۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

کاهش 40 درصدی صید کیلکا در مازندران

با ادامه روند کاهش ذخایر ماهیان کیلکای دریای خزر، صید ماهیان کیلکا در استان مازندران امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 40 درصد کاهش همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۳۰۰۹
کاهش 40 درصدی صید کیلکا در مازندران
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران در گفتگو با خبرنگارمانا اظهار داشت: امسال نیز همچون سال های گذشته 44 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای مازندران به صید کیلکا مشغول هستند.                             
مهرداد قلی پور در ادامه گفت: امسال به دلیل شرایط جوی نامناسب نسبت به سال گذشته با کاهش صید همراه بودیم.
این مقام مسئول دراتحادیه کیلکاگیران استان مازندران افزود: آمارهای اخذ شده از میزان صیدکیلکا از ابتدای سال گذشته تاکنون از کاهش 30 تا 40 درصد حکایت دارد.                                                                            
وی یادآور شد: سال گذشته در مجموع 13 هزار تن ماهی کیلکا در آبهای استان مازندران توسط شناورهای کیلکاگیر صید شده بود.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: این در حالی است که تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به آبهای مازندران، با 212 فروند شناور در مجموع استانهای مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می شد.          
وی گفت: با خارج سازی 120 فروند شناور کیلکاگیر، صید کیلکا سالانه به 20 هزار تن رسید که این میزان نیز سالانه روند کاهشی دارد.
قلی پور در ادامه در خصوص وضعیت صید کیلکا در آبهای خزر بیان کرد: هم اکنون در مجموع استانهای گیلان و مازنداران، 80 فروند شناور کیلکاگیر فعالیت دارند که 36 فروند آن در گیلان و 44 فروند دیگر در آبهای مازندران به صید کیلکا اشتغال دارند.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران بیان کرد: روند کاهش ذخایر ماهیان کیلکای دریای مازندران همچنان ادامه دارد.
به گفته وی، با کاهش چشمگیر صید کیلکا در سال جاری، کیلکاگیران دچار ضررهای مالی فراوانی شده اند به طوری که هزینه های صید 30 درصد بیشتر از درآمد فروش ماهیان بوده است که همین امر وضع اقتصادی کیلکاگیران را بسیار متزلزل کرده است.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران تاکید کرد: در حال حاضر وضع مالی تعاونی های صیدکیلکا به گونه ای است که هر شرکت حداقل 40 میلیون تومان بدهی دارد.
وی در ادامه با اشاره به نرخ پایین فروش ماهیان کیلکا اظهار داشت: دلیل مهم نرخ پایین این گونه ماهیان این است که بیش از 90 درصد ماهیان صید شده برای تبدیل شدن به پودر ماهی به صنایع شیلاتی فروخته می شود.
به گفته رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران، هم اکنون تنها پنج تا هفت درصد کیلکای صید شده در آبهای خزر به صورت مستقیم به مصرف انسانی می رسد.
قلی پور با اشاره به اینکه سازمان شیلات ایران علی الرغم وعده هایی که داده است از کیلکاگیران حمایت کافی و لازم را انجام نمی دهد، خاطرنشان ساخت: سازمان شیلات ایران وعده کرده بود که با فرهنگ سازی و حمایت از کیلکاگیران شرایطی فراهم کند تا 50 درصد کیلکای صید شده وارد زنجیره غذایی کشور شود.
به گفته وی، تحقق این امر نیازمند خرید ماشین آلات لازم برای کارخانه های صنایع شیلاتی است تا بتوانند فراورده های مختلف غذایی را از کیلکا تهیه کنند که در این صورت عموم مردم نیز با فرآورده های کیلکا آَشنا شده و آن را در سبد غذایی خود قرار می دهند.
این مقام مسئول در اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران تصریح کرد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات شیلات، صیادان کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران باید سالانه 20 هزارتن صید کنند که طی سالهای اخیر هیچ یک از این استانها به این رقم هدف در صید کیلکا دست نیافته اند.
قبل از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر و تهدید کیلکا ماهیان در سال 79، 90 تا 95 درصد گونه کیلکا درسبد صید قرارداشت اما از سال 79 تاکنون با ورود این مهاجم ،میزان صید این گونه به پنج تا 10 درصد کاهش یافته است.
برچسب ها: کیلکا مازندران
ارسال نظرات
آخرین اخبار