۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱

بازدید فرماندهان مرزبانی ایران و عراق از آبراه اروندرود

حامد الحسینی فرمانده مرزبانی عراق و سردار عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی و دریابانی خوزستان از آبراه مشترک و مرزی اروندرود(شط العرب) بازدید کردند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۲۹۷۴
بازدید فرماندهان مرزبانی ایران و عراق از آبراه اروندرودبه گزارش خبرنگار مانا در این بازدید موضوع تردد ایمن شناورهای تجاری و صیادی دو کشور و مشکلات مربوط به جمع آوری شناورهای مغروقه در این آبراه استراتژیک که حدود 90کیلومتر طول دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بیشتر شناورهای مغروقه در آبراه اروندرود بر اثر آتشباری نیروهای بعثی عراق در شهریور ماه 1359غرق شدند.
فرماندهان مرزبانی عراق و خوزستان همچنین بر افزایش همکاری های مرزی در آبراه مرزی اروندرود برای مقابله با ترددهای غیرقانونی و معضل قاچاق تاکید کردند.
الحسینی فرمانده مرزبانی عراق سطح روابط برادرانه دو کشور ایران و عراق را در همه زمینه ها بسیار نزدیک توصیف کرد و گفت: همکاری های مرزی دو کشور در سواحل اروندرود تاکنون بسیار مطلوب بوده و امید است در سال جدید میلادی سرفصل جدیدی در افزایش سطح همکاری ها و تعاملات مرزی بین کشور گشوده شود.
عدم لایروبی اروندرود، شناورهای مغروقه، آلودگی های زیست محیطی، شوری آب و پیشروی آب شور خلیج فارس به به این رودخانه و متعاقب آن خشکی تدریجی نخلستان های دو سوی ساحل اروندرود از مشکلات این آبراه مرزی است.
بر اساس آمار رسمی روزانه حدود 500شناور ایرانی و عراقی و دیگر ملیت ها در آبراه اروندرود تردد می کنند.
در صورت آمادگی طرف عراقی برای شروع لایروبی اروندرود ، کشتی های تجاری با ظرفیت بیش از 25هزار تن می توانند در این آبراه مرزی تردد کنند.
یکی از بهانه های حمله رژیم بعثی عراق و تحمیل هشت سال جنگ به جمهوری اسلامی ایران حاکمیت مطلق عراق بر آبراه اروندرود بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار