۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
وزیر امورخارجه عنوان کرد :

روال عادی در فعالیت کشتیرانی با اجرای برجام

بیمه های کشتیرانی کاملاً به حالت عادی برگشته است، کشتی های ما اکنون به راحتی در آب های بین المللی مشغول رفت وآمد هستند و به همه سواحل آمد و شد دارند، کشتی های خارجی وارد بنادر ایران می شوند و سفارش ساخت کشتی به شرکت های خارجی داده شده است و همه کارها مطابق روال عادی انجام می شود.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۷۲۱۴۵
روال عادی در فعالیت کشتیرانی با اجرای برجامبه گزارش مانا ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت : معتقدیم که کار ما برای ایجاد تسهیلات برای روابط خارجی تمام نشده است و همچنان ادامه دارد. زمانی که همکاران من در وزارت خارجه ظرف یک سال گذشته برای اجرای برجام صرف کرده اند کمتر از انرژی و زمانی که برای مذاکرات صرف کردیم نبود. دلیلش هم این است که همانگونه که عرض کردم طرف مقابل احساس می کند که تحریم ها سرمایه است و برای رها کردن این سرمایه بسیار سرسختانه عمل می کند.
وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که ما در جمهوری اسلامی ایران می گوییم که طرف مقابل بدعهدی می کند یا در واقع کارشکنی می کند به دلیل همان احساس است که طرف مقابل تحریم ها را به مثابه سرمایه می بیند افزود : من و همکارانم در وزارت خارجه مجبور بودیم ظرف یک سال گذشته تلاش بسیار گسترده ای داشته باشیم برای اینکه طرف مقابل را وادار کنیم که به تعهداتش عمل کند.
وی در مصاحبه با سایت دیپلماسی ایرانی با مثال قرار دادن توافق خرید هواپیما گفت : مثلاً توافق برای خرید هواپیما بعد از ساعت های طولانی مذاکره و گفتگوهای سخت و گاهی تند بین ما و آمریکا به دست آمد. سپتامبر سال گذشته میلادی،ما گفتگوهای بسیار تندی و سنگینی با آمریکایی ها در جلسه وزرای خارجه ۱+۵ داشتیم تا توانستیم مجوز فروش هواپیما به ایران را بگیریم. در نتیجه این تلاش مستمراً طی یک سال گذشته ادامه داشته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تحسین استفاده بهینه بخش مختلف از فرصت بوجود آمده به واسطه برجام گفت : من چند روز پیش در جلسه ای با اتاق بازرگانی تهران گفتم که از وزرای راه و شهرسازی و نفت، به دلیل بهره برداری هایی که از برجام کرده اند تشکر کردم. دلیل این صحبت این بود که وظیفه برجام عادی سازی شرایط بود و بخش خصوصی و بخش دولتی باید از این شرایط بهره برداری کند. ما معتقدیم که هر چه این بهره برداری گسترده تر و جدی تر باشد، برجام موفق تر است.
محمد جواد ظریف با بیان این مطلب که در موضوع تحریم های سه حوزه محرومیت داشتیم، یکی بحث نفت بود، یکی بحث حمل و نقل بود و آخری بحث بانکی افزود : ما در دو حوزه اول تقریباً مانعی نداریم و شاید با تقریب خوبی بتوان گفت که تحقیقاً مانعی وجود ندارد. در حال حاضر هیچ مشکلی در فروش نفت و دریافت کردن پول نفت نداریم. در حوزه دوم هم به همچنین تمامی بیمه های ما به شکل پیش از تحریم ها برگشته است، بیمه های کشتیرانی کاملاً به حالت عادی برگشته است، کشتی های ما اکنون به راحتی در آب های بین المللی مشغول رفت وآمد هستند و به همه سواحل آمد و شد دارند، کشتی های خارجی وارد بنادر ایران می شوند و سفارش ساخت کشتی به شرکت های خارجی داده شده است و همه کارها مطابق روال عادی انجام می شود.
وی ادامه داد : اما در حوزه سوم، یعنی مبحث روابط بانکی، طبیعتاً بانک ها محافظه کارتر هستند. از سوی دیگر باید توجه داشت روابط بانکی سال ها طول کشیده است تا ایجاد شوند و بعد از آن زمانی که تحریم ها اعمال شد، قطع روابط بانکی هم نسبت به حوزه های دیگر شیب کندتری داشت. این نشانه محافظه کاری و کندی عملکرد در این حوزه به صورت طبیعی و ذاتی است. ما قبل از تحریم ها ۶۵۰ کارگزار بانکی خارجی داشتیم و در اوج تحریم ها این میزان به ۵۰ کارگزار رسید. این روند نزدیک به چهار سال طول کشید و با شیب کندی پایین آمد.
ظریف با بیان این مطلب که بعد از اجرایی شدن برجام اتفاقاً در حوزه بانکی هم بر خلاف شیب کند پایین آمدن تعداد کارگزارهای خارجی، با شیب نسبتاً تندتر افزایش آن ها مواجه بودیم، اظهار داشت : امروز می بینیم که ظرف ۸ ماه از ۵۰ کارگزار بانکی خارجی به بیش از ۲۷۰ کارگزار رسیده ایم. به نظر من در حوزه بانکی هم خوب پیش رفته ایم، اما به هر صورت مشاهده می کنیم که در حوزه نفت و حوزه حمل و نقل و انرژی پیشرفت مان خیلی بهتر و سریع تر از حوزه بانکی بود. من معتقدم که طبیعتاً این روند زمانبر خواهد بود. امروز بسیاری از تفاهم ها با طرف های خارجی به بار نشسته و ان شالله در آینده هم شاهد به بار نشستن تعداد بسیار بیشتر از توافقات خواهیم بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار