۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

آغاز ساماندهی فاز دو موزه ژئوپارک قشم

مراحل تکمیلی و اجرایی فاز دو ساماندهی موزه ژئوپارک قشم هم اکنون آغاز شده است و پیش بینی می شود سال آینده شاهد بهره برداری از آن باشیم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۱۱۷۹
آغاز ساماندهی فاز دو موزه ژئوپارک قشم حمید رضا محسنی پور ادامه داد: این موزه بر اساس استانداردهای بین المللی و طراحی منحصر به فرد ساخته شده است.                 
وی خاطرنشان ساخت: در این موزه، طبیعت ژئوپارک قشم و محیط زیست دریایی جزیره در فضایی عظیم و در بستر طبیعی به نمایش گذاشته شده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم در واقع در این موزه، بستر واقعی جزیره قشم بازسازی شده که به طور مثال می توان به بستر سازی لاک پشت ها و پرندگان دریایی با ساحل سازی و در بستری طبیعی در این موزه اشاره کرد.                                                                                       
رئیس ژئوپارک قشم تصریح کرد: سه گونه از لاک پشت های حوزه خلیج فارس از جمله لاک پشت معروف پوزه عقابی که سایت تخم گذاری آن در روستای شیب دراز است در کنار لاک پشت دیگر از نوع پشت چرمی با 725 کیلو وزن و دو متر قد در این موزه دیده می شود.                                                      
محسن پور عنوان کرد: همچنین غار نمکی که یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی جزیره قشم محسوب می شود در فضایی مناسب ماکت سازی شده به طوری که دانش آموزان و دانشجویان با بازدید از آن می توانند به راحتی با فضای این غار و مواد تشکیل دهنده آن آشنا شوند.                                                                         
وی گفت: همچنین آشنایی با دوره پارینه سنگی جزیره قشم نیز به طور کامل در بستری طبیعی به صورت کاملاً حرفه ای بازسازی شده است.            
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از ساخت و نمایش ماکت های انسان های پارینه سنگی در این موزه خبر داد.                                                                                                                 
وی اضافه کرد: علاو بر این در موزه ژئوپارک قشم می توان کوچکترین پستاندار به نام حشره خوار کوتوله به وزن دو گرم که توانایی به دنیا آوردن سه بچه را دارد در کنار اسکلت نهنگ بیش از 11 متری به عنوان بزرگترین پستاندار را مشاهده کرد.                                                                                 
به گفته رئیس ژئوپارک قشم، همانگونه که پیش بینی می شد، استقبال مردم از بازدید این موزه بی نظیر بوده است.                                                        
وی اذعان داشت: هم اکنون در حال تکمیل مراحل اجرایی فاز دوم موزه تخصصی ژئوپارک قشم با استفاده از اعتبارات سازمان منطقه آزاد قشم هستیم.                                                                                                          
لازم به ذکر است، موزه جهانى ژئوپارک قشم یکى از کاملترین موزه هاى حیات وحش ایران از جهت تنوع زیستى است که در مساحتى بالغ بر 1000 متر مربع بیش از سه هزار نمونه جانورى را در خود جاى داده است.این موزه در سال 1374 توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسیس شد                                                 
از ویژگیهاى این مکان که آنرا از دیگر موزه هاى کشور متمایز مى کند بومى بودن بیش از 95 درصد نمونه هاى آن است.                                                       
بخشى از موزه به صنایع دستى جزیره اختصاص دارد که از آن جمله مى توان به تولیداتى که با دستان هنرمند بانوان قشمى عرضه مى شود مانند لباسهاى محلى زنان بومى ( کندوره ) ، انواع سوزن دوزى ، خوس دوزى ، گلابتون- دوزى ، نوارهاى شک ،گلیم و.صنایع چوبى و یا محصولاتى که از قسمتهاى مختلف نخل خرما درست مى شود مانند موچک و سبدهاى حصیرى ، ماکت لنج وانواع سازهاى محلى جزیره مثل عود ، دف ، دهل وصنایع دریایى اشاره کرد.
برچسب ها: قشم ژئوپارک قشم
ارسال نظرات
آخرین اخبار