۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

بهبود بازار فلۀ خشک در هاله ای از ابهام

سخنرانان در کنفرانسی که با عنوان «سرمایه دریایی» در سنگاپور برگزار شد، از عدم بهبود بازار فله با وجود رونقِ کوتاه مدت آن در آینده ای نزدیک خبر دادند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۹۱۱۲
بهبود بازار فلۀ خشک در هاله ای از ابهامبه گزارش گروه بین الملل مانا، بازار حمل و نقل فله به موجب تولید شناورهای مازاد، تناژ خالی آنها و عدم وجود کارگوی کافی در شرایط چالش انگیزی به سر می برد که خود عملکرد ضعیف نرخ بار در این بخش را نیز به همراه دارد.
بر اساس این گزارش، سخنرانان با نگاهی به کارگو خشک وضعیت بازار را جمع بندی کردند و به این نتیجه رسیدند که نشانه ای از بهبود در این بازار به چشم نمی خورد و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا معضل بزرگی است.
بر همین اساس، آنان معتقدند که اوج بحران به سر رسیده اما همچنان خبری از رونق بازار فله نیست و پیش بینی می شود وضعیت بدتری در انتظار آن باشد.
آنان پایه های بازار حمل و نقل فلۀ خشک را به موجب عرضه بیش از تقاضا، عدم رشد قاطع در تقاضا و کاهش واردات کارگو از سوی چین شکننده خواندند.
این گزارش ادامه داد: رئیس کنفرانس «سرمایه دریایی» با تاکید بر روش های بهبود بازار خواستار پایان دریافت سفارشات جدید و آغاز اوراق شناورها شد. به اعتقاد وی بهبود بازار به دنبال کاهش عرضه شناورها و خارج کردن شناورهای قدیمی با تناژهای متفاوت حاصل می شود.
رئیس چارتر گروه Noble که تامین کالای فله و ترانزیت آنها را بر عهده دارد در حاشیۀ این کنفرانس گفت: تقاضا برای کالا در سال جاری میلادی همچنان با افت مواجه است.
وی در ادامه افزود: با وجود افزایش اخیر نرخ شناورهای کیپ سایز، افزایش نرخ کرایۀ حمل بار کاملا تصنعی است. بر همین اساس، وضعیت زمانی وخیم تر می شود که مالکان و اپراتورها افزایش نرخ کرایه را بهبودِ بازار برداشت کنند و تصمیم بگیرند شناورهای بیشتری را به ناوگان های خود اضافه کنند.
آمار منتشر شده در نرخ مبادلات بورس بالتیک نرخ شناورهای کیپ سایز در ماه آگوست را حدود چهار هزار و 700 دلار اعلام کرد که حاکی از افزایش دوبرابری آن است. این رقم در تاریخ 20 سپتامبر به 11 هزار و 971 دلار رسید. شاخص مبادلات کالای خشک در بورس بالتیک نیز با افزایش 31.4 درصدی از 687 واحد در تاریخ 22 ماه آگوست به 903 واحد در 21 سپتامبر رسید.
رئیس یکی از شرکت های پیشتاز در حوزۀ فلۀ خشک گفت: بعنوان سرمایه گذار بر شناورهای کیپ سایز سرمایه گذاری نمی کنم چرا که این امر منجر به ورشکستگی طی شش تا هفت ماه خواهد شد. امروزه، شناورهای هندی سایز و سوپراماکس صنعتی ترین شناورهای بخش فله به حساب می آیند.
نرخ این شناورها در هفته های اخیر با رقم تقریبیِ پنج هزار و 200 دلار ثابت ماند و در مقایسه با پنج هزار و 480 دلار در ماه آگوست و شش هزار و 341 دلار در ماه جولای کاهش داشت. این درحالیست که نسبت به ماه ژوئن در سال 2016 میلادی با چهار هزار و 517 دلار شاهد افزایش قابل قبولی بود.
این گزارش در پایان افزود: پیش بینی می شود حتی شرکت های بزرگ و فعال در بازار اقدام به فروش دارایی های خود کنند؛ چرا که میزان نقدینگی آنها دائما در حال افت است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار