و همکاری های بانکی میان دو کشور و تشکیل منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اوراسیا و ایران مذاکراتی داشتیم.
رئیس جمهور روسیه گفت:‌ دو کشور همچنین در زمینه افزایش همکاری‌ها در زمینه ساخت هواپیما و موضوع صادرات هواپیماهای روسی مثل سوخو به ایران گفتگو و رایزنی‌هایی داشتند.
وی با اشاره به حمایت کشورش از عضویت ایران در سازمان شانگهای، گفت: از نظر روسیه این مسأله می تواند به ثبات اقتصادی بیشتر در منطقه منجر شود. همچنین در مسأله رژیم حقوقی دریای خزر مذاکراتی داشتیم تا مساله با تداوم گفتگوها به نتیجه نهایی برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار