۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

تانکر ایرانی به مقصد کره حرکت کرد

لویدز لیست اعلام کرد: یک تانکر ایرانی که به مدت یک سال به حالت سکون بود در حالی که ذخیره نفتی خود را حمل می کند به سمت بندر کره جنوبی حرکت کرد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۵۹۸۶۷
تانکر ایرانی به مقصد کره حرکت کرد
به گزارش گروه بین الملل مانا پس از برداشته شدن تحریم های هسته ای آمریکا و اروپا علیه ایران این سوال مطرح بود که چه چیزی می تواند آغازحرکت یک تانکر ایرانی که چندین میلیون بشکه نفت و میعانات را در خود جای داده است را رقم بزند.
تقریبا نیمی از ناوگان ایرانی به دلیل تحریم های غربی از فعالیت باز مانده بودند که این مسئله صادرات نفت ایرانی و معاملات مربوط به آن را با مشکل رو به رو ساخته بود و فقط تعداد کمی از ناوگان ها به مشتریان عادی خود در آسیا خدمات ارایه می دادند.
یک تحلیل گر نفتی در این باره گفت: حرکت حمل کننده های خیلی بزرگ نفت خام ایرانی از حالت سکون و ذخیره به ندرت پیش می آید.
"سِرِنا "حمل کننده غول پیکر نفت خام که از ترمینال عسلویه در دوازده ژانویه سفرش را آغاز کرده بود پس از یک وقفه طولانی ذخیره سازی هم اکنون قصد حرکت به سمت بندر "یول سان" کره جنوبی را دارد.
"کولین لامب" در ادامه افزود: سِرِنا که صاحب اصلی اش شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) و با پرچم تانزانیا است در نهم دسامبر سال 2014 در ترمینال عسلویه پهلو گرفت در حالی که میعانات نفتی را حمل می کرد.
تحلیل گر نفتی در ادامه تاکید کرد: با برداشته شدن تحریم ها معقول این است که تانکرهای نفت که قبلا ذخیره شدند پیش از تانکرهای جدید حرکت خود را آغاز کنند البته این بستگی به تقاضای مشتریان و تناز موجود دارد.
وی افزود :ایران بیشتر نفت اش را از روی ناوهایش به مشتریان و خریداران می فروشد. ناگفته نماند چین دو سوم از حمل کننده های خیلی بزرگ نفت خام خود را برای حمل کردن نفت ایرانی به کشورش اختصاص داده است و تنها یک سوم حمل کننده ها متعلق به طرف ایرانی است.
نکته مهم این است: شرکت ملی  نفتکش ایران یکی ازبزرگترین ناوگان های حمل کننده غول پیکر نفت خام در جهان را در اختیار دارد.
به گزارش لویدز لیست شرکت نفتکش ملی ایران ذینفع 37 حمل کننده خیلی بزرک نفت خام است که تعداد20 فروند از این حمل کننده ها برای ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گرفتند.
قابل توجه است که دو فروند از حمل کننده های غول پیکر نفت خام تحت مالکیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(IRISL) و یک فروند نیز تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران است که برای ذخیره سازی طولانی مدت مورد استفاده قرار می گرفتند.علاوه بر این شرکت ملی نفتکش صاحب پنج تانکر افراماکس و12 تانکر سوازماکس است.
از میان این تانکرها حدود نه فروند مخصوص حمل نفت خام، شش تانکر سوئزماکس و یک تانکر افراماکس به مقاصد مختلف شامل چین، ژاپن، کره جنوبی ، تایوان، سوریه، ترکیه و مدیترانه نفت را حمل می کنند. ایران در زمان تحریم قادر به صادرات فقط یک میلیون بشکه نفت در روز بود و مقامات ایرانی بر این باورند که با برداشته شدن تحریم ها شاهد صادرات روزانه  500هزارمیلیون بشکه در روز خواهند بود.
ناگفته نماند، میزان دقیق نفت ذخیره شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران مشخص نیست و این انتظار وجود دارد که ماهیت نفت های ذخیره شده شامل نفت خام سبک ایرانی، نفت خام سنگین ایرانی و هم چنین میعانات نفتی باشد.
در آخر باید به این مطلب اشاره کرد، ترمینال عسلویه به میدان پارس جنوبی ایران متصل است و برای بارگیری میعانات جهت صادرات به اسیای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد .در ضمن در سال 2015 در پی وقوع اتش سوزی و مسایل لجستیکی دیگر و در نهایت تعطیلی شرکت چینی دراگون اروماتیک که مشتری اصلی ایران به حساب می آمد حجم زیادی از میعانات به اجبار در تانکرهای ایرانی انباشته شده بودند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار