۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

وضعیت نامطلوب نرخ شناورهای VLCC آسیا در هفتۀ آتی

رویترز نوشت: نرخ حمل بار برای هر فروند شناور VLCC به موجب عدم تعادل در نرخ چارتر کارگو ها و نیز تناژ بیش از اندازۀ شناورها، در هفتۀ آتی وضعیت نامساعدی را تجربه خواهد کرد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۹۱۰۰
وضعیت نامطلوب نرخ شناورهای VLCC آسیا در هفتۀ آتیبه گزارش گروه بین الملل مانا، بازار شناورهای VLCC در طول این هفته و هفتۀ آتی وضعیت وخیمی را تجربه می کند. از این رو مالکان برای از بین بردن حباب نرخ حمل بار برای شناورهای VLCC در تلاش هستند اما وجود شناورهایی با نرخ حمل پایین، مانعی در این مسیر به حساب می آید.
بر اساس این گزارش، شناورها و تانکرهای قدیمی که مجددا و به دنبال تعمیر در حوضچه خشک وارد صنعت کشتیرانی شده در کنار شناورهای جدید با نرخ پایین حمل بار موجب شد تا این شناورها بلافاصله فعالیت خود را آغاز نمایند.
بر همین اساس، تحلیل گر صنعت کشتیرانی در بیمکو گفت: سفارش بسیار محدودی مبنی بر ساخت شناورهای سوپرتانکر در دفتر سفارشات به ثبت رسیده و نیز رشد درخواست شناورهای تانکر از آنچه پیش بینی شده بود کمتر است.
از سویی دیگر، آمار منتشر شده از سوی موسسۀ تحقیقاتی کلارکسون نشان می دهد ناوگان شناورهای VLCC تا سه سال آینده رشد 18.2 درصدی را شاهد خواهد بود و از ظرفیت 208 میلیون و 500 هزار DWT به 264 میلیون و 400 هزار DWT می رسد.
این گزارش ضمن اشاره به تاثیر شناورهای قدیمی بر نرخ حمل بار در شناورهای VLCC ادامه داد: میانگین قیمت شناورهای VLCC در سال جاری میلادی به ازای هر روز حدود 18 هزار دلار کاهش داشته و میانگین روزانۀ آن 41 هزار دلار ثبت شده است که در مقایسه با 65 هزار دلارِ سال گذشتۀ میلادی خبر از روند نزولی آن می دهد.
این گزارش افزود: نرخ حمل بار در شناورهای VLCC از خاورمیانه به ژاپن در هفتۀ گذشته حدود 32.50 W در مقایسه با 33.75 W هفتۀ پیشین افت داشت و شاهد کمترین میزان از روز نخست ماه سپتامبر بود. همچنین، نرخ حمل بار در شناورهای VLCC از آفریقای غربی به چین بدون تغییر 43 W ثبت شد.
گفتنی است، نرخ چارتر تانکر افراماکس به ظرفیت 80 هزار DWT از آسیای جنوب شرقی به کرانۀ شرقی استرالیا حدود 67.50 Wافزایش داشت که بیشترین میزان از روز 26 ماه آگوست را نشان می دهد و در مقایسه با 60 W در مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی حاکی از افزایش درخواست کارگو از سوی مشتریان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار