۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

دریای خزر نیازمندِ شناور های خاص

مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر دریانوردی گفت باتوجه به طبیعت وحشی دریای خزر، این دریا نیازمندِ شناورهای خاصی است که در طوفان بتوانند حرکت کنند.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۳۴۸
دریای خزر نیازمندِ شناور های خاص
محمد رضا قادری در گفتگو بامانا با اشاره به جایگاه سازمان بنادر بعنوان تنها مرجع متولی توسعه گردشگری دریایی کشور گفت: سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان تنها مرجع متولی توسعه گردشگری دریایی در کشور نهادینه شده به گونه ای که با دستور وزیر راه و شهر سازی به این سازمان موضوع اولویت توسعه گردشگری دریایی و استفاده تفریحی از دریا در اولویت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.
وی در ادامه با بیان شعار سال 2017 میلادی که در سازمان بین المللی دریایی تصویب شده است تصریح کرد: شعار سال 2017 میلادی برقراری ارتباط مردم با بنادر و کشتی ها (contacting ships & ports people) است در واقع سازمان بین المللی دریایی نیز به دنبال چگونگی برقراری این ارتباط است لذا امید است با توجه به ظرفیت های موجود بتوانیم با یک نگرش جدید پیش رویم تا یک هم افزایی بین ارگان ها و فعالان گردشگری دریایی ایجاد شود البته با حضور معاونت جدید امور دریایی سازمان بنادر یک اراده جدی و عزم راسخ برای تحقق این امر در سازمان ایجاد و این مسئولیت برعهده معاونت دریایی نهاده شده است.
عضو کمیته صدور مجوز اسکله تفریحی همچنین با اشاره به صدور مجوز برای اسکله های تفریحی اذعان داشت: سکو و اسکله تفریحی در کمیته صدور مجوز، در دو بخش مجزا قراردارند و برای صدور مجوز اسکله و سکوی تفریحی تعهد نامه بعنوان اجرای استاندارد دریافت می شود. این تعهد نامه حدودا دارای 34 بند اجرایی است که فرد متقاضی را متعهد می کند که استانداردهای لازم را رعایت کند.
قادری درخصوص بررسی انواع استانداردهای جهان در ساخت مارینا به نمونه ای این استاندارسازی در ژاپن اشاره کرد واذعان داشت: تحقیقاتی درباره استانداردسازی انواع مارینا در ژاپن و کشورهای دیگر صورت گرفته است که به نظر می رسد در ایران نیز متقاضی سرمایه گذاری برای احداث مارینا وجود دارد اما می بایست در ابتدا یک الگو مطلوب پیاده شود تا مورد استقبال قرار گیرد. مانند هتل کندوان تبریز، هتل کپرنشین کرمان که تقاضا برای استفاده از این هتل ها طی سه ماه تابستان از سوی گردشگران خارجی بالا است.
وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری دریایی و درآمدزایی نیاز به احداث مارینا با ایجاد امکاناتی همچون شهر آبی، هتل و رستوران است در غیر این صورت این فعالیت توجیه اقتصادی ندارد.
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر دریانوردی با تاکید برحمایت از توسعه گردشگری دریایی عنوان کرد: پیشنهاد می شود با متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه جلساتی برگزار شود و استانداردهایی برای یک مارینا تعریف و چند نمونه در کشور اجرا شود تا آنطور که شایسته است گردشگری دریایی در کشور ارتقاء یابد و مورد حمایت قرار گیرد.
قادری در ادامه به گردشگری دریایی در دریای خزر و اکوسیستم این دریا اشاره کرد و اظهار داشت: در بنادر شمالی کشور باید الگوی استاندارد ایجاد و از سرمایه گذاران دعوت و ظرفیت ها و قابلیت ها معرفی شود. بعنوان مثال با توجه به اینکه دریای خزر دارای یک طبیعت وحشی است و اکثریت روزهای سال طوفانی، باید از شناورهای مخصوص این شرایط استفاده شود که بتوانند در طوفان حرکت کنند. همانند برزیل و آلمان که شناورهای برای این شرایط آب و هوایی تعریف شده، دارند.
وی تاکید کرد: بنابراین می بایست استانداردهای ایمن برای ساخت شناور برای شرایط خاص از سوی سازمان بنادر مشخص شود در نتیجه سرمایه گذاری در بنادر شمالی نیز اقتصادی خواهد بود. برای نمونه با توجه به اقداماتی که در تالاب میانکاله صورت گرفته است این تالاب بسیار جذاب شده و در حال حاضر طرفداران زیادی دارد و باید تور میانکاله بعنوان مقصد گردشگری دریایی فعال شود و سازمان محیط زیست مجوز دهد تا این صنعت رشد کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار